Great Black

Alla inlägg under maj 2014

Av Maja Fredriksson - 30 maj 2014 01:14

Igår fick Jamie köra en hel agilitybana för första gången, 20 hinder. Slalom med bågar och gungan med för fösta gången. Hon skötte sig fint. Några svängar vi behöver träna på men det går framåt!


 

Av Maja Fredriksson - 25 maj 2014 19:27

Idag åkte Sanna och jag till Mårtensby för att prova på AKC vallning. Vi var där för tre år sedan när vi precis börjat valla och ahde som mål att komma ut och tävla. Måste säga att vi gjort stora framsteg sedan dess. Vet att många tränar dessa banor många gånger om men jag önskar att fler såg till de grundläggande delarna i vallningen och fick känna att kan hunden de spelar det ingen roll hur banan ser ut.


En del lustiga avdrag fick vi men det är väl egentligen skit samma. Vi var där för att träna på ny plats på nya djur. Link skulle ta mitt DÄR kommando, inte läggas ned utan istället sakta ner. Vi skulle göra både fösning och drivning vilket vi gjordet. Något högt tempo hade han nog stundtals, ZACK ska stå för skritt, han väljer då att pendla istället för att sakta ner MEN han hade han ett bra avstånd.


Vid korridoren (det tredje hindret, efter Y och Z hindrena) gick jag igenom hindret och fick -15 poäng. Hade inte en tanke på det utan fokuserade på VÅRT mål med kvällens träningstävling.


  • Utgång/Upptag/Framdrivning - 19 (20) - Bra djup, fel sida grind. (Link går alltså på fel sida om grinden i framdrivningen?)
  • Y-tratt - 13 (15) - Stopp, dubbelkommando (Djuren stannar köper jag men att jag ber link att gå lite till till höger...?)
  • Z-tratt - 13 (15) -  Olydig stannar inte (Domaren menar att mitt STANN betyder stanna och att han inte gör det på en gång, för Link betyder det sakta ner/okusera...)
  • Korridor - 0 (15) - Föraren går igenom (Japp!)
  • Mittgrind - 25 (25) - Fint avstånd
  • Fålla - 7 (10) - Många kommandon (tycker inte det är så överdrivet men ok då)

Nja, vet inte om det här är vårat forum. Märkligt med avdrag för olydnad på kommandon och DK i vallningar, hihi! Vad händer om man visslar? Måste man säga till innan vilka kommandon man har? Är väldigt nöjd med Link idag. Vi hade ett bra samarbete han och jag - bästa blå!



Link - maj 2014



Link - maj 2011

Av Maja Fredriksson - 18 maj 2014 19:20

Idag var det andra tillfället på utställningskursern i Bråfors. Lennart försvårade uppgiften rejält idag genom att ställa två små fållor med 4-5 djur i varje på var sin sida om utställningspunkten. Fåren hade dessutom drag tillbaka till uppsamlingen och en del drag ut mot vägen. En hund tog fram djuren men sedan jobbade två hundar samtidigt för att hålla flocken stilla.


De här två uppgifterna sköta Link väldigt bra. Har jag något att klaga på så var han lite väl olydig och istället för att stanna på kommando saktde han ner och pendlade i draget.


Den svåra uppgiften var hämtet för Link. Han var lite för tight i början och med så mycket drag till fållorna, som var 25 meter från djuren på var sin sida, så blev framdrivningen svår. Han tog mina kommandon ok men hade svårt att gå in mellan djuren och fållan för att stoppa de, han hamnade flera gånger bakom fållan och då fastnade fåren runt fållan. Jag valde att hela tiden hjälpa Link genom att göra kortare hämt och gå och hjälpa honom om det blev fel, det var ju trots allt svåra IK2 övningar...


Jag gjorde också lite fel i början och stoppade honom så att djuren hann rinna iväg till fållan. Jag måste låta honom ta tag i djuren för att sedan stoppa upp honom.


Vi hade en riktigt bra dag idag där vi har fått mycket att tänka på. Nästa träningspass får bli betydligt lättare än idag där vi ska få tillbaka lite lydnad, träna på DÄR kommandot (inte stoppa Link utan låta honom ta tag i djuren) i hämtet och sedan långsam framdrivning och fösning. I fösningen är det höger som är svår. Vi tränar på!


Finaste smurfen visade i alla fall upp en fin sida även idag och fick mycket beröm av mina klubbkamrater, det värmer!

Av Maja Fredriksson - 17 maj 2014 09:44

Då var tävlingarna för juni månad inplanderade och betalda. Jamie är anmäld till 3-dagars agility på Gotland över midsommar. Hon blir 18 månader den 17 juni så det blir en tidig debut. Slalomet är halvfärdigt och hon har kört alla balanshinder utan problem MEN vi har ju ingen förståelse för kontaktfälten ännu....lite kvar att jobba med andra ord.


Link är anmäld till 3-dagars IK1 i Bråfors. Herregud - Hjäp - Hua - Hurra! Känslorna är blandade, men om jag inte anmäler så kommer jag ångra mig. Han har alla delar MEN de ska synka samma dag och just DEN dagen. Min trygghet är att Link alltid har varit ren från otyg och jag har alltid haft en bra inkallning. Det värsta som kan hända är att vi tappar flocken och det är det andra som också gör.


Känslomässigt för mig är dessa två grenarna ytterligehterna av min nervositet! I agilityn är jag trygg, det går fort och jag är fokuserad på uppgiften. Det kan inte hända så mycket, hindrena står där de står liksom. I vallningen infinner sig en nervositet som inte går att beskriva, redan vid webbanmälan! Det här är något nytt, här är det inte bara mina egna idéer som ska genomföras, jag måste ta hänsyn till de rörliga huvuddeltagarna - FÅREN och känslan och idéerna som finns hos min HUND.


Jamie föser - 16 maj 2014

Av Maja Fredriksson - 13 maj 2014 13:50

Måndag och vilodag för Link! Regn och kämpigt att komma igång på jobbet efter helgen. Tog mig kragen och gick ut och körde några repetitioner slalom med Jamie. Hon fick prova 12-pinnars slalom för första gången. Då jag bara har 5 bågar fick hon helt enkelt ta den svårigheten på en gång.


Hon är en tänkare och tar det långsamt till en början. Hon är duktig!



Några bilder från lydnadsträningen i Vällingby förra veckan. Jag blir så glad när jag ser bilden på vittringen! Tänk att vi börjar få ordning på den! Bästa smurfen!



 

Av Maja Fredriksson - 11 maj 2014 17:19

I fredags fick Jamie träna rapport. Bella och jag tittade ut en sträcka på 100 meter där Jamie kunde se de två stationerna förs när hon sprungit halvvägs. På första skicket sprang hon ut i full fart men stannade vid 50 meter och tittade. Jag tror att hon letade efter station A. Efter några sekunder sprang hon vidare och kom snabbt till Bella. De kommande två skicken sprang hon utan problem!

Det slog mig att Jamie nog använder mycket syn då vi bara tränat synliga stationer. Vi kom därför på att Jamie kunde få frispåra Zions spår efter det att Zion och Bella gått det. Väntade en tag och såg när Zion och Bella närmade sig slutet. Släppte på Jamie i sele och spårlina men lät henne spåra på i den takt hon ville. Hon spårade det 350 långa skogsspåret på ca. 4 minuter. När vi närmade oss slutet så stod Bella och Zion där, Zion hade inte hittat slutet så jag lät Jamie fortsätta ta spåret och hon plockade även upp slutet! Duktig tjej!


Igår följde jag med Mikaela som skulle tävla elitlydnad med Thing på Skultna BK. Väl på plats fick jag veta att det bara var 3 anmälda till eliten och passad då på att fråga om man fick efteranmäla. Det fick vi! Åh vad kul det är att tävla, det vill vi göra MERA! Vi har inte tävlat på över två år, den 1 april 2012, när vi tog vårat championat så det var verkligen på tiden.


Sittande i grupp - 9 (orolig) Kan tänka mig att han gnällt till vid lämnandet.
Platsliggande - 10 Link tog däremot upp hakan och la ner igen när störningen kom.
Fritt följ - 9 ( SS, snygg långsam, små släpp språng)

Zätat - 7 (missa första ställningen) Han satte sig på både stå och sitt MEN han satte sig på nya kommonadot för sitt!

Inkallning - 5 (dk nedläggande, fel ställning, extra steg, bra ligg, Avslut) Link kändes så låg, ville inte alls...

Rutan - 5 (fel ställning vid kon, ngt självständig)

Apportering - 8,5 Link tänkte tjuvstarta

Metall - 9 (slarvigt gripande)

Vittring - 10

Fjärr - 8 (flyttar fram en svans)


Totalt 249,5 och ett 2:a pris


Det vi har tränat den senste tiden är en rak kroppskontroll i den långsamma marschen. Det har även blirvit mycket träning av linförigheten och ingång på plan. Vi har tränat på en lugn attityd i vittringen där Link ska vara lugn och börja leta/nosa innan han kommer till pinnara för att få bort hans plockande. Detta här även gjort att han slutat lukta på alla pinnar även fast att han redan hittat rätt. Nytt kommando i sättandet i zätat då han gärna blandar ihop sitt och stanna och ställer sig på båda!


Sammanfattning - vi fick sååååå bra utdelning på det vi tränat!!!

Nästa steg blir att ta tag i resten! Vi ska börja med alla stående stopp och attityden i inkallningen.


Idag har vi varit till Bråfors på utställningskurs. Herregud vad vi har fått köra igenom hundarna, de blev riktigt trötta i huvudet mot slutet. Vi var fem stycken som roterade på de olika stationerna, utställning, hämt och bortplockning av flock.


Link har skött sig riktigt riktigt bra. Alla hämt har varit helt ok och några har varit riktigt riktigt fina! Fina utgångar, bra flank och fint djup bakom, 30-40 meter. När han fick till fina djup kom också upptaget igång lugnt och vi fick sprikrak framdrivning!! Tror inte vi fick ut något hämt på 150 meter men de låg i alla fall runt 100 meter. Höger är bättre än vänster, så det har jag kvar i huvudet till nästa vecka!


När man hämtat djuren skulle man driva bort de runt en kulle för att nästa hund skulle kunna ta fram nästa flock. Här var Link alldeles för uppspelt då djuren hade ganska bra drag. Efter några vändor hittade han draget till vänster men ville hela tiden pendla och det blev väldigt ryckigt. Mer träning på drivning i drag!


Att ta ut djuren från fållan och driva upp de från draget och ställa ut de gick jättebra! Lugnt och fint, där Link hela tiden jobbade självständigt förutom stoppen vid hållpunkten. Här är vi lugna både han och jag.


Sista passet ställde vi en fålla halvvägt i hämtet, till vänster, med några djur i för att dels träna hållhundarna i kraftigt drag men också hämthundarna att gå förbi djur i fålla och att göra en rak framdrivning med kraftigt drag. Link var lite tight då han fick gå vänster men han brydde sig inte om djuren i fållan. Framdrivningen blev också krokigare för att han påverkade djuren när han gick tight. Däremot kunde jag nästintill flanka honom i farten och jobba på djuren när de var på väg mot fållan.


Nu är vi trötta efter 5 timmar i fårhagen.




   

Av Maja Fredriksson - 8 maj 2014 18:37

Lång dag på jobbet och Link har vilodag så det fick bli lite hemmaträning idag. Insåg att det bar är 6 veckor kvar till agilitydebut för Jamie och hon kan varken slalom eller balanshindrena. Hon har fått några pass på 8 pinnar så idag tänkte jag försvåra genom att ta bort några bågar. 8 pinnar och 3 bågar blev det.


Den här metoden har funkat bra på Jamie så hon vill ha sin träning så likt målbilden som möjligt, tänka och göra det långsamt för att sedan öka farten. 2x2 funkade inte alls med andra ord. Än så länge har vi bara raka ingångar.


Av Maja Fredriksson - 8 maj 2014 12:04

Igår åkte Bella och jag till Vällingby för att träna lydnad. Malin hade så snällt byggt upp en elitbana och jag och Link fick en plats tilldelade att värma upp på.


Jag har tränat alldeles för lite för se några större framsteg på Link. Det vi har tränat var däremot superfin! Vittring och långsam marsch. Även zätat var ok men provade för fösta gången nya kommondot på sitt och då blev han tveksam och tänkte först sätta sig men ställde sig sekunden efter. Vad vi ska fokusera på kommande vecka:


Fritt följ - Helt ok, hjälpte honom i höger om- och helt om språng marsch. Sned i stegförflyttningar höger och började gå till vänster själv (efter höger blir det vänster).


Zätat - träna in nya sitt kommandot (back). Träna med kommendering. Utan kommendering är han felfri.


Inkallning - långa stoppsträckor och långsam sista bit. Lämnar dock detta moment för nu.


Rutan - Lägger sig på mitt stanna-kommando i rutan. Saktar in innan ingång och dålig position.


Dir. apportering - Ställer sig snett vid konen, svårt att dir. till vänster. Chansar och tjuvar nästan på kommendera. Träna kommandona.


Metallapport - ISnabbare girpand, önskar lite högre tempo in. Inget jag kommer träna just nu.


Vittring - blandar att träna på fullt avstånd eller att vända mig om och då har jag pinnarna på 5 meter. Måste köra igenom momentet tävlingsmessigt.


Fjärren - Snabbare nedläggande och skiftet från stå till sitt.


Link hade en lite finare och peppigare attityd än han brukar ha på tävling men inte riktigt som vid träning. Om en vecka ska vi tävla och då får vi se hur vi ligger till på riktigt. Är lite kluben hur vi ska göra i framtiden.



Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards