Great Black

Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Vallhundsinvasion

Av Maja Fredriksson - 18 mars 2011 09:13

Igår på ridhusträningen var det verkligen vallhundsinvasion, fem aussie och två bc! Mycket plats blev det också då vi bara var 6 personer.


Jag fokuserade på vårt absolut sämsta "moment" - sidförflyttningarna. Höger är ok, han sätter sig mellan stegen, vänster är katastrof och bakåt likaså! Min fundering är att träna i kommando backa och att gå på planka med framtassarna. Vi får se.


Sedan körde vi igenom fjärren som börjar kännas bra. Jag står fortfarande ganska nära och har hjälppinnen under Link. Tyvärr trampar han fortfarande om med en tass, han flyttar den inte men lyfter och sätter ner den igen. Sen måste jag tänka ut mina rörelser, spec. från stå till sitt. . .


Vi tränade också rutan en sväng, som vi gör ganska ofta nuförtiden faktiskt och för en gångs skull så kändes det riktigt bra! Det jag lägger mest fokus på är att shejpa in Links position, på nära håll. Jag börjar se ett rörelsemönster hos Link, han fokuserar på den vänstra främre konen för att sedan vrida upp mot den bakre högra och på så sätt hamnar han i mitten när han vänder sig mot mej.


Sedan var det dax för Malins och mina utmaningar. Vi gjorde en jätterolig övning där vi utmanade varandra och hundarna i fria följet! Jag fick 4 fria följ av Malin.

 

  • Under det första passet gick hon runt och snackade skit om mej och min hund och skrattade åt oss! "Fy vilken ful hund" "Men gud vad han tränger" "hahahaha" "Men kolla han sitter ju i svängarna".
  • Andra passet störde hon Link genom att gå väldigt nära, framför, bakom och cirkulera runt omkring oss.
  • Tredje passet kommenderade hon vääääääldigt långsamt.
  • Pass fyra lockade hon på Link med bitstocken. Detta var jobbigsat för Link som verkligen verkligen ville gå till Malin! Han fick jobba på för att hålla postion och som belöning fick han springa och kampa med henne!

 

Oj vad roligt det här passet var! Mera såna utmaningar! Mina utmaningar till Malin var lite liknande men jag hade inte tänkt så mycket på att störa föraren, mest Vegas. Något som blev för stor störning för honom var BITSTOCKEN!!


Aussielägret 2010


Efter träningen fick lillebror Cash leka med Vegas och Link. Oj vad kul det var att springa i ett stort tomt ridhus. Min lilla smurf tycker dock tre är en för mycket om ville springa ifrån den röda! Vegas fick sedan följa med hem till mej och nu ska vi ut till fåren för att valla och träna bevakning med Mikaela och Thing. Malin kommer ikväll, så då blir det till att fira bästa Pia som skrivit högsta betyg på provet! KUL!

 
 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

18 mars 2011 10:51

Roliga övningar ni kommit på! Jag behöver också en vapendragare och träningskompis som vill träna mest hela tiden, gärna en som tar hundarna när jag har ont om tid också...Hmm annons på Blocket kanske?

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
åsah

åsah

18 mars 2011 11:05

roliga övningar! än så länge gör vi bara störningar i utgångsposition, eftersom hon inte kan fria följet än ;) Ska bli spännande att se hur det går för er! Du borde filma utmaningarna, lär ju va kul att se!

http://asahmedhundar.wordpress.com

 
Ingen bild

Malin m. Vegas

18 mars 2011 12:32

Ja bitstocken blev för mycket för vegas!! Där behöver vi öva!! Men det var toppenkul. Mer sånt!!!!

 
Maja och Link

Maja och Link

18 mars 2011 13:40

Nästa gång kan vi be någon hundnörd att filma spektaklet! Lär ju även bli värre och roligare utmaningar varje gång, denna typ av övning sporrar till det! hihi!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

18 mars 2011 19:04

Det roligaste var när Malin "snackade skit" medan ni gick programet! Svårt att hålla sig för skratt och vara koncentrerad!

http://www.difloydsfiesta.com

 
Sussie o Peace

Sussie o Peace

21 mars 2011 07:43

Hej!
Kul att du tittade in på min sida.
Ja, eftersom jag inte har egna får så har jag åkt iväg till Mårtensby för att valla ett par dagar/vecka. Det är lite omständigt och tar en stund men kul är det. Går allt som det ska har jag får hemma till sommaren, jag håller tummarna!

http://nissepeace.cybersite.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards