Great Black

Alla inlägg under augusti 2013

Av Maja Fredriksson - 17 augusti 2013 14:58

Nu börjar det verkligen kännas så jävla tråkigt att Link aldrig blir bra! Läser om alla framgångar och motgångar i olika grenar och känner bara att vi också vill ut och köra!


Vill inte hålla tillbaka, koppla, stänga in, lugna ner, lägga ner, vila en enda dag till! Vi börjar verkligen bli frustrerade båda två! Vill ha tillbaka våra träningsdagar, våra målsättningar, våra tävlingsdagar och vår fantastiska relation!


Idag vill jag bara skrika! 2013 är lugnt vårt värsta otursår ever!



 

Av Maja Fredriksson - 8 augusti 2013 18:03

Efter en otroligt lyckad helg i Laxå och genomförandet av årets Guldtackan - en vallhelg för aussies, är vi nu i full gång med att flytta in i nya huset. Det är massor att kasta, tur att jag tycker det är kul! Nu sitter vi och planerar kök och sovrum. Hundarna trivs och jag märkte direkt att Achilles tycker det är skönt att få spendera dagarna ute på tomten!


I fredags hade vi introdag, lördagen var det valltävling med 12 startande (4 strykningar tyvärr) och under söndagen var det kurs. Jag gick med Jamie. Jag hade inte tänkt köra henne så mycket mer iår utan vänta till våren men efter en del diskussioner så körde vi i alla fall. Med kommentaren "hon är en bestämd liten dam som inte går ner sig särskilt av tillsägelser" fick vi en fin plan att jobba efter. Hon är ganska slarvig, det ska gå fort och tycker inte det gör så mycket om man "missar" ett får när man rundar. Korta pass, MAX 2 min. med ordentlig/tidlig tillsägelse. Så fort hon gör rätt ska vi avsluta. Så länge vi kör kort orkar hon ta åt sig av tillsägelsen och tänka efter, göra om och göra rätt 2-3 gånger i veckan.


I alla flytt försöker jag få till bra träning med hundarna. Link spårar för fullt. Vi ska till redog på måndag och efter det får jag se om det kan bli en lägrestart i höst. Jag märker att han har dålig kondition så det ska vi börja jobba på nu när vi får gå lite längre promenader. Han svagheter har ju varit påsläpp/start efter apport och uthålligheten i spåret/spårkonditionen. Nu är vi upp i två spår om totalt ca 900m men med en liten paus emellan.


Spår 1 - 400 meter skog. Annan spårläggare. En pinne och ett godisslut.
Börjar fint och jobbar bra till första pinnen. Vindar något, kan vara snitseln som vi satte innan pinnen. Fint igång igen efter pinnen. Ett större tapp vid 350 meter ungefär, jobbar dock hela tiden och jobbar tillbaka för att hitta spåret igen.


Spår 2 - 500 meter äng. Jag la spåret. En pinne och ett godisslut.
Jobbar fint hela spåret. Perfekt vinkel som jag belönade.

Jamie fick köra ett sökpass. En appellruta med 4 figuranter och direktbelöning! Hon fick se båda figuranterna gå ut i hörenen. Provade att skicka till vänster först men hon ville såklart hitta favorit Bella!

Skick 1 - synretning
Skick 2 - synretning med fördröjning
Skick 3 - ljud
Skick 4 - utplantering


Alla skicken raka och utan tvekan! Dax att lägga på fler skick.


Efter skogen åkte vi till klubben och körde igenom lydnaden. Jamie fick köra budföring på okänd. Pang rakt in i position, gullunge! Link fick köra igenom linförighete, framförgående, inkallning (kort), läggande under gång och framförgående (gång 2). Toppen attityd! Lite smårlir att få till men över lag mycket bra!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards