Great Black

Alla inlägg under maj 2014

Av Maja Fredriksson - 4 maj 2014 17:38

I onsdags åkte jag och Sanna till Klämmestorp för att tillbringa tre dagar i vallhagen hos Ann och Isi Awes. Jag valde att dela min plats på båda hundarna för att få ta del av så mycket kunskap som möjligt.


På torsdagen träffade vi Isi ute på fältet där en VP/IK1 bana stod uppställd. Djuren hade ett tydligt drag till vänster. Vi (jag, Sanna, Mackan och ytterligare en kursare) fick börja med att hämta djuren för att sedan fösa djuren runt banan. Nästa pass slipade vi till hundarnas brister för att pass tre köra igenom allt igen.



Link behövar få ner sitt tempo, eventuellt kommer jag även jobba bort stoppet i upptaget för att få en mjukare start när han lyfter djuren. I fösningen måste jag jobba ner hans tempo, lära in korta höger och vänster så att han behåller sina fina flanker utan att tänka hämt och sedan måste jag träna riktning mot djuren. Link faller gärna in framför mig i fösningen eller slår över och tänker hämt.


På fredagen valde jag att köra Jamie i den inhägnade hagen där Ann var instruktör. Vi fortsatte att jobba med den övningen jag fått med mig från Nina Melin. Jamie var helt galen. Lite springigare djur än hon är van vid, större hage och mer drag. Det tog 3 pass innan hon hade lugnat ner sig och HÖGER flanken gick bra. Bestämde mig för att hon då skulle få sova på saken till dagen efter.


Under lördagen började jag med Jamie igen. Nu hade fått till ett någorlunda ok tempo och en hjärna med! Jag valde att flytta ut en bit ur hörnet för att visa Jamies envishet när det gäller att gå vänster. Vi kommer att få jobba en hel del med detta håll men nu har jag fått lite mer känsla för min placering. Efter order från Isi åkte jag sedan upp till fältet för att göra några delningar med Link. Jag har alltid fått för mig att Link är en hejjare på att dela, och till viss del så var han det! Han är lydig och håller avsånd till djuren när jag ber honom och han har bra fart och riktning när jag kallar in honom. Det vi ska träna lite mer på är fokusen i fösningen direkt efter delningen och även sätta kommando på att sama ihop alla djuren efteråt.


Vid lunchtid åkte vi hem trötta och nöjda! Det har varit tre fantastiska dagar i Klämmestrop. Duktiga och inspirerarande instruktörer, fina marker och otroligt trevliga djur. Lyxigt med varm, god mat serverat varje dag och kanon med boende så nära kursplatsen.


Hit kommer vi gärna fler gånger! I augusti är det ju Guldtackan med både kurser och valltävling för aussies här, det rekomenderar jag starkt! www.guldtackan.eu


Idag var det då dax för Jamie att göra sitt MH. Spännande att se om hon visar upp samma fina sida som hon har i vardagen begav jag mig till MH banan i Enköping. Jamie var först ut på dagen. Hon var precis som jag trodde, trygg, nyfiken, lekfull och löser allt på egen hand. Även syster Stella gjorde MH idag, grattis till Känd mental status till Er, nu är det bara att tuta och köra! Film kommer nog så snart uppfödaren laddar upp filmerna!


Efter MH åkte jag och Sanna ut till fåren för att titta till alla lammen som nu har fått komma ut på bete. Mysigt att sitta en stund i hagen och kika på de små! Inspirerade efter vallkursen blev det såklart en sväng i hagen. Jamie fick först gå i en större fålla och träna vänstervarv. Eftersom hon var så duktig gick vi sedan ut i den mindre hagen och gjorde hörnövningen, sedan utefter en långsida och till sist en but ut från staketet. Duktiga duktiga Jamie!


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards