Great Black

Alla inlägg under december 2014

Av Maja Fredriksson - 29 december 2014 16:06

Då var vi igång med IPO-R träningen, alltså lydnadsdelen. Idag var dag ett för ett nytt moment, distanskontroll. Vi läste igenom reglerna, körde igenom momentet och har sedan satt upp mål som vi ska fokusera på under två veckor. Om två veckor introducerar vi ett nytt moment samtidigt som vi såklart tränara vidare på föregående.


Fördel med Link är ju att han kan många olika delar, "bara" att sätta ihop de. Vårt mål de kommande veckorna blir att träna sättande under gång. Jag bytte ju kommando på det i våras men inte tränat sen dess. Själva inkallningsdelen kommer jag inte träna så mycket för att spara på kroppen. Däremot ska jag ge frontingången en chans, sen får vi se om jag kommer att använda den eller ej.


Såhär såg momentet ut idag.


Av Maja Fredriksson - 28 december 2014 18:28

Igår blev det sökträning med sockervindsklanen! Alla fyra kullar var representerade, Link, Thing, Pippi, Vasco, Jamma, Gin, Zion, Jamie och Stella, och vi började med julklappsuppletande som bästa uppfödaren planerat! Sedan drog vi ut till Storskogen för sökträning som alla var med på!


Jag hade inte riktigt besämt mig hur Links skick skulle vara men började med 2 raka i första hörnen. Tyckte att han precis vid 50 meter började dra sig framåt i rutan (han vänder dock tillbaka och tar hörnet och figgen) så jag valde att köra station 1 (raka skick) på övriga 4 också. De två sista var jättefina!


Idag åkte vi ut till Dunderbo och körde inomhussök. Bella, Sanna, Tommy, Jessica, Emma och Robin. Vi delade in oss i två grupper för att få mer effektiv träning samt att hundarna slapp ligga i kylan några längre stunder. Första omgången körde vi i utonhusmiljö och Link fick 4 figgar med direktbelöning. Andra vändan blev det inomhus med 3 figgar. Han tycker ju att söket och framförallt inomhussöket är så otroligt roligt, inget att kommentera! Snyggt jobbat!


Imorgon blir det en sväng till klubben för systemträning och markeringar samt skott. Vi ska även börja IPO-r lydnaden. Första moment är distanskontroll (10 poäng). Kanske ska filma och se hur det ser ut imorgon!

Från grundställningen går HF med hunden i fritt följ rakt fram. Efter 10–15 steg ska hunden på RK

”sitt” och/eller HT genast sätta sig, utan att HF avbryter gångarten eller tittar bakåt. Efter ytterligare

ca 40 steg stannar HF och vänder sig mot den sittande hunden. På PD:s order kallar HF in hunden

med RK och/eller HT. När hunden kommit halvvägs ger HF ett RK och/eller HT för ”ligg”, varvid

hunden genast ska lägga sig. På ny order från PD ska hunden på RK och/eller HT ställa sig upp. På

PD:s order kallar HF in hunden med RK och/eller HT, varvid hunden snabbt ska komma och sätta sig

tätt framför HF. På RK eller HT ska hunden inta grundställningen.


 




Av Maja Fredriksson - 26 december 2014 10:53

Underbara vinterdagar och jullov, kan det bli bättre! Den tiden på året så jag mer än gärna går långa promenader med vänner och hundar. En tanke dock som slagit mig flera gånger är att mötande hundägare verkar vilja att deras hundar och våra hundar ska hälsa hit och dit.


Flera gånger, ja även här ute på landet har vi mött lite olika par som är ute med sin lilla sällskapshund på promenad i koppel. Eftersom vi ofta är ett gäng på 5-8 hundar som springer lösa kallar vi alltid in och kopplar upp. Jag burkar även gå lite åt sidan eftersom hundarna lärt sig att när hundmötet är klart blir vi fria och kan springa och leka igen, vilket gör att de kanske lite för intensiva.


Flera gånger nu har de mötande paren frågat om hundarna är elaka eller farliga eller varför de inte får hälsa. I mina ögon är detta mycket märkligt!


1 - Mina hundar får inte hälsa på hundar vi möter i tid och otid. Hittar ingen anledning till det. Vi har vår flock och vi har våra hundvänner som vi leker med. Slipper dessutom smittor som kennelhosta osv.


2 - Mina hundar vill inte hälsa på hundar vi möter. De är fullt fokuserade på att leka vidare med sin egen flock.


3 - VARFÖR skulle man vilja att ens egen lilla hund på 6 kg ska bli "påflugen" av en flock på upp till 8 hundar. Tycker verkligen den hunden det är ok? (även om det är 8 snälla hundar).


Undrar hur dessa människor skulle tänka om de var ute och gick själva och mötte ett övertaggat hormonstint gäng på 8 personer som absolut skulle fram och putta lite, skratta och härja och ställa tusen frågor samtidigt. Eller för all del om varje människa de mötte skulle springa fram och krama och hälsa och skrika efter en när man inte bjuder upp till dans.


Nu ska vi ut till vallhagen med Eva och Linda! Jamie är öm i en tå så hon får nog vila idag tyvärr.


Links son i Finland!

Av Maja Fredriksson - 23 december 2014 17:52

Helgen har spenderats i vallhagen med vänner! Vi har haft ett underbart vinterväder med lite snö, lagom kallt och sol! Efter kursen hos Peter har jag velat och velat och velat hur jag ska göra med Jamies fortsatta träning. Faktum är att jag inte fick någon " åhh - känsla". Som tur är har jag många träningsvänner (jäääävla bra Svea-vallgruppen är) som jag kan bolla med och efter några pass med Eva som stöd så har vi nog skapat en plan som förhoppnignsvis kommer funka.


Jamie har fått valla både lördag och söndag samt ett kort pass idag! Från att ha varit envisast i stan och inte kunnat varken runda, pyssch eller balansera djur mot mig utan att sura ihop, springa till grinden eller "fly" undan pressen genom att släppa djuren och gå till antingen draget eller div. föremål att smyga fram bakom till att nu kunna lämna sin kära grind/draget och faktiskt hålla sig på flanken utan panik, ända upp i balans! Helt otroligt vilka framsteg! Det är inte helt utan jobb men vi är på väg! Envisast vinner!


Link har fått köra några pass med visselpipan! Jag är mest nöjd över att jag börjar få till något som låter som visselsignaler. Link börjar lära sig ligg, fram och sakta/där. Det är mycket svårare med höger och vänster.


Igår träffade jag Bella, Eva och Mikaela ute i skogen. Jamie fick springa 100-150 meter frispår men även tillbaka till mig och sedan ett tredje skick till Bella. Jäkla bra attityd till Bella, svårare att fokusera tillbaka till mig men det gick efter uppstyrning men utan retning!

Varje gång vi är i skogen och Link får komma ut så spanar han doftandes bort mot skogen. Han vill - köra SÖK! och ja envisast vinner, Link fick köra ett kort pass på fyra raka skick! Figgar på 50-70 meter med direktbelöning. Klockrent vad duktig han är. För att få ut lite mer energi tränade jag några skallmarkeringar efterråt. Duktig Link!


      Jamie 2 år!

Av Maja Fredriksson - 18 december 2014 21:15

Det är svårt att få ihop skogsträningen nu när det är mörkt ute men idag fick vi äntligen till ett rapportpass för Jamie! Har inte tränat sedan vi var hos Emma och Petri sist. Då fick vi i läxa att köra ett pass på 400 meter själva då Jamie tidgare bara sprungit 300 meter en gång, annars runt 200-250 meter. Jag känner väl själv också att det är dax att springa vidare och få ut lite längre grundsträcka men har inte riktigt känt oss mogna.


Målet med dagen var att låta Jamie springa grundstäckan på 400 meter, 3-4 gånger. Oavsett om hon behövde hjälp eller inte så skulle jag vara nöjd om vi fick henne att urföra jobbet.


Jag gick ut med Jamie till station B. Hon spårade hela vägen. Efter en kort paus gick vi fram till starten och hon for iväg, inga problem, och snart hör jag i radion att hon är framme hos Bella! Iiiiihaaa! Vilken cool tjej! Andra skicket tillbaka till mig var lika fint! Häftigt!


Tredje skicket var det som jag var orolig över. Skulle hon krångla på det hade vi dock en plan och sedan skulle hon även få gå ett fjärde skick tillbaka till mig för att avsluta bra.


Man känner nästa på Jamie att hon kommer tveka vid skicket, hon är inte lika taggad liksom. Mycket rikgit, 10 meter ut och sen står och spanar/funderar om hon ska springa. Jag berättade för henne att det är viktigt att springa dirkekt på marsch och tar tillbaka henne, ända till sin filt där hon får ligga en stund. Sedan går vi fram till startpunkten igen, denna gång lite mer taggad. Jag ber ändå Bella att ropa (jag hör inte Bella alls) men ser på Jamie att hon uppfattat det. Full fart till Bella!


Hos Bella gör Jamie precis likadant som hos mig, vilket är konstigt. Bella gör samma sak, tillbaka till filten och sedan ropar jag, full fart! Eftersom att varken 3:e eller 4:e skicket gick som vi tänkte så valde vi att låta Jamie springa även ett 5:e skick, till Bella. Denna gång ropade Bella direkt som hjälp.


Trots lite krångel är jag supernöjd med Jamie. Hon sprang två skick utan problem på 400 meter. Sedan utan större hjälper så sprang hon tre skick till, totalt 2 km.


I måndags simning, igår lydnadskurs, idag rapport, imorgon blir det backintervaller och i helgen vallar vi! Nu jäklar kör vi, hon kan hon också, den där Jamie!


Jamie och bästa mottagaren Bella!

Av Maja Fredriksson - 17 december 2014 22:05

Idag blir Jamie 2 år och det firade vi med att gå kurs för Frida Wallén tillsammans med Jamma, Linna och Lok, hela tjocka släkten med andra ord!


Jamies lek har blivit mycket bättre och hon har inte många frysningar alls längre, i träning. Tävling vet vi inte så mycket då vi varken tävlar eller tränar särskilt tävlingslikt ännu.


Idag fokuserade vi på skall, kryp och apportering (avlämnandet). Skallet gick över förväntan! Jag har tidigare bara fått till 1 skall eller 2 skall åt gången och sedan har hon funderat vad som behövs innan hon kanske skällt en gång till. Idag fick jag buffa med varje gång och skällde och sedan räkna varje skall högt precis när hon skällde. I början ska jag belöna ett skall för att hon ska fatta vad vi gör. Sedan ska jag belöna MÅNGA skall 8-15 stycken eller OM hon kommer in i skallflytet så ska jag belöna det! Såsmåningom ska jag istället prova att räkna/buffa i takt och se om Jamie rättar sig efter mig istället! Börja träna fotposition och tyst.

Krypen har hon tänkt ut ett mönster. Hon lägger sig fort men sen armbågar, alt. lägger sig fort och reser sig lite innan hon sätter ner armbågarna. Jag ska hjälpa henne ner i kryp - belöna, ta en godis högt över huvudet och vänta tills hon sträcker upp halsen och blicken men har armbågarna kvar - belöna snabbt och till sist låta henne krypa ett steg - belöna och jackpott belöning från högerhanden.


I apporteringen ska jag lägga på ett hållakommando och "fela" med rösten när hon nickar med huvudet. Kommer hon in i position och håller bra - belöna efter 1 sek. Kommer hon in i postion och nickar ska jag säg "ah ah" och håll för att sedan låta henne hålla den lite längre innan jag belönar. Rätt beteende ska leda till snabbare belöning. Jag ska också jobba med att fokusera uppåt mot mig trots att leksaken kommer fram eller att jag tar tag i apporten.


Det var riktigt roligt att träffa och se Jamma igen också! Hon var så himla lik Viggo i huvudet och i sättet var hon sig lik! Fina Jamma hoppas vi få ser fler gånger.


Jamie

Av Maja Fredriksson - 17 december 2014 14:14

Nu ska jag göra ett försök att sätta upp målen för 2015. Novembervilan är över och nu i december har försäsongen med löpning, intervall, styrka och simning startat.

Links mål:


Bruks

  • Uppflyttad till högre spår

Vallning

  • NN1 - 1:a pris
  • IK1 - 1:a pris

Jamies mål:



Bruks

  • Uppflyttad till lägre rapport

Vallning

  • VP får
  • Started får - 1 leg
  • Started anka - 1 leg
  • Started nöt - 1 leg

Övrigt

  • MT
Av Maja Fredriksson - 8 december 2014 18:45

Intensivt med vallning i några dagar nu vilket är så himla kul! Torsdag och fredag spenderades hemma hos oss för att analysar vad jag behöver hjälp med i Jamies träning, för att under söndagen åka på vallkurs hos Peter Nilsson med Örebrogänget.


Efter genomgången på morgonen kom jag fram till att det var samarbetet mellan mig och Jamie som jag ville få till, det är prio ett. Hon gör väl egenligen inget dumt och jag kan få henne att göra mycket av det jag säger men jag känner att samarbetet och teamkänslan som t.ex Link och jag har inte alls finns där.


Fick börja med att låta Jamie valla fritt för att visa upp hur hon är och vilka bra och mindre bra egenskaper hon har med sig. Det syns ju väldigt bra att jag inte är så viktig i vallhagen och att fösningen är något hon är duktig på, hon styr flocken utifrån en bestämd tryckpunkt. Det vi ska jobba med är att hon är en MILD variant av en "killerdog". I fösningen faller hon efter ett tag in i att välja ut ett djur i flocken och vid tillfälle plockar hon ut det djuret och låter det inte komma tillaka till flocken. Hon har inget bett och jagar inte efter djuret men sorterar ut och håller bort det.


Jamie är också en "smygarhund". Hon vill gärna springa till grindar och drag men jag har märkt mer och mer att springer till märkliga platser som in under foderbordet och runt buskar. Peters förklaring var att hon vill smyga fram från någonting, det är hennes sätt att smyga/valla på djuren. Det betyder inte att det är en svag hund utan snarare har de ofta mycket pondus och ett lugn och stabil attityd. Ytterligare något att jobba med.


Eftersom Jamie vill ha kontrol och känner själv att hon har det när hon har koll på huvudena så går hon fint mot djuren i fösningen, tills hon lyfter de och de börjar gå. Då tycker hon det är lite jobbigt. Hellst vill hon springa upp och stoppa men vet att hon inte får och istället tappar hon fokus och börjar vingla och kanske äta något grässtrå. Där ska hon lära sig att hitta lugnet.


Vad fick vi för läxa då?


Fokus mot djuren, gå sakta fram. När hon lyfter djuren ska hon stanna, när hon är lugn får hon fösa vidare.


I fösningen ska jag sedan få in ligg med fokus mot djuren. Ett mjukt och tyst ligg. Lyssnar hon ska hon direkt få ett fram igen. Lyssnar hon inte, svart eller vitt, rikta allt min pondus/tryck mot henne och säga till henne för att sedan själv fokusera mot djuren igen och ge ett mjukt och tyst ligg osv.


När Jamie lägger sig fint med fokus mot djuren ska jag lämna henne samtidigt som jag går i en båge runt djuren med fokus mot de. Vända upp mot Jamie och säga kom. Jamie ska släppa djuren och komma till mig, jag bestämmer sedan vart jag vill att Jamie ska vända upp och gå mot djuren igen genom att säga där. Går hon in mot djuren eller sneglar in mot djuren ska jag rikta all min pondus/tryck mot henne och säga till henne för att sedan själv fokusera mot djuren igen och ge ett mjukt och tyst där igen.


Denna övning ska nötas länge utan andra övningar för att få till samarbetet. Jamie ska tänka att jag ger henne nya spännande uppgifter och inte är i hagen för att säga åt henne vad hon inte får göra. Idag körde jag ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen och jag tycker redan att hon köper metoden mer och mer. Det hon är mest osäker på i dagsläget är om hon får ta dag i djuren igen på mitt där kommando efter att jag sagt kom.


Ska försöka filma på fredag för att komma ihåg hur träningen ser ut.


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards