Great Black

Alla inlägg under december 2010

Av Maja Fredriksson - 31 december 2010 17:45

Oj vad detta år har gått fort! Vi har hunnit med massor, träning, tävling och mys med vänner! Dax att resumera vårt 2010!


I januari fick Link träffa får för första gången då vi gick vår första vallningskurs för Gunnar från Crofter Holdings. Vi fick blodad tand och fortsatte vår träning under hela året!.


  


Efter ett besök hos Stefan Rosén med Achilles fick vi svaret på hans beteende. Kan vara lindrig putrition av disk(er) i ländrygg eller ledbandet i höger bakben. Simning och vibbning regelbundet.


Link fick även börja med sina Springande Kontaktfält!


Den 14 februari på Alla Hjärtans Dag blev jag Gudmor till en bedårande aussiekull på Sugarwind's Kennel! Hela 11 valpar blev det och alla är lika söta!


  


Link gjorde Delprov 1 i räddningshundutbildningen och blev GODKÄND! Jag valde däremot att hoppa av utbildningen då den tar otroligt mycket tid, tid som jag vill lägga på annat!


I mars var det fortfarande mycket snö. Vi var hos Blomman några gånger och vallade. Liza var och hälsade på vilket resulterade i resultatvaka ändå till kl 04.00



Link och hans syskon blev 18 månader!


Två kurser startade i April. En vallningskurs för Sven Sognevik och en agilitykurs för Rikard Isouloma. Eftersom han är en riktigt duktig smallförare valde jag att gå med Jerry denna kurs!



     


Första helgen i maj resulterade i många fina resultat. I utställningsringen blev Link BIR och sedan BIS 3 i bruksrasklassen. Vi tog ett första pris i lydnadsklass 1 med en 1:a placering och i hoppklassdebuten i agility tog vi vår första pinne! Verkligen en lyckad helg!


     


Sanna och jag åkte iväg till Finnbogården för att gå agilitykurs för Jenny Damm. Väldigt bra kurs som absolut ska göras om nästa år!


I juni tävlade jag och Link lägreklass spår. Tyvärr hittade vi inte slutpinnen och resultatet blev ej godkänt.

Link och jag tävlar på Sala BK och tar LP1 med hela 200poäng! Vad säger ni om den? Jerry är numera uppflyttad till hoppklass 2. Malin och jag hinner även med en helg på Agility och Lydnads SM!

 

Juli månad tillbringades på olika platser runt om i Sverige. Midsommar firades på Gotland med bästaste Lisa!

     

Bergslagsveckan bjöd på bra tältplats och härligt väder. Efter att ha tagit pinnar i samtliga loppen redan första dagen hade jag också flyttat upp alla tre killarna en klass! Sammanlagt under veckan tog vi:

4 pinnar med Link

2 pinnar med Jerry

1 pinne (+ en nolla) med Achilles



Tillbaka till Gotland en andra gång denna sommar! Härligt väder, god mat, mycket skratt och lite tävling där emellen! Toppen!


   


DM i agility 2010 gick av stapeln i augusti på Enköping BK. Samtidigt kordes årets klubbmästare. Jerry vann i small och Achilles vann för tredje året i rad i medium! Link kom på en 9:e plats i DM - Large av totalt 34 starter! Då får vi inte glömma att vi har många duktiga landslagsekipage i vårt distrikt.


 


Första helgen i september bar det iväg till årets Aussieläger. Även detta år var jag med i sökgruppen och iår var det Mackan som var instruktör! Hon var helt fantastiskt bra, påhittig, busig och många ideér och tips!


Alla Sugarwind's hundar som var med på lägret.


Vi hann även med en vallningskurs hos Linda för Bjintze. Mycket lärorikt och med bra kritik så var suget på att valla ännu större! " Omdömet blev en kvalifiserande runda som de andra kunde se och lära av. Tydligt kroppsspråk och jag läste av djuren bra, stannade i rätt läge och började gå i rätt läge."


Årets bild?


Årets sista agilitytävlingar är över. Detta blev årets resultat:

Achilles är i hoppklass 3 och agilityklass 3

Jerry är i hoppklass 3 och agilityklass 2 (saknar en pinne)

Link är i hoppklass 3 och agilityklass 1 (saknar en pinne)


Fåren fick flytta in hos vår fårbonde Jocke! och Link och hans syskon hann bli 2 år!



  


I oktober debuterade Link och jag i lydnadsklass 2 i smyg. Detta resulterade i ett 1:a pris och en 1:a placering med 195.5 poäng!



Vi hann med en vallningskurs för Isi och Ann Awes. En hel helg med vallning och fårskötsel! Vi är mycket nöjda med denna kurs och kommer gärna tillbak nästa år igen!


Vi startade även en grundkurs i vallning för Eva Karlsson i SVAK:s regi.


  


Innan oktober månad var slut hann vi även med att ta LP2! Därmed är även lydnadstävlingarna slut för detta år. På fem tävlingar fick vi ihop fem 1:a pris där vi placerade oss 1:a på samtliga!

  



November bjöd på mycket utflykter och promenader. En liten återhämtningsmånad innan träningen drar igång igen.

    

I december har vi förberätt inför julen, fixat hos fåren och tränat i Kungsörs inomhushall. Vi har utvärderat tävlingsåret 2010 och satt upp nya mål för 2011.

Vi har haft ett otroligt bra år! Inte bara träning och tävling utan även umgåtts med vänner, njutit av semestrar på Gotland och middagar hos bästa tjejerna!

Nästa år ser jag verkligen fram emot att se alla Sugarwind's valpar ute på tävlingsbanorna! Folket behöver se riktigt bra Aussies!

Gott Nytt År!

önskar

Maja, Achilles och Link  

Av Maja Fredriksson - 29 december 2010 19:07

Jag är inte mycket för själva julafton. Det jag gillar mest är decembermörkret med julgodis, glögg och fika med bäst vännerna! Men iår har min brors son blivit tillräckligt gammal och det var tydligen dax att fira jul igen med tomte, julbord och julklappar (bara till lilleman som tur var) vilket vi inte gjort i familjen på bra många år. . .


Våran tomte


Hundarna ska fram och hälsa såklart!


Jag kan bära den själv!


  Rasmus och Link


Achilles passade på att sova en stund med min pappa, i smyg.

(han gillar inte hundar!)


Link hittade en egen julklapp under granen


Storebror, brorson, pappa och lillebror

Ganska lika, eller vad tycker ni?


I måndags var det dax för födelsedagskalas då min far fyller hela 60 år! Mycket trevligt. Vi fick god italiensk buffé som mina bröder gjort och tårta och kaffe. Tyvärr hann jag inte mer än hem innan jag började få ont i magen. Jaha, magsjuka, typiskt!


Lisa fick stanna hemma en dag till och idag är hon hos Sanna och sover där i någon natt. Var pigg redan igår och idag har jag storstädat och spritat hela lägenheten så nu hoppas jag att hon vågar sig hit till nyår!


Imorgon blir det kennelträff ute hos fåren. Ska bli kul, hoppas många kan komma!


Av Maja Fredriksson - 23 december 2010 23:01

Ägnat kvällen åt att städa bland mina fotografier från året. Hittade några som jag tycker extra mycket om!


     


     


        


     


    


     


         


     


Hittade även två riktiga ögonblicksbilder som Sanna tagit som jag verkligen gillar!!


    


Av Maja Fredriksson - 21 december 2010 17:10

Idag packade jag in Link och Jerry i bilen och åkte till Kungsör hundarena för att möta upp Marre och Links syster Crozza. Idag var vi bara två som skulle träna så Marre passade på att ta en lektion av Malin Elfström. De körde en rolig hoppbana med många svängar!


Jag koncentrerade mej på Links running som gick kanon. Även lite övningar där han skulle mellan hinder och hoppa tight runt hinderstöd. Jerry fick träna kontaktfält även han. Avslutade med att köra Malins bana, båda killarna gick otroligt bra!


Vi fick komma in en halvtimme tidigare då de innan var klara och de efter ville köra våran bana så vi slapp även plocka undan! NICE! Känns så kul att få köra agility igen! Speciellt när båda killarna går så otrligt bra!


Link fick en julklapp av Marre med - bajspåser i GULD! Det måste vara turpåsar för nästa säsong!



Av Maja Fredriksson - 20 december 2010 23:45

Vi har haft ett fantastiskt 2010 och jag är väldigt nöjd med alla mina hundar! Känner att vi har haft bra och rimliga mål som vi i stort har lyckats uppfylla och därmed fått ett kvitto på vår träning.


Alla har drömmar - mål är som drömmar men med ett bäst före datum. Jag är en person som måste ha mål! Det ger mej en extra kick och får mej att lägga i en extra växel när det behövs! Att njuta och ha kul är en självklarhet!


Agility

  • Uppflyttade till agilityklass 3
  • SM-pinne i hoppklass

Bruks

  • Uppflyttade till högreklass sök

Lydnad

  • 1:a pris klass 3
  • Eventuellt LP3

Utställning

  • Ställa i Bkl

Vallning

  • Eventuellt starta ASCA
  • Träna med sikte på VP

Övrigt

  • MT


Achilles

  • Starta rallylydnad - nybörjarklass


Jerry

  • Uppflyttning till agilityklass 3
  • SM-pinne i hoppklass
  • Starta rallylydnad - nybörjarklass (Jenny)

Den som vågar - vinner!

Av Maja Fredriksson - 18 december 2010 20:50

Herregud vilka brudar som lirar i Sveriges handbollslandslag! Idag slog de Rumänien med 25-23 och imorgon väntar Norge i en rysarfinal! Missa inte den klockan 16.55



Idag har jag varit på Hundmässan i Stockholm. Lagom med folk faktiskt. Var där och kikade på lydnaden på förmiddagen, shoppat och kikade på Lisa/Focus/Fritz som var med i Freestyletävlingen. De var duktiga och påhittiga och kom på trejde plats i klass 1. Den andra aussien Solo kom på andra plats i klass 3.

Av Maja Fredriksson - 16 december 2010 17:07

Igår skottade jag och Pia fram balansbommen på klubben för att kunna träna kontaktfält! Vasco fick även köra sitt första pass i springande kontaktfält, även Pias första pass. Efter lite justeringar, genom att ta bort klickern då Pia klickade helt fel och dit med hjälppinnar så att Vasco höll sig på balansen så gick det riktigt bra!!



Satt och kikade igenom kvallistorna för SM i lydnad och agility 2011. Av alla 101 ekipage på lydnadslistan (tror att kanske 60 får kvala) var det INGEN Aussie med! Var ingen Aussie som tävlade SM förra året heller. . . Så nu ska jag verkligen peppe Malin att tuta och köra!


På agilitylistan var det ca. 65 klara largehundar varav 40 var BC. Två Aussie har lyckats kvala in, Mattias/Aragorn och Rebecka/Speedy. Nu är ju inte kvalperioden över än så vi hoppas på fler Aussie på både lydand- och agilitylistan innan den 19 april 2011!


Är himla kul att Achilles syster Stacy har kvalat in i medium! Hejja Er! Såg att Achilles och jag lyckats knipa åt oss två SM-pinnar iår också, duktig terrier!

Även Links mamma Tijah hade en SM-pinne i hopp!

Av Maja Fredriksson - 16 december 2010 11:01

Så kommer här del 4 på Jerrys trixserie. . . nu har jag backat längre ifrån soffan för att han själv ska välja att lägga tygnden på frambenen istället för att backa upp på soffan som han gjort tidigare.



Ikväll är det ridhusträning för Link och efter det till Bålsta för att simma med Achilles.

Se om vi ska åka upp till klubben och köra lite running idag, måste bara skotta fram balansen först.


Såg att samtliga MH i vår kull nu äntligen har kommit in på avelsdata. Här nedan är både egenskapsdiagrammet och de faktiska värdena. Mer lekfullhet och mindre aggrisivitet än medelvärdet är väl det som är mest framträdanden. (såg även att Malin varit snäll och "gett" Vegas LP2 titel till Mia och Gizmo - Bra för statestiken där. . . hahahah)


Sugarwind's kull 1


Sugarwind's kull 1

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards