Great Black

Alla inlägg under maj 2015

Av Maja Fredriksson - 23 maj 2015 18:18

Maj levererar som vanligt! En månad som är perfekt för träning, inte för varmt, inte så mycket regn, man har hunnit grundtränad och tävlingsträna hundarna och motivationen är på topp!

Jamie har fått en titel i hoppklass, AgHD1, och blivit uppflyttad till agilityklass 2!

I Eskilstuna debuterade hon med Rapportligan i appellrapport med vinst och uppflytt till lägre som resultat!

Idag var vi iväg till Bro för MT och även här visar hon vilken grymt stabil hund hon är! KORAD på 512 poäng! fullt på alla lekmoment och tar sig an alla uppgifter själv utan att tveka!

Link blev ju uppflyttad till elitsöket förra veckan. Vilken fröjd det var att se honom efter så långt uppehåll från brukset! Glädje!

Jag och många vänner har firat födelsedagar och nästa vecka avslutar vi månaden med hundsnack och middag med bästa gänget!

Tänk vad glad jag är i mina fina aussies!

Av Maja Fredriksson - 15 maj 2015 10:01

Funderade länge på om jag och Link var klara för en högre start eller ej. Beslutet landade på att köra och testa av vart vi ligger. Bebisen kommer om 4 veckor (planerad BF) och så genomtränad som han är nu vet jag inte om jag får till i sommar med en ny familjemedlem. Tävlingen gav mig en bekräftelse på vad vi behöver fokusera på framöver och egentligen inga större överraskningar.

  • Skallmarkeringar - framförallt på dolda
  • Uppletandet - första skicket!
  • Platsliggningen
  • Lite smått och gott i lydnaden

Samling 15.30 på Roslagen BK. Skönt med en sen tävling, även om den drog ut på tiden och vi inte var hemma förrän 01.00 Tur jag hade Bella med mig som sällskap, hade blivit lång ensam väntan annars!


Vi drog startnummer 3 och vi begav oss ut i till skogen. En rolig med BERGIG ruta, inte optimalt för en höggravid, osmidig förare men vi jobbade på. Link gick så himla fint, helt perfekt ut på djupet, bra tempo för rutan och framslag på 20 meter - precis som jag vill ha det!


Dold figge i vänster hörn
Link kom inte igång med skallet som jag önskade och försöket ta sig in till figgen.

Halvdold figge nära stigen, höger mitt

Mycket bättre markering som han tog som station 3, alltså på en inkallning från ett slag


Öppen figge vänster slut

Nu var han igång så fint med skallet.


Vi belönades med 9 - 9.5 med neddrag för markeringarna eftersom jag var tvungen att stanna på vägen ut. Men vilket sökarbete! Jäklar vad glad jag var att få se detta igen efter 2.5 års vila från söktävlingar!


Lång väntan på klubben då det var lägrehundarnas tur i skogen. 5 lägre hundar tog inte mindre än 3 timmar! Så strax efter 21.00 fick vi gå ut och köra uppletande. Vi var nu 3 högrehundar kvar efter att en brutit. Link var taggad och trots förberedelser och tydliga signaler går Link på ett sökslag. Jäklar! Han jobbar dock in i rutan och jobbar så pass bra att jag låter honom leta vidare. Nu i efterhand skulle jag nog ha kallat in och skickat om men sånt kan man inte veta då! När TL säger att det är 1 minut kvar får jag dock lite smått panik, kallar in och skickar om i vänstra hörten. Träff! Dirket ut och träff direkt igen. Sedan var tiden ute. Två föremål gav tyvärr bara 5 - 6.5 idag. Känner att det var lite snålt då två föremål i högre kan ge maxbetyg 8 och att de alltså dragit väldigt mycket för att han letat utan att hitta i början. Undrar om de dragit lika mycket om det var tvärtom? En av högrehundarna bröt efter uppletandet så nu var vi bara 2 högrehundar kvar.


Av lägrehundarna var det bara en hund kvar som körde budföring innan platsliggningen. Velade länge om jag skulle lägga Link eller inte. Han har gnällt vid första skottet på träning och hunden jag skulle ligge bredvid var skottberörd, hade bara lagt plats med skott en gång tidigare och var dessutom intresserad av andra hundar så de var fram och "hälsade" på Link innan och Link gillar INTE hetsiga, dragandes hundar.


Jag bestämde mig (efter råd från Bella och Malin) att lägga Link. Är det något jag VET så är det att Link aldrig skulle gå fram till någon annan hund och att han aldrig drar till sig andra hundar då han har fokus på mig och hakan i backen. Första skottet hoppade vi nog alla högt. Sedan hade han pipit som vanligt för att sedan lägga ner hakan i backen igen. 5 långa minuter, men nu var det klart! Hurra!


Link startade som hund nummer 3 i lydnaden, efter en lägrehund och en högrehund. Link går ju igång och blir lite taggad av skotten så jag släpades in på lydnadsplanen. Poängmässigt känner jag inte alls betygen MEN vi fick inte lägre betyg än vanligt för att jag hade en trött och seg hund, utan för att Link var taggat, speedad och glad! Med kommentarer som "tränger" "för långt ut" "vill inte släppa tungen" så ler jag lite inombords.

Lydnaden belönades med 217.5 - 197.0 poäng av domarna.


Strax efter 23.00 var dax för prisutdelning och av dagens alla ekipage var det två uppflyttningar, en aussie lägre och en aussie i högre! Link och jag klarade vårt drömmål! Vi blev uppflyttade till elitsök på 482.25 poäng!


Glädjen att se sin hund tävla igen och ha så jäkla roligt och vara så taggad, när alla andra hundar för dagen låg utslagna på golvet, var helt fantstiskt! Uppflyttnignen i det här sammanhanget är en bonus! Nu ska vi njuta ett tag så ses vi i eliten i höst!


Av Maja Fredriksson - 10 maj 2015 09:23

Igår var det då dax för rapportdebut i ligan. Redan för ett halvår sedan började vi gemensamt leta tävlingar att träna mot och ha som mål att ta oss ut på. Lägrehundarna Quick och Taylor fick tjuvstarta för två veckorsedan med fina prestationer och uppflyttningar, men igår var det alltså appellhundsteamens tur att debutera.

Emma/Robin - Linna
Michelle/Martin - Fenja
Petri/Emma - Nisse
Maja/Bella - Jamie


Jag har tvekat att anmäla Jamie då vi jobbat hårt med att sudda ut "jämnställdheten" mellan station A och B. De flesta som kör rapport gör det i par, vilket verkar vara till en fördel i början av inlärningen/träningen. Anmälde mig dock i sista sekund eftersom jag ändå ville vara med när övriga debuterade och uppleva denna dag tillsammans med mitt träningsgäng. Jamie sprang ju faktiskt 500 meter tävlingslikt på träningstävlingen jag och Bella anordnade så vad var skillnaden från denna dag?! Sagt och gjort, vi anmälde!

Fenja som tyvärr varit sjuk hela veckan med en matte på annan ort var också väldigt tveksamma till start men kände nog lite liknande oss, man vill vara med och uppleva och stötta ligan i alla de upptåg som hittas på!


Jamies uppladdningsvecka har känst så jäkla bra! Liggtid, andra hundar, längd och motivationsfrispår. Även budföring, lydnad och platsliggningen har gått bra! Vi har/hade många fina minnesbilder med oss till tävlingsdagen!


6 hundar anmälda till appellreapporten, 1 stuken och 4 från ligan, bara det är ju helt fantasktiskt. Den "nya" hunden drog nummer 1 och jag drog start nummer 2. Eftersom jag redan var mentalt inställd på att starta först så kändes det helt ok.  Cirka 8.30 var vi ute i skogen på station A och första hund lämnade station B 9.05 Några minuter senare var ALLA hundar inne på A utan strul! Jamies starttid från A var 9.33 Planerade och tajmade hennes framföring perfekt. Hon hade en fin fokus framåt och var tyst vid sändpunkten (hade nästan önskat lite gnäll). Sen var hon iväg och även fast jag kände på farten att hon inte kommer tveka så kunde jag inte lämna sändpunkten förrän 1 minut gått.

Några minuter senare meddelar de på station B alla alla hundar är inne! Tänk - alla appellhundar sprang utan tveckan och vi fick ALLA dubbeltior på denna del! Vilket gäng - vilken liga! Jamie hade den snabbaste tiden och dessutom exakt samma tid på båda sträckorna, 56 sekunder. Bella och jag skrek av lycka att hon tycker om oss lika mycket, exakt lika mycket! HAHA!

Tillbaka till klubben för budföring, platsliggning och lunch. Jamie var pigg och framåt i budföringen och stabil och säker i platsliggningen. Rör inte en min när hunden bredvid skiftar ställning och tillslut reser sig.

Rapportföring 10 - 10
Budföring 10 - 9.5 (stöter mot fig och förare)
Platsliggning 10 - 10


Efter lite mat var det då lydnadens tur. Jamie är ju en jämn hund, en stabil 8 borde hon kunna hålla alltid. Jag vet var jag har henne och det är ingen skillnad på träning och tävling. Vårt fokus på planen är att ha en bra attityd mellan momenten, inte frysa/låsa fast och att få ett flyt hela tiden.

Linförighet 8.5 - 9 (trycker något, snett settande) Stämmer helt och hållet - attityd före position
Framförgående 7 - 8 (tvekar - stretar) Jamie tror att det är läggande och stannar till vid första sträckan

Läggande 10 - 10
Inkallande 9 - 9.5 (tempo, tveksamt, segt in) Vår achilleshäl, farten

Apportering 8 - 8.5 (ojämt tempo, sitter snett) Jag tar apporten i vänster hand = dumt!

Hopp 9.5 - 9.5 (DK återhopp, stöter) Inget Dk från mig vad jag vet men stöter i mig stämmer!

Totalt: 299 poäng och VINST!

Fina bästa Jamie som vi tränat! En coolare hund får man leta efter - rapport blir nog väldigt bra för dig!


Maja - Jamie - Bella
Idag var vi BÄST - och det var vi värda!


Både Linna och Nisse blev också belönade med uppflyttningspoäng och Fenja (som varit sjuk) fick, trots 3 nollade moment, poäng som räckte till ett godkänt! Grattis hela ligan som vågade sig ut och debutera! Vilket gäng, det här vill vi göra om MÅNGA gånger!




Den bästa mottagaren och ligaledare man kan tänka sig! Utan Er hade det faktiskt aldrig gått vägen!
Bella och Petri firar!

Jamies halsband
United we play - United we win!



Emma och Petri bjöd på både skumpa och tårta! Vilken underbar dag!


Slänger in ett citat från gårdagen som speglar den glädje vi alla delade på dagen:

Det bästa med dagen var att det kändes så jävla fräscht och piggt i det aptråkiga brukssverige… Vissa av er fattar nog inte vad jag menar, men de flertalet av våra konkurrenter idag har tävlat eller har en relation till mina föräldrar… Hur piggt är det när jag är 40+ år och fetare än en höggravid träningskompis??? Så kul att vi levde rövare, åt tårta, drack skumpa och jublade ”agility-style” när spårhundsgruppen mer påminde om ett begravningståg samt att du som vinnare Maja, tackade arrangören och att vi övriga verkligen menade det!! Rapport kan mycket väl bli den coolaste och snabbast växande bruksgrenen om vi fortsätter på den inslagna vägen…

Av Maja Fredriksson - 3 maj 2015 09:50

Senare delen av våren har verkligen bjudit på sol, ljusa kvällar och hundträning. Jamies fokus har legat på rapporten och Links på söket. Lite vallning där emellan har vi också hunnit med men inte i någon större utsträckning.

Efter träningstävlingen den 12 april har vi fått till en hel del bra träning med Jamie. Inte lika många som planerat men allt från, frispår, längd, liggtid och med andra hundar. Nästa helg är det dax för debut och även om vi (läs jag) inte känner mig helt förberedd så ska vi ut och ge det en chans! Vi vill vara med, hejja på rapportligans övriga ekipage och prova på! Tävlingarna ser vi som träningspass där vi lägger ihop alla delar som vi tränat på, längd, liggtid och andra hundar. Det ska bli både kul och spännande!

Uppladdningen sista veckan ser lite annorlunda ut. I helgen bor Jamie hos Bella fredag-söndag med agilitytävlingar på schemat! Bygga relation med medföraren, check! Igår tog de pinne och blev uppflyttade till agilityklass 2! Idag tog de en pinne i hoppklass 1 och kan därför lägga till sin första titel i namnet!


AgHD1 Sugarwind's Black Diamond




På måndag kör vi en längre sträcka för att få in längden i benen, onsdag blir det frispår där vi bygger på jakt för att bygga motivation och sedan blir det vila torsdag och fredag innan helgens tävlingar!


Övriga gänget i Rapportligan är i Dalarna i helgen på läger! Så avundsjuk då det alltid är så kul att träna och umgås med detta gäng! Bra träning, underbar stämning och fantastisk mat! Passade på att klippa ihop en liten filmsnutt från lägrehundarna, Quick och Taylors debut den 25 april på Enköpings Brukshundklubb. Duktiga hundar och förare! STrot grattis!



Link har fått träna en del sök, dock med få figgar (ofta bara med Bella). Jag anser dock att det är bättre med 5-6 skick än inga alls! I fredags fick han prova på detta:

1. Station 1 - Skallmarkering (två omgångar)
2. Station 3 - Skallmarkering (50 skall)
3. Station 2 - Skallmarkering (tills jag kom ut och kallade in)

4. Tomt
5. Station 1 - Direktbelöning/Backa bort


Var inga problem att bryta och kalla in från markering så det behöver vi inte träna mer. Nu ligger fokus på minst 50 skall och sedan att jag kommer ut men att figgen belönar för att inte få några avbrott eller "påhopp" ute hos figgen.

Link går fortfarande lite väl djupt på vissa slag (70-90meter) men han slår framåt. Så lite mer station 2 och 3 samt tomt. Framöver hoppas vi få till lite längre och mer tävlingsliga rutor och upplägg!


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards