Great Black

Alla inlägg under april 2013

Av Maja Fredriksson - 22 april 2013 16:34

I helgen kom verkligen våren på riktigt, med sol och värme. Jag passade på att var magsjuk och låg inne hela helgen, typiskt. Denna vecka tar vi nya tag.


Link har varit till Redog igen. Kändes mjukare i musklerna men fortfarande ont vid fästet. Vi jobbar på. Treadmilen verkar i alla fall uppskattas.


Jamies veckoaktivitet är utsällningsträning, då hon ev ska ställas i maj samt hakan i backen. Jag passade på att filma första passet för en gångs skull. Att bjuda på beteenden är inga problem, här kommer vi nog behöva jobba med stadga istället.



När vi kom tog vi med valparna på en promenad. Achilles var sugen på att bada i ån men tydligen för kallt ännu. Både Zion och Jamie trillade däremot i. Jamie var något mer panikslagen och tog sig fort upp igen, burr!

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151355926326957&set=vb.724941956&type=2&theater

Av Maja Fredriksson - 17 april 2013 21:54

Idag fick fåren sommarfrilla då fårklipparen var på plats ute i Gåde! Jamie den skitungen smet in 2 gånger så nu blir det koppel på den lilla damen. Kunde tyvärr inte stanna och hjälpa till länge då Link hade laserbehandling på Redog.


Både bra och dåliga tecken. Allt tyder fortfarande på en muskelskada när man ser på rörelserna. Han belastar jämt och fint bak men även fram med lite trixande för att få honom att slappna av på 4-leg mattan. Däremot har han fortfarande ont och ingen förbättring sedan förra veckan.


Vi har nu bokat om hans laserbehandlingar och kommer även köra treadmile och vibb. Tider bokade fram till i juni. Fortsatt koppelvila med 4x20min per dag.


Lägg på att min bil låter konstigt och ska in på verkstaden så förstår ni att jag kommer ha en fattig period framför mig men hund på rehab och bil på verkstad.

Av Maja Fredriksson - 14 april 2013 11:09

Då är våren här med regn, smuts och blöta hundar. Vi passade på att träna lite inomhusmiljö med valparna och de stora fick köra sök. Link 3 figgar i koppel. Så mycket vilja och så mycket glädje. Vad jag längtar tills vi får träna/jobba igen! På måndag har han gått i koppelvila i 5 veckor. . .

Igår var vi och firade Bella som fyllt 25 i veckan. Mycket trevligt med god mat och skratt. Lite sega idag så ett inomhuspass passade bra. Veckans aktivitet är ju fokus och stadga så jag provade det i apporteringen.  Var ju någon vecka sedan vi hae apportering som aktivering men nu verkar ändå poletten trillat ned vid den övningen så det passade bra att gå vidare med att hålla fast/stadga trots störning av att min hand närmar sig. Började även sänka ned föremålet mot marken. Vi har olika föremål av olika material. Den med pipien gillar jag då man hör om det blir något tugg.



Jamie har bott hos oss i 2 månader snart i först iveckan fick hon för första gången leka med Achilles. Hon börjar bli gammal nog för det tydligen. . .


Av Maja Fredriksson - 11 april 2013 19:10

Jamies utmaning - fokus och stadga, något som Link har haft med sig från dag ett, Achilles har det inte än och Jamie är någonstans där emellen. Vid matskålen har hon haft hoppstå som beteende men nu har vi börjat med sitt (back). Hon behöver inte heller titta på mig utan ska behålla fokus på matskålen och istället lyssna på mina verbala signaler. I bakgrunden av filmen ser man Achilles som har det klassiska beteendet att när matskålen ställs ned så tittar man på matte.


Andra övningar är att fånga godisar och lekaker i luften och att fokuser på vår lek trots ströning av syskon runt omkring.



Miljömässigt har veckan varit lugn. Idag på promenaden träffade vi ett gäng 8-9 åringar som ville hälsa på alla hundarna. Bra träning som hon tog med ro. Hon är inte jätteglad och hoppar på de men känns bekväm med att de klappar och håller i henne. Även Link var med och minglade. Han gillar inte mindre barn och håller sig gärna på säkert avstånd med denna ålder var tydligen mysig.

   


Igår var Linda och Edith till oss och vallade. I stora hagen är det inte mycket snö kvar och det har torkat upp helt ok. Efter att ha försökt dela av fåren (utan hund) med hjälp av Bella fick jag känna mig besegrad. Linda fick valla på hela flocken och bittert fick jag sitta och titta på och sakna min arbetskompis Link än mer!

Vårat ända lamm, bagglammet Irmelin fick släppas ut bland de andra tackorna. Så söt är han!


   


Jamie fick vara utanför vilket hon INTE gillade! Gjorde allt för att försöka komma in och sprang runt hela ladan för att hitta en ingång. Mer sådan träning med andra ord. Innan vi skulle åka hem gick vi till den andra fårgruppen för att ge de mat och vatten och då fick jag för gammal ost. Jamie smet in och näää inkallning, vad är det. Ut efter i den lilla vinterhagen, när jag kom ut såg jag ändå en valp med en tanke, jag lät henne hållas och passade på att se vad det är för en filur jag har. Hade inte tänkt släppa henne på fåren än egentligen. En av tackorna vände sig tyvärr någon gång.



Link har varit till Redog 4 gånger och gått på laser behandling nu. Han har fortfarande koppelvila och går max 4x20 min per dag. När Bella var där med honom i måndags hade smärtan minskat men i onsdags var han lite sämre igen. De valde därför att även sätta in vibbplatta. 12-15-12Mhz totalt 3 min. Vi ska tillbaka nästa vecka två gånger till och efter det ska vi sätta in treadmile och/eller simning. Vi håller tummarna att han ska vara smärtfri men troligen kommer han inte vara det. Vi vill dock inte att han mister muskelmassa runt om i hela kroppen då han gått på vila länge nu.


Av Maja Fredriksson - 7 april 2013 10:46

Veckans tema har varit räddningsträning - underlag/höjder. Valparna har fått klättre på stockar och stenar men även gått i gallertrappor, varit i biltvätten med mera. De verkar ta allt med en klackspark!


Nu ska vi iväg på husvisning, håll tummarna!


Jamie - drygt 4 månader gammal


 

Zion och Jamie


Link, Vegas och Thing - 7 månader gamla


Av Maja Fredriksson - 3 april 2013 08:44

Denna vecka består Jamies utmaning av apportering. Igår körde vi första passet och hon provade väl 5-6 beteenden och ibland nosdutt på föremålet. Hon duttade fort och sprang/hoppade sedan på belöningshanden.


Idag körde vi andra passet och vi började med nosdutt på föremålet för att ganska snart höja kravet till att gripa (till en början försiktigt). Det är kul att se hur hon försöker lista ut vad som mer krävs när inte nosdutten ger utdelning.



Det är kul att se tillbaka på hur Link var när vi började med samma sak. På filmen nedan är Link mycket yngre, bara 8 veckor, men man ser tydligt hur olika individer de är. Link är mer sansad och funderar medan Jamie bara gör. Hittade också en film på när Link var 4 månader och börjat plocka föremål från golvet, även där lugn. (snygg frilla jag hade där förresten!) Spännande att se hur Jamie är om några veckor!




Ikväll börjar valpkursen. Tre av fyra syskon till Jamie kommer plus två extra valpar! Alltid så roligt att starta upp ett nytt gäng och inspirera till lek och aktivering!


Stella, Hobbe, Jamie och Zion kommer ikväll!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards