Great Black

Alla inlägg under juni 2013

Av Maja Fredriksson - 25 juni 2013 18:57

Misommar är över för denna gång. Liza har varit här på besök med sina två dogs och vi har haft lyxen att bo hemma hos Pia i huset. Fyra "tanter på ca 25-26 år" och 8 hundar. Vi har även haft Bella på besök så antalet hundar ökade något. God mat, jordgubbsdaiquiries, skratt, hundträning och lite sömn! En mycket trevlig helg med gänget!


De ringde från Strömsholm i förra veckan. Ledvätskan i samtliga leder såg mycket bra ut och alltså inget som orsakar smärta. Gissningsleken är i full gång, allt från avmaskning till epilepsi medicin mot nervsmärta diskuteras. Såklart ska ortopeden på semster och vill fortsätta medicinera i höst. I onsdags var vi tillbaka till Redog igen. Link har fortfarnade ont i vänster bog, troligen den stora muskeln under bogbladet samt i höger tricep. Med andra ord mindre ont men då går han ju även på Rimadyl. Laser, vibb och ökade promenader. Förra veckan 15 min och detta vecka 20 min. Han får även spåra! Jag märker ingen skillnad i hälta om han rör sig lite eller mycket, vi får se på fredag vad de säger när vi ska tillbaka.


Spårmässigt kör vi olika svårigheter:


  • Hårda och raka, icke förarspår
  • Hårda och raka, med olika vindriktningar
  • Olika underlag/övergångar, raka
  • Vinklar

Spåren är ungefär 100m och vi kör kanske 6-8 stycken i veckan. Inga föremål eller belöningar i spåret utan jag kastar belöning vid fint spårarbete. Ibland kan jag gömma en snusdosa i spåret (om det finns möjlighet) men då är den helt dold. Det går riktigt bra och han har fått både drag i linan och fin attityd att spåra vidare efter belöning. Denna vecka ska vi börja lägga längre spår för att få till uthålligheten.


Link sommaren 2013


Igår hade jag sökkurs och innan kursstart hann vi med lite träning med hundarna. Jag bestämde mig för att låta Jamie prova på söket. Hon har gjort en vindövning tidigare men inget mer. Hon fick se två figgar gå ut på ca. 30 meter och fick sedan själv välja vilken hon ville springa till. FULLT ÖS ut på Liza, tvärnit i vind och belöning i form av lek med stora snörbollen. När Liza slutade leka sprang hon snabbt tillbaka till mig. Med lite hjälp gick hon sedan ut till Bella för att kampa. Inte lika uppskattad leksak så Bella fick jobba på lite för att få henne kvar.


Skick 1 - Träff, lek med stor snörboll

Skick 2 - Träff, lek med kamp

Skick 3 - Träff, lek med stor snörboll

Skick 4 - Träff, lek med kamp

Skick 5 - Träff, kattmat

Skick 6 - Träff, kattmat


Se över belöningarna. Köra färre skick och istället lägga mer tid och fokus på figgarna (tycker gott att hon kan tänka efter liiiite längre innan hon springer tillbaka till stigen). Fortsätta jobba med olika retningar och avancera ut på djupet då hon redan nu har fin attityd och tempo.


Tänk att ett pass på 6 skick kan få en att gå och småle! Jag gillar verlligen söket och jag som skulle ha en spårhund. Tanken var ju att Link skulle köra sök och Jamie spår, kanske blir det tvärtom.


Jamie sommaren 2013


Idag har vi varit med Linda hos Larssons och vallat in ungdjuren. Link fick gå och putta/trycka med hjälp av Modja då jag inte vill låta honom tappa de för att han inte får springa. Jamie fick gå in för första gången på kor. Hon var nyfiken men passade även på att äta lite koskit. Stundtals hade hon fin fokus men var lite försiktig, vilket uppskattas då jag vill ha en hel valp med mig hem från kohagen.

Av Maja Fredriksson - 17 juni 2013 22:33

Tiden rullar på. Jamie blir hela 6 månader idag och nu kommer vi börja träna lite mera. Så snart jag är helt säker på att hon är ok i benet, JA även Jamie har skadat benet. Otur förföljer oss detta år kan man säga. Även Achilles har blivit sjuk igen. Kräkts och varit hängig i två dagar. Inte fått i honom annat än vatten. Det går mindre bra nu...


Link har jag satt igång lite försiktigt. Inget svar från Strömsholm och ledvätskeproverna. Pradade med personalen på Redog idag och det blir nog laser och vibb hos de med start på onsdag. Utfasning med 1 gång i veckan för att ganska snart komma igång med lite mer aktivitet.


Hon är en hoppig loppa som rivs, bits och spöar sin bror. Där emellan är hon arbetsvillig, lyhörd och kavat! Jag gillar henne!


     

Av Maja Fredriksson - 8 juni 2013 22:25

I onsdags åkte jag till Strömsholm med Link. De skulle känna igenom honom för att se om medicinen hjälpt mot hans ledont och ev. anaplasma. Jag fick dock inte träffa ortopeden själv men de bestämde i alla fall att lägga in Link och göra en artroskopi i vänster bog. Efter en lång väntan hela dagen ringde jag Strömsholm själv då jag inte hört något av de. Tydligen hade ortopeden bara kommit till mitt mobilsvar vilket gjorde att jag aldrig fick prata med henne, varken om hur det gått eller vad som väntar. När jag hämtade honom fick jag veta att de inte hittat något konstigt i bogleden som kan förklara Links smärta.


Nu har varken vila, röntgen, laser, vibb, vattentramp, blodprov, CT eller artroskopi gett oss några ledtrådar. De har tagit prover på ledvatten i flera leder och vi väntar på svar i nästa vecka. Vi ska även tillbaka för att börja rehabträning och massage. Vad eller hur vet jag inte i dagsläget.


Då Link är skadad har jag kört liiiite mer träning med Jamie än jag tänkt. Framförallt vallning hade jag ju tänkt avvakta med en tid. Det är otroligt svårt att vara träningsfri för mig tydligen! Jag har i alla fall bestämt mig för att lägga upp träningen så hon hela tiden får lyckas och jobba med sin egen instinkt utan press och kommandon. Till skillnad från sin bror vill Jamie ha koll på huvuderna och har svårt att släppa kontrollen och gå upp i balans. Hon är nöjd att ställa djuren längst ett staket. Zion å andra sidan gillar att balansera och pendla bakom djuren och hålla de i rörelse.


I torsdags stod klockan på 04.45 och dagen bjöd på spårtävling i Fagersta. 30 anmälda och högst upp på prispallen stod bästa brorsan VEGAS och Malin! Vilket team de är, sjukt kul att se! Vinst på 595.75 poäng! Hejja Er!


I fredags blev det åter igen en tidig morgon, denna dag bjöd på VP i Bråfors där två av våra träningskompisar skulle gå upp för första gången, Linda/Edith och Malin/Tessla. Tyvärr strulade det i hämtet för både, ja det var flera startande som hade det svårt i hämtet. Jag tror dock att de båda fick blodad tand och blev taggade att träna mer och gå upp igen!


Av Maja Fredriksson - 3 juni 2013 22:57

Links bästaste brorsa ska förhoppningsvis få valpar! Jag tror det kommer bli en väldigt rolig kombination som jag kommer följa med spänning! Båda föräldrarna kommer från kullar med många fina meriter inom brukset!


Kullen kan ni hitta på Stjernborgens Kennel där också tiken kommer ifrån, Stjernborgens Jo-Jo. Jag har sett flera ur den kullen men framför allt så tränar jag en del med hennes syster Tessla.


Tänk att fina Vegas kan ha valpar redan i september!


 


Svensk lydnadschampion



Svensk brukschampion - spår


Tjänstehund, KORAD, agility- och hoppklass 2, STDs (ASCA vallning)

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards