Great Black

Direktlänk till inlägg 25 mars 2014

Nu tar vi tag i det

Av Maja Fredriksson - 25 mars 2014 19:15

Nu tar vi tag i allt det där som kräver lite mer eftertanke men med attityd.


I lydnaden snackar vi vittringen. Link far ut i ett galet tempo och med en galen attityd utan eftertanke. Har jag tur tar han inte första bästa utan nästan tar alla pinnar innan han hittar rätt. Vi har börjat om med:


  • Ej egna pinnar (bara andras pinnar för att minska risken att det luktar mig på samtliga)
  • 3-4 pinnar så det inte blir plockepinn
  • Kort avstånd för att hjälpa honom att fokusera
  • Jag backar för att när han väl hittar rätt inte ska vilja kolla av resten

Ska köra det en vecka nu och se om det blir någon förbättring.


I vallningen har vi tagit ta i fösningen. Link startar gärna i ett högt trav, inget avslag när han lyfter djuren och hakar gärna på i högt trav när han får kontakt med djuren vilket leder till krokiga fösningar, snabba fösningar och djur som sprider ut sig i en solfjäder.


Nu har vi fortsatt träningen med att starta lungt, hjälpa honom att stoppa upp när han lufter djuren och stoppa innan han kommer för nära. Försöker fösa mycket runt mig för att han ska få en förståelse för att balansera djuren även i fösning, vilket går bra.



Jamie nöter på med sin hörnövning. Hon är envis som en gris! Hörnet börjar gå bra även hemma, vänster är svårare än höger fortfarande. Två saker jag inte gillar är att hon "låtsas" gå in i ett lugnt tempo men vet exakt när hon kan dra på (där jag själv har lite svårt att tajma) ut ur hörnet. Det andra är att hon vill till draget/grinden men för att ta sig dit släpper hon djuren....


Igår söndags kom jag ändå åt henne och sen gick hon riktigt fint. Kunde till och med stoppa henne i hörnet och driva djuren genom 25:an! Stora framsteg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards