Great Black

Alla inlägg under mars 2011

Av Maja Fredriksson - 31 mars 2011 17:19

Tiden ruser iväg. Imorgon är det april och dax att börja planera. På tisdag är det informationsträff inför grundkursen i agility med inträdesprov för ekipagen. Tror det är 14 anmälda hittills och det ska bli spännande att se hur årets grupp är.


Det börjar också bli dax att anmäla till lydnadstävlingar i maj. Känner mej inte riktigt helt klar men man måste ju anmäla sig 3 veckor innan så tid till finputsning finns ju. När man dessutom ska planera in agilitytävlingar, vallning och diverse kurser är det inte mycket att tveka på, vi kör och ser hur det håller. Vet att jag har ganska höga krav på oss innan tävlingsdebut, vill alltid försöka tävla med marginal!


Nu när våren är på väg har det blivit en hel del vallning! Våra får börjar dock bli tröga och tråkiga så nya tillskott till träningsgruppen skall försöka införskaffas. Har varit en del hos Linda men nu blir det ett uppehåll då Modja idag fick 12 valpar! Hoppas på vallning och valpmys i framtiden!


 


Imorgon åker jag, Mikaela och Sanna till stugan i Hedemora för ett pitstopp. På lördag vankas nämligen utställning i Ludvika. Hur nu det ska gå. Link är urfälld och det gör inte direkt att han ser stor och manlig ut! Ska i alla fall bli kul att träffa Camilla och Gizmo.


Nu ikväll är det sista ridhusträningen. Skönt att det äntligen börjar bli vår men toppen att vi haft tillgång till inomhusträning under vintern!


Av Maja Fredriksson - 24 mars 2011 22:34

Dagen började 07.20 när bilen gick igenom besiktningen! Härligt!


Vid lunch träffade jag Sanna och Pia ute hos fåren. Vi började med att flytta alla grindar från träningshagen som numera är en insjö, några grindar tog vi in i ladan och byggde mindre fållor av för idag skulle fåren få en genomgång. Vi klippte klövar, kollade juver och tänder samt hur hullet var under all ull. Efter fårskötseln tog vi med oss fåren och gick på "promenad" längst bort i stora hagen, tog en fika i solen och gick hem igen. Underbart!



    


     



Väl tillbaka fick Link träna markeringar. Jag har ändrat hans rulle och vill få in den i söket. Han fick fyra skick och tog sin rulle fint efter att ha letat en kort stund hos figgen. Great!


Åkte hem en snabbis för att sedan åka till Skolsta baren och käka med Malin och sedan vidare till ridhusträningen. Malin hade två utmaningar till mig i fria följet och idag hade hon lugnt sagt två riktigt svåra störningar för Link, henne själv och KATTMAT, Links favorit! Oj vad svårt och vilken utmaning, kul!


Sedan tränade jag två kjedjor med olika tävlingsmessiga belöningar mellan momenten. I första kedjan belönade jag med att klia på rumpan i andra kedjan fick han köra några nosetouch i handen under transporten, vilket helt klart peppade honom mera!


Kedja 1

Rutan (stående) med marsch och inkallning

Sättande under gång

Inkallning, slät - belöna


Kedja 2

Sättande under gång

Inkallning, slät

Rutan - belöna direkt i rutan


Sättandet är bra, där måste jag träna mer tillbakagång då han tycker det är jobbigt när jag går mot honom.


Rutan har han bra riktning i men mer träning och stadga i ställandet, marschen mot honom och hela inkallningen.


Inkallning har bra fart!


Vi hann även med sittande och platsliggning i grupp och fjärren. Fan vilken bra dag det varit!



Av Maja Fredriksson - 24 mars 2011 08:46

...det är en makalös manick!


Jag har funderingar - på stegförflyttningarna i fria följet (klass III och elit). På SBK kan man läsa detta:


Lydnadsklassbestämmelser klass III och elit.

"Hunden skall även prövas vid förflyttningar från halt 2 till 3 steg i olika riktningar samt i vändningar på stället."

"För ett korrekt utförande av sidoförflyttnigar, skall föraren bibehålla frontriktningen och således t ex backa eller ta steg åt höger respektive vänster."


Det är inte många stegförflyttningar jag sett som jag gillar. Detta verkar höra ihop med att inte många ekipage lägger någon större vikt vid detta delmoment. Under rankingtävlingen i Kungsör kunde jag lätt räkna, de i min smak, snygga utförandena på en hand.


Den stora frågan är dock hur momentet skall utföras. Man får inte mycket hjälp av regelverket förutom att det gäller 2-3 steg i olika riktningar samt att föraren skall behålla sin frontriktning. Vad gäller hunden verkar det vara en smaksak för domaren. Hunden skall givetvis hålla position men det verkar inte som att det blir mycket avdrag för att hunden bakben (oftast) inte hänger med, utan får en sned positon.


Nästa diskussion är hur föraren får flytta sina fötter. Här får man en mängd med olika förlsag och tips när man frågar runt. Vi kan alla fastställa att utgångsställning är med båda fötterna ihop.


Exempel 1

Utgångsställning - flytta höger fot 50 cm till höger - flytta efter med vänster fot och åter inta utgångsställning. Är detta ett steg eller två?


Exempel 2

Utgångsställning - flytta höger fot genom att korsa vänsterbenet - flytta efter med vänster fot och åter inta utgångssällning. Är detta ett steg?


Exempel 3

Utgångsställning - flytta höger fot genom att korsa vänsterbenet - flytta vänster fot ytterligare 50 cm till vänster - flytta efter med höger fot och inta utgångsställning. Två steg?


Många påpekar att om jag korsar benen åt ena hållet måste jag även korsa åt det andra. Jag kan alltså inte ha olika förflyttningar åt olika håll? Då borde jag alltså inte heller kunna använda exempel 3 här ovan, där jag först korsar för att sedan bara flyttar benet utan att korsa?


Hittade en snygg stegförflyttning på youtube i alla fall. Hon gör däremot olika steg åt de olika hållen.






Av Maja Fredriksson - 23 mars 2011 19:01

Idag tänkte jag lägga in en bild på vad jag pysslar med om dagarna. Utbilder mej till bildlärare och just nu är det mycket bildanalys på schemat. Idag stod vårens sista examination innan vi börjar skriva C-uppsats.


Alla har gjort ett varsitt montage där ett budskap skall finnas med. Svår uppgift och för många en flummig uppgift, men jag gillade den, trots att det blir helt sjuka bilder!


 

Av Maja Fredriksson - 22 mars 2011 14:09

Inom hundträning pratas det om moment, detaljer och kjedjor men en aspekt som är minst lika viktig är attityden, hos föraren men också hos hunden. Men vad är en bra attityd hos hunden? Samarbete, glädje, arebetsvillig, tuff, fartfylld, det finns en mängd olika betäckningar och alla ekipage har sina egna mål i attidysträningen.


Hur ser man då att hunden har en bra attityd? Hur ser man att en hund har kul? Har hunden en bra attityd bara för att den har kul? Är en allvarlig hund en hund som har tråkigt eller kan den också utstråla bra attityd?


Här är en filmsnutt på ett känt lydnadsekipage i Sverige. Många anser att just denna hund har en väldigt fin attityd! I publiken hör man ofta kommenarer som "titta vilken glad hund" "sådär ska en hund arbeta" "vilken fin attitiyd" osv.




Achilles har alltid en stel terriersvans på ryggen och Jerrys råttsvans går i ett, däremot upplever jag Jerry som en väldigt stressad hund.


Link upplever jag som fokuserad och allvarlig när han arbetar (utför uppgifter), speciellt i vallningen hör en låg svans ihop med bra attityd, i mina ögon. Det ser ju väldigt trevligt ut med en viftande svans men betyder det att en hund som inte viftar ser på uppgiften mer allvaligt än roligt och vilken attityd vill/ska man sträva efter?

  

    


    


Av Maja Fredriksson - 21 mars 2011 21:41

I lördags åkte jag och Malin till Kungsör för att titta på rankingtävlingen i lydnad. En tävling för elitekipage med chans att tävla för Sverige i VM iår. Vi såg inte riktigt alla ekipage men tillräckligt många för att förundras och imponeras. Något som jag kände som possitivt var att jag faktistk kände att med rätt träning och fokus skulle vi nog kunna komma upp i några av ekipagens nivå (sen kanske de gjorde sin sämsta prestation någonsin, hahaha)


På kvällen åkte vi till Huvudsta för att träna agility. Blev många små övningar och Link fick några banor med mycket fart! På kvällen var jag rejält trött.


Söndagen fick gå i vårens tecken. Fika i solen med syster, utflykt till Västerås och sedan husvisning. En liten gård på 5 ha med fårhus och skog. Perfekt belägen utanför Enköping! Har tyvärr inga pengar men alltid kul att få drömma sig bort för en dag!


Prio ett just nu är väl lydnadstrean.

I friaföljet är det mest sidoförflyttningarna som krånglar. Min utmaning är att korsa benen åt båda hållen och Links utmaning är att lära sig backa och gå på plankan, sedan ska vi ta tag i detta "moment" igen.


Sättandet går riktigt bra efter att jag bytt kommando. Inte ett fel.


Inkallningen har jag inte kunnat köra så mycket. Måste fokusera på farten känns det som. Även här har jag bytt kommando. Link hit - ok - ok


Rutan börjar, tro det eller ej, att falla på plats. Än så länge har jag inte kört den i någon kjedja så vi får se hur det går då.


Hoppapport har jag inte kört men känns som ett av de säkraste momenten.


Metallen har jag aldrig kört ute än då det varit så jäkla kallt. Utmaningen här är att Link tar den men håller alldeles för mesigt så den skallrar. Detta har jag löst genom ett långt snöre och dragkamp för att kunna få loss den! Än så länge har jag fått det resultat jag önkade. . .


Vittringen går kanon. Det enda är att han gärna vill lukta på alla pinnar innan han går tillbaka till rätt och sedan tar han upp rätt och tar ett bättre grepp (omtag). Inget av de har jag brytt mig om. Vet inte om det kan förbättras med mer säkerhet och erfarenhet.


Fjärren går frammåt. Börjar sakta kunna stå på längre avstånd och har även bytt kommando i stå/sitt skiftet! Nu har jag dessa:

ligg/sitt - zitt

sitt/ligg - ligg


sitt/stå - stå

stå/sitt - bazz


ligg/stå - stå

stå/ligg - deck


Vi jobbar på! Längtar efter våren och hoppas på torra planer inom en snar framtid. Nu måste jag börja kjedja fler moment. På torsdag vänter utmaningsträning med bästa Malin. Jag har kommit på två utmaning till henne! Tihi!

Av Maja Fredriksson - 18 mars 2011 09:13

Igår på ridhusträningen var det verkligen vallhundsinvasion, fem aussie och två bc! Mycket plats blev det också då vi bara var 6 personer.


Jag fokuserade på vårt absolut sämsta "moment" - sidförflyttningarna. Höger är ok, han sätter sig mellan stegen, vänster är katastrof och bakåt likaså! Min fundering är att träna i kommando backa och att gå på planka med framtassarna. Vi får se.


Sedan körde vi igenom fjärren som börjar kännas bra. Jag står fortfarande ganska nära och har hjälppinnen under Link. Tyvärr trampar han fortfarande om med en tass, han flyttar den inte men lyfter och sätter ner den igen. Sen måste jag tänka ut mina rörelser, spec. från stå till sitt. . .


Vi tränade också rutan en sväng, som vi gör ganska ofta nuförtiden faktiskt och för en gångs skull så kändes det riktigt bra! Det jag lägger mest fokus på är att shejpa in Links position, på nära håll. Jag börjar se ett rörelsemönster hos Link, han fokuserar på den vänstra främre konen för att sedan vrida upp mot den bakre högra och på så sätt hamnar han i mitten när han vänder sig mot mej.


Sedan var det dax för Malins och mina utmaningar. Vi gjorde en jätterolig övning där vi utmanade varandra och hundarna i fria följet! Jag fick 4 fria följ av Malin.

 

  • Under det första passet gick hon runt och snackade skit om mej och min hund och skrattade åt oss! "Fy vilken ful hund" "Men gud vad han tränger" "hahahaha" "Men kolla han sitter ju i svängarna".
  • Andra passet störde hon Link genom att gå väldigt nära, framför, bakom och cirkulera runt omkring oss.
  • Tredje passet kommenderade hon vääääääldigt långsamt.
  • Pass fyra lockade hon på Link med bitstocken. Detta var jobbigsat för Link som verkligen verkligen ville gå till Malin! Han fick jobba på för att hålla postion och som belöning fick han springa och kampa med henne!

 

Oj vad roligt det här passet var! Mera såna utmaningar! Mina utmaningar till Malin var lite liknande men jag hade inte tänkt så mycket på att störa föraren, mest Vegas. Något som blev för stor störning för honom var BITSTOCKEN!!


Aussielägret 2010


Efter träningen fick lillebror Cash leka med Vegas och Link. Oj vad kul det var att springa i ett stort tomt ridhus. Min lilla smurf tycker dock tre är en för mycket om ville springa ifrån den röda! Vegas fick sedan följa med hem till mej och nu ska vi ut till fåren för att valla och träna bevakning med Mikaela och Thing. Malin kommer ikväll, så då blir det till att fira bästa Pia som skrivit högsta betyg på provet! KUL!

Av Maja Fredriksson - 17 mars 2011 11:51

Som många vet älskar jag design, bild och att skapa. Många har frågat om hundtäckena som jag syr och det är en hemsida på gång. Lite fix med F-skattsedel och sånt innan tas i bruk.


Jag har gjort ett antal hundtäcken redan och än har jag nog inte gjort ett likadant, alla är olika i både färg och utföranden.


Ni som är nyfikna kan kika här, men som sagt det går inte att besälla än!

Tanken är att det ska gå att beställa i både softshell och fleece (dock är fleecetyget lite svårt att få hem, beställer från USA).




Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards