Great Black

Alla inlägg under mars 2014

VVV

Av Maja Fredriksson - 30 mars 2014 17:53

Örebro leverarde med härliga vänner, underbart väder och grym vallning! Vi hann även med ett lydnadspass på lördag förmiddag. Link fick köra en kedja på Fritt följ (klass 2) - Zätat - Rutan.


Fria följet kändes helt ok, något segt sättande och helt om svängar jag åt fel håll första gången (vänster/vänster) men Link är seg även när jag svänger åt andra hållet. Fina vänster marsch där Link INTE sätter ner rumpan. Bra och rak position. Kunde önska lite mer attityd.


I Zätat sätter sig Link på mitt stå kommandot. Dels har jag belönat sättandet mycekt då han ofta missar det och dels så säger jag fel kommando - stå - när jag egentligen säger sssstanna. Han har bra stadga och fin position när jag hämtar upp honom.


Zätat har vi inte kört på några månader och det märks. Han kör både target och ligg vid konen. Lägger sig på mitt stanna i rutan (fel kommando av mig igen. Stanna i vallningen betyder välj själv postion bara du stannar och Link väljer ofta ligg då) Jag har STÅ i rutan. Lite långsamt tempo på inkallningen. Fin fart till kon och ruta.Bra riktning. Tar omdirrigering jättefint med attityd. Bra avslut.


I det stora hela är jag otrolig nöjd. Han är så rolig att jobba med min smurf.



Jamie fick prova slalom med slalombågar för första gången. Hade koppel för att hjälpa henne men hon lyckades hoppa över bågarna några gånger ändå. Men till slut började hon förstå.



På eftermiddagen åkte vi hem till Linda och vallade. Link fick fokusera på fösningen. Då djuren blev väldigt springiga av nya hundar i hagen så valde jag att gå in i 25:an. Link har helt klart svårt att hålla ett långsamt tempo både i starten och när han tar tag i djuren men det kändes ändå som om han började förstå vad jag ville och sista passet idag gick riktigt fint! Flankerna är så fina men han vill gärna gå vänster.


Jamie fick träna på sin hörnövningn i 25:an. Fåren hade ganska mycket drag till ena hörnet men hon jobbade på bra ändå. Första passen var lite jobbiga men idag gick hon vänster utan protest, dock med lite för högt tempo. Några drivningar från draget kunde vi även få till.



Skönt att det äntligen är sommartid och det finns mer ljusa timmar efter jobbet! Här ska tränas!

Av Maja Fredriksson - 25 mars 2014 19:15

Nu tar vi tag i allt det där som kräver lite mer eftertanke men med attityd.


I lydnaden snackar vi vittringen. Link far ut i ett galet tempo och med en galen attityd utan eftertanke. Har jag tur tar han inte första bästa utan nästan tar alla pinnar innan han hittar rätt. Vi har börjat om med:


  • Ej egna pinnar (bara andras pinnar för att minska risken att det luktar mig på samtliga)
  • 3-4 pinnar så det inte blir plockepinn
  • Kort avstånd för att hjälpa honom att fokusera
  • Jag backar för att när han väl hittar rätt inte ska vilja kolla av resten

Ska köra det en vecka nu och se om det blir någon förbättring.


I vallningen har vi tagit ta i fösningen. Link startar gärna i ett högt trav, inget avslag när han lyfter djuren och hakar gärna på i högt trav när han får kontakt med djuren vilket leder till krokiga fösningar, snabba fösningar och djur som sprider ut sig i en solfjäder.


Nu har vi fortsatt träningen med att starta lungt, hjälpa honom att stoppa upp när han lufter djuren och stoppa innan han kommer för nära. Försöker fösa mycket runt mig för att han ska få en förståelse för att balansera djuren även i fösning, vilket går bra.



Jamie nöter på med sin hörnövning. Hon är envis som en gris! Hörnet börjar gå bra även hemma, vänster är svårare än höger fortfarande. Två saker jag inte gillar är att hon "låtsas" gå in i ett lugnt tempo men vet exakt när hon kan dra på (där jag själv har lite svårt att tajma) ut ur hörnet. Det andra är att hon vill till draget/grinden men för att ta sig dit släpper hon djuren....


Igår söndags kom jag ändå åt henne och sen gick hon riktigt fint. Kunde till och med stoppa henne i hörnet och driva djuren genom 25:an! Stora framsteg!

Av Maja Fredriksson - 18 mars 2014 21:23

Idag har Link fått träna lydnad. Sakta och säkert börjar hans långsamma marsch att bli. Steg för steg har vi jobbat oss mot vår målbild och vi är en bra vit på väg. Idag var första gången jag kedjade ihop vanlig marsch med långsam marsch utan halt emellan. Stor skillnad från innan! Bästa Blå!



Idag provade vi även vittringen. Jag ville se hur en tävlingsmässigt ser ut så började med det. PIP när han vänter, full rulle ut, luktar lite slarvigt, hugger tag i FEL och in till mig. Han har heeeelt fel sinnesstämning i detta moment, prip ett, fixar vi till det är han faktiskt ganska säker på att ta rätt. Prio två är att INTE lukta av alla pinnar utan skynda in till mig direkt när han känner min lukt.


För att hjälpa honom där har jag valt att inte träna detta med egna pinnar. De skulle ju faktiskt kunna lukta lite mig och därför måste han kolla av alla för att vara säker på vilken som luktar mest. Jag kommer även prova att bara backa långsamt bakåt samtidigt som Link letar för att på så sätt få honom att inte "hinna" leta vidare då jag försvinner. Bara han inte blir slarvig...


Achilles har ju blivit utmanad av Bella och Wilja att tävla KM i lydnad i september, inte mindre än på Achilles 10 års dag. Någon platsliggning har vi inte för 5 öre. Klass 1 momenten kan han, OM han vill. Inte varit så någoa med detaljer och positioner på honom då han aldrig tävlat.


Såhär såg det ut idag (ska försöka köra igenom och utvärdera 1 gång i månaden):


Av Maja Fredriksson - 17 mars 2014 22:12

Kallt och tråkigt väder, hemma sjuk dessutom. Kom på att det är jäkligt svårt att träna både agility och vallning inne i köket. Vad tusan sak Jamie få träna på vid sådana tillfällen.


I söndags när jag tränade med Bella fick Jamie ett kort spår faktiskt. Valde att göra en miniruta med godis i som ledde ut till ett spår med några godisar i. Hon gick och lunkade och tog sig fram men plötsligt gick hon nästan förbi en korvbit, tvärvände och tog den, SEN det en helt annan hund i linan. Jobbade hårt för att hålla spårkärnan med drag i linan.

Vad behövs mer i spåret, jo markering av pinnar. Bestämde mig för att prova liggmarkering på Jamie vilket går bra att börja med inne.



Link fick träna på att hålla fast föremål utan att ta omtag. Har nog bestämt mig för att inte pilla i detta i vittringen men kommer träna det på sidan av.

Av Maja Fredriksson - 16 mars 2014 17:36

Helgen har spenderats till hundträning. Kallt, blåsigt men SOL! Idag kunde jag inte hålla mig längre, Link fick göra en vindmarkering i koppel. Valde att gå på stigen och låta Link själv vinda figgen då jag inte riktigt viste vart hon låg. Supertydlig markering och sen ut till figge! Bästa smurfen, som vi längtat efter denna träning.


Annars nöter vi på med långsam marsch som vi gjort STORA framsteg i! Nästa steg har blivit att från vanlig marsch göra en rak halt, även den börjar bli bra så även där har vi börjat gå vidare till vanlig marsch - rak halt - långsam marsch.


Fjärren funkar inna på 5 meter ungefär, ute på kanske 1 meter. Vi kämpar på med attityden.


Kedjor med två moment och social belöning mellan går utmärkt! Nästa vecka öker vi på med ett moment till!



 


Jamie fortsätter att valla. I onsdagas var vi till Veronika och träffade ankor. Hon har sett ankor vid ett tillfälle tidigare så jag var lite osäker på vad hon skulle tycka. 100% fokus och fin attityd! Gick upp lite i aktivitet när vi plockade ut de från hörnet och de flaxade. Jag kunde lägga henne och själv flytta runt djuren utan att hon stressade upp sig. Ligga och hålla ser hon som en uppgift, även när jag hanterar fåren.


Vi nöter på med slalomet i agilityn. Funderat om lite och kommer köpa in slalombågar istället för att köra 2x2 metoden eller den klassiska att gå med och belöna varje port. Jamie verkar gilla att göra momenten som de ska långsamt för att sedan öka farten när hon förstår. Hon är mycket sämre å när man man klickar in ett beteende och sen ska utveckla det...


Banorna ligger på ungefär 10 hinder och hon börjar bli riktigt hindersäker. Då hon inte är så snabb eller tar egna initiativ så passar framförbyten och blindbyten bättre än bakombyten just nu, även om hon är duktig på de med.



 

Av Maja Fredriksson - 7 mars 2014 20:15

...nu är det vår. Nu är även ridhusvallningen slut för denna gång. Det har verkligen varit perfekt att träffas ca. 1 gång i veckan och få ett extra pass vallning när det varit kallt och mörkt ute. Jamie fick köra hörnövningen och balansera. Det var ganska svårt och hon försökte hitta andra vägar för att få göra på sitt sätt, dock utan att lyckas!


Redan nu märker jag att hon trycker/packar djuren mycket mindre i hörnet, hon tänker mer stopp och släpp. Nu får träningen fortsätta utomhus!


Links har fått träna lydnad. Hans fjärr har jag verkligen kört i botten, med långsamma skiften, låsningar, flyttar tassar och skall - på alla avstånd från 0-15 meter! Men om man är positiv som fan...Är vi på botten kan det bara bli bättre! Idag gjorde han FLERA fina skiften (ligg-stå) på 3-4 meter!


Idag fick Jamie köra ett agilitypass. Hittade gamla filmer från Jenny Damms kurs som Link gick för flera år sedan. På den tiden var jag duktig och filmade, klippte och la till bana och beskrivning vilket jag är tacksam för idag! Än så länge nosar vi bara på hindersäkerhet, fart och framförbyten. Jamie börjar bli mer och mer hindersäker och flera gånger väljer hon hinder fast att hon var på väg förbi.



  Jamie
2014-03-07



  Link
2010-06-16


Jamie fick faktiskt prova på ett blindbyte och ett bakombyte för första gången idag.



 

Blindbyte


 
  Bakombyte

Av Maja Fredriksson - 5 mars 2014 12:46

I helgen åkte jag, Sanna, Linda och Mackan upp till Nina Melin i Viätt. I två dagar drillades vi i vallningens ädla konst. Nina är mycket duktig och tydlig i sin pedagogik, hon har fina djur och vallningsmöjligheter och dessutom boende på gården, vilket underlättar!


Jamie kan balansera men väljer det inte gärna. Att balansera mot mej, bort från draget är lättare. Fick med mig en hörnövning som vi hela tiden kan utveckla ju säkrar hon blir. Under helgen var vänster helt klart svårare än höger. Det jag återigen kände var att jag inte har något större tryck på Jamie, hon är en tuff, stabil liten dam. Hon har fint fokus och fina fösningar.


Jag måste komma ihåg att Jamie inte är så gammal ännu och att öka svårighetsgraden långsamt.


Jag vet att jag inte har något 100% stopp på Jamie och min metod som jag kört på Link kommer nog kanske ge fel effekt på Jamie. Link vill så gärna vara med mig att han står kvar och tar sitt "straff" när jag går dit och ställer tillbaka honom om han inte lyssnade på mitt stopp. Jamie däremot tycker inte alls att hon ska ta ett korrigering utan går undan. Hon vill ju gärna gå utanför djurens tryckzoon annars med så det kan få fel effekt. Hon kan också tjura ihop inte röra sig alls om hon inte håller med mig i mitt stopp. Jag ska finurla lite under veckans träning.


Det var väldigt nyttigt och roligt att se de andra hundarna. Jag och Jamie har mycket att lära av de andra.


Idag fick Link komma igång med lydnadsträningen igen. Fokus denna vecka ligger på långsammarsch, Zäta och fjärren.


  • Långsam marsch går mycket bättre.
  • Har funderat att byta kommando på sitt i Zätat men kommer nog istället jobba med min egen betoning i signalerna, ligg - sssss(tå) - zitt
  • I fjärren ligger fokus på ligg - stå. Han klara inomhus på kanske 3 meter och utomhus på 1 meter.

Något jag ofta glömmer är att träna kedjor. Bättring på det!



 

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards