Great Black

Alla inlägg under juni 2014

Av Maja Fredriksson - 24 juni 2014 12:28

I torsdags åkte Bella och jag till Gotland med aussiesarna. Vi åkte tidigt på morgonen och var framme på Gotland redan vid 10-tiden. Började med brunch på Leva Kungslador, i en fantastisk mysig miljö och god ekologisk mat, innan vi styrde vidare mot Klintehamn och agilitytävlingarna. Vi satte upp sovtältet, agilitytältet och kikade lite på lagloppen innan vi intog en pizza till kvällsmat.


   

Efter en kall natt var det äntligen fredagmorgon och inmätning och agilitydebut för Jamie och Zion. Jamie har skött sig bra hela helgen. Fina kontaktfält och fint fokus. Det vi ska lägga mer träning på är slalomsug och slalomsäkerhet. Våra agilitymål är:

  • trygghetsmål - genomföra ett lopp utan disk
  • realistiskt - 1 pinne i hopp och 1 pinne i agility
  • drömmål - uppflyttade till klass 2

Vi uppfyllde alltså vårt trygghetsmål och delvis vårt realistiska mål redan på våra första tävlingsdag för säsongen!



På fredagen åkte vi ut till Ljugarn innan prisutdelningen och spenderade eftermiddagen på stranden. Klockan 18.00 var det prisutdelning där Jamie fick stå på pallen och ta emot sin första pinne! Midsommar firades med grillat och kortspel i tältet på tävlingsplatsen.


   



Under lördagen tävlade jag både Zion och Jamie, tyvärr utan pinnar. Jamie fick tidsfel i hoppklassen och 5 fel i agilityklassen. Istället för att stanna till prisutdelningen packade vi ihop vårt tält och åkte till Amalia och tog in på Träkumla Logi. En fantastisk gammal skola där Amalia nu bedriver vandrarhem. Stora fina lokaler och bra läga några kilometer utanför Visby, hit åker vi mer än gärna tillbaka! På kvällen hade vi bokat bord på Crêperiet i Visby. Underbart god mat och fantastisk efterrätt! Vi somnade både mätta och belåtna den kvällen!


     


Söndag och sista tävlingsdag. Fel i slalom och en rivning i hoppklass gjorde att jag valde att belöna upp Jamies fart på banan. Disk i båda loppen men en bra avslutning på debuten. Efter tävlingarna gjorde vi ett försök att besök Hablingsbo Kerami och Crêperi men utan framgång. Istället åkte vi tillbaka till vandrarhemmet och gjorde oss iordning för kvällen. Min favoritrestaurang Surfers stod på schemat! God mat i Tapas-stil fast kinesiskt och kanske världens godaste drinkar. Blev en perfekt avslutning på agilitydagarna - det finns liksom alltid något att fira!


 


Måndag tog vi sovmorgon och åkte ut till Krusmyntagården för att räksmörgås till brunch. En shoppingtur i Visby och promenad runt ringmuren med bad fick avsluta vårt Gotlandsbesök för denna gång! Jag har haft en otrorligt härlig helg med underbar miljö, rolig tävling, god mat och trevligt sällskap! Längtar redan till nästa gång!


   


  


Av Maja Fredriksson - 16 juni 2014 22:42

Idag var det Jamies tur att åka på träningstävling och med det hennes debut i agilityvärlden. Vi passade på att anmäla oss till samtliga lopp, Blåbärsklass (hopp och tunnlar), agilityklass och hoppklass (klass 2 nivå).


Jamie var ungefär som jag kunde förvänta mig. Hon är ganska lätt att köra då hennes svaghet är hennes långsamma tempo och hennes styrkor är att inte stressa upp sig, allt ska göras på rätt sätt (kontaktfält etc.) och bra koncentration. Hon kanske har asperger...


Första och andra loppet gick väldigt bra medans det kändes som om hon tröttnat lite vid lopp tre. Träna mer uthållighet, tempo och hindersug.


Bella och Zion (våra vapendragare) var såklart med! Duktiga var de också och vann Blåbärsklassen med över 2 sek. Lite mer säkerhet från Bellas handling så kommer det andra lösa sig, det blir bli sååååå BRA!



Vidare träning:


  • Försöka få till lekbelöningar istället för godis (som hon gillar mest) och bara avsluta med en godisbelöninge vid bilen.
  • Inte bara belöna från mig utan placera ut belöningar på linjen eller be träningskompis kasta belöningen.
  • Fortsätta träna handling och svängar och inte fastna i raksträckor och klass 1 banor.
  • Alltid belöna min hund - om jag gör fel - om hunden gör fel be om nytt beteende (runda/nosdutt) och sedan belöna.
  • Träna korta pass, max 30 sek. sedan vila innan nästa pass.
  • Träna in verbala ord som höjer aktiviteten hos Jamie.
  • Använda klicker vid träning.
  • Hoppteknik
Av Maja Fredriksson - 15 juni 2014 22:10

I helgen har det varit SM i lydnad och agility uppe i norr. För första gången på flera år var vi inte på plats för att kika på alla duktiga ekipage utan istället fick vi kika på livesändnignarna på nätet.


Tyckte verkligen verkligen att Malin och Elton förtjänar sin vinst i lydnaden! I andras ögon kanske inte en hypergalen hund med flashiga detaljer men som jag tycker har många fina egenskaper som stabilitet, jämna resultat och ett fint samarbete! Tack för inspiration och motivation att träna vidare med lydnaden.


Efter förra helgens bravader har vi återigen tagit tag i lydnadsträningen med Link. Jag har gjort om upplägget något och kommer ett tag framöver att satsa på helhet och framförallt attityd och fokus under och mellan momenten. Jag kommer köra mycket kedjor och belöna upp transporterna och arbetet. Tanken är att t.ex 5 minuters jobb innebär 5 minuters belöning. En belöning som Link verkligen uppskattar och som bara används vid denna typ av träning. I dagsläget har vi kampstocken, kattmat och jaga frolicbitar i luften.


Direkt vid ett moments slut har Link fin förväntan och attityd mot mig. Efter det kan han lätt bli ofokuserad och söka sig bort från mig och kännas seg/slö. Idag körde vi pass tre med en kedja med tre moment och redan kändes Link mycket mer med mellan momenten.

Av Maja Fredriksson - 9 juni 2014 22:27

För fyra år sedan åkte Link och jag på en prova-på dag i vallning för Gunnar Larsson och intresset för vallning var tänt, i alla fall hos mig. Jag anmälde mig till en förberedande vallhundskurs och var taggad att komma igång. Inte kunde jag väl i min vildaste fantasi tro att vi fyra år senare skulle stå där vid sändningspunkten på en IK1 tävling med 35 starter.


Är det någon tävlingsform som gör mig nervös så är det vallningen. Inför den här helgen kändes det betydligt bättre än vid vårt vallhundsprov, nästan för bra för att vara sant. Jag är trygg med Link. Han är alltid snäll med djuren, han har ett fantastiskt samarbete och en enorm vilja att alltid genomföra det jag ber honom om. Dagarna flöt på och dagen innan debuten kom de… fjärilarna i magen! Jag har under helgens gång funderat över vad det är som gör mig så nervös och en stor del är nog känslan av att sticka ut och min önskan om att alltid visa upp vårt bästa!


Så blev det då fredag och jag stod där, med en nummerlapp på ryggen med siffran 28, vid sändningspunkten med fyra får 150 meter bort. Link låg taggad vid min vänstra sida och domaren ger klartecken att skicka. Tio krokiga och ryckiga minuter senare tar poängen slut när vi ska fålla in djuren MEN vi hade uppnått vårt mål – att genomföra en hel IK1 och inte komma sist!


Dag två och nytt mål, att prestera bättre än dagen innan.  Trots att banan lockade till ett vänsterhämt valde jag att skicka Link höger. Den sneda framdrivningen blev svår för oss och Link kom glatt och lite för hastigt med fåren spikrakt till mig. Efter fösningen och drivningen var det idag först en öppen fålla och sedan en ränna som sista moment. När jag stod där vid fållan var det bara två saker jag kunde tänka på, att mina knän måste skaka så att hela publiken ser det och att tackorna skulle sluta vara så envisa och bara gå in. Med Links hjälp gick de inte bara in i fållan utan vi fick även full poäng på rännan. Peter Nilsson som var domare under helgen gav hjälpsamma tips och meddelade att vi fått 73 POÄNG! Känslan att gå från månader av vila och en allt sämre relation till sin hund i brist på motiverande aktiviteter till att få ett 2:a pris på en IK1 tävling med ett samarbete som tog oss till 13:e plats av 35 starter är obeskrivlig! Applåder, hejarop och lyckotårar!


Dag tre och vetskapen om att gårdagen skulle bli svårslagen bestämde jag mig för att få till utgången i hämtet och visa upp det vi inte fått till de två tidigare dagarna. Utgången var jättefin men sedan greppade vi aldrig riktigt fåren och jag valde att bryta.


Den här helgen har varit en enormt lärorik helg där jag fått ett kvitto på vår träning, vad vi behöver träna mer på men framförallt visat vad vi kan och att vi kan! Det har varit en otroligt bra stämning och jag har pratat med många nyfikna och fått många fina kommentarer. Nu ska vi njuta ett tag av våra framgångar innan vi tar tag i nötvallningen igen.


Av Maja Fredriksson - 5 juni 2014 21:38

I helgen ska Link och jag tävla i tre dagar och ikväll kom nervositeten. Försöker visualisera hur bra vi kommer genomföra tävlingarna men framförallt har jag kikat på filmen med alla fina vänner!

http://youtu.be/XMm5fDC-vcA

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards