Great Black

Alla inlägg under augusti 2010

Av Maja Fredriksson - 31 augusti 2010 12:13

Igår åkte vi ut till Jocke och tittade på hans hage. 3 ha stor med två kor och en tjur i. De kan gå in och ut i en loge och vatten finns precis intill att fylla på!


Idag eller imorgon ska vi stänga av en mindre del där fåren kan gå undertiden vi fixar hela stängslet runt om. Just nu är det två taggtrådar och en el. Får se om det blir fårstängsel runt hela eller 4 eltrådar.


En del av våran fårhage

Av Maja Fredriksson - 29 augusti 2010 23:15

I helgen har det varit agilitytävlingar i Sala. Hade anmält alla tre hundarna men när jag kom till Sala på lördagen var inte Achilles med på starlistorna, tydligen hade jag inte betalat för honom (visade sig när jag kom hem att jag visst hade gjort det, men på söndagen var det bara klass 1-2 så Achilles fick vara ledig i helgen).


Link hade bara ett lopp i hopp 3 under söndagen. En dum rivning där jag stod ivägen gjorde att vi fick 5 fel. Himla synd då vi annars kunde ha knipigt certet, 0,2 sek snabbare så. . . I agilityloppet idag fick vi 10 fel, på rivning även där. Link har fått en högre fart på tävling vilket jag tror är orsaken, inget jag känner oro över i nuläget. A-hindret är kanonfint, balansen är han på med ena baktassen men detta är jag inte nöjd över, även där tror jag att farten gör att han ändrat sitt språng, det ska vi ta tag i denna vecka!


Tidsnörd som jag är hade han gått in på en förstaplats med hela 4 sek. Tyvärr diskade de snabba BC ut, hade velat se hur vi ligger tidsmässigt mot de.


Jerry hade en katastrofdag igår men idag blev det klassvinst i agility 2 och pinne nr. 2. Vore ju toppen att få upp honom i klass 3 denna säsong.


 

Dagens bästa kommentar, precis efter målgång i hoppklass 1 large,

jag citerar;

"25 fel, mycket duktigt, vad många poäng vi lyckades få ihop"

Av Maja Fredriksson - 27 augusti 2010 20:49

Igår var vi till Västerås för träningstävling i agility. Tog bara med mej Link och Jerry. Försökte få ordning på jerrys starter men med blött gräs var det omöjligt. . . däremot vann vi båda loppen med 0 fel. Link fick träna på att stå långt ifrån starten, 6 meter och vilken fart han fick, kanon! Kunde springa ifrån och skicka på hinder, svängde tight på back-kommando och tog alla kontaktfälten kanon!!! att han sedan sprang in i fel tunnel efter balansen är mindre viktigt (just nu). I hopploppet flippade han ur totalt, haha, vilket inte är likt lilla smurfen. High five på det loppet är väl ett snabbare slalom (fortfarande inte tillräckligt) och en jävla fart på banan!


Idag var dax för sökträning. Vad ska man säga, tränade raka skick med hjälp av pop-uper och direkt belöning. Sprang ut till figgen för att även träna transporten in till stigen.


Sök är så himla roligt, däremot är det mycket fig-tid men vad gör det när man hittar en guldgruva. . .



I veckan har jag varit ledig och försökt fått ordning på min lägenhet. Alla som har hund vet hur mycket golven slits och inte blir det bättre av att man vill ha trägolv. Fick lov att måla mitt vitbetsade trägolv i köket - till vitt!



Hittade lite gamla bilder på hur min lägenhet såg ut INNAN jag satte tänderna i den. Här är några bilder på köket.


  

Av Maja Fredriksson - 24 augusti 2010 15:58

Jaha, killen som vi skulle ha fåren hos kom på att det går tre tjurar i hagen som tydligen INTE vill dela med sig av gräset till våra får. . . nu hänger allt på pappa. Dessvärre blir det mer jobb för oss då vi måste fixa en hage. Men vi håller tummarna!


Denna vecka har det inhandlats en hel del nya grejer, dels till lägenheten som jag försöker piffa till men också inför hösten och inte minst lägret nästa helg.


Nya kängor från Haglöfs hittade jag Intersport, där det var 20% rabatt!


Byxor från Haglöfs hittade jag på Fliesbergs i Bro, dock fel strolek så dessa har jag fått beställa från nätet, hoppas de hinner komma till nästa helg!


När vi ändå var i Bro passade jag på att träna agility med Link. Han satte alla spring otroligt snyggt och perfekt. Slalomet går däremot långsamt än.

Av Maja Fredriksson - 23 augusti 2010 16:54

Så när man trodde att alla agilitytävlingarna var slut lyckades jag hitta 5-6 stycken till. . . helgerna blir därmed fullbokade en månad till.


I helgen sov Malin här, vi var på kräftskiva i lördags, mycket trevliga människor, jag känner de! I söndags jobbade jag men fick en glad överraskning när jag efter jobbet blev tillsagt att skynda mej till Blomman, där både mat och vallning stod på schemat!


Link var mycket mer fokuserad än sist men tyckte det var jobbigt att ligga själv på andra sidan flocken (bagglamm) men det gick bättre och bättre. Malin/Vegas var superduktiga och Sanna/Pippi fick träffa fåren för första gången.


Blomman hade några får över som vi ska få ta hand om, så idag har jag fixat med hage, blir klart i veckan om vi får egna får, superkul!! Håller tummarna!


  Malin och Vegas


   Maja och Link


Link gör en delning  

Av Maja Fredriksson - 20 augusti 2010 15:41

Igår var det då dags för DM/KM i Agility på Enköping BK. Haft en hel del att fixa de senaste veckorna så som, sponsorer, priser, fixa domare (som för övrigt gjorde jättebra banor), funktionärer, deltagarlistor, fika etc. etc.


Vi hade egentligen avsagt oss från att anordna DM så vi bara är 4 stycken aktiva inom agilityn i Enköping. Men till slut blev det vi som fick hålla i det ändå.


Allt flöt på bra under kvällen, tyvärr dog mikrofonen när det var dags för Largehundarnas sista lopp (och ingen på klubben har en aning om var laddaren till den är). Prisutdelningen startade vi strax efter 9. Då vi inte hade någon tillgång till datorer eller tidtagning (körde manuell) så fick alla resultat räknas ihop för hand. Blev en del krångel men jag hoppas att blev rätt till slut.


Både Jerry och Achilles slutade som KM vinnare och Link kom 2:a efter Pia/Elliot!

I DM hade vi inte någon större chans då jag hade 5 fel med jerry, "disk" med achilles och 15 fel med Link. Är trots detta nöjd med kvällen, var ju som sagt en hel del annat att tänka på än bara mina lopp!


Jerry - Klubbmästare Small


Achilles - Klubbmästare Medium

Av Maja Fredriksson - 16 augusti 2010 20:22

Så var helgen över och med den agilitytävlingarna i Frövi.

Jag, Sanna och Malin åkte i fredags för att vara på plats till de tidiga starterna på lördagmorgon.


Min helg kan väl sammanfattas med ett ord, disk! Inte i alla lopp men i stort sett.

Achilles har plus är kontaktfälten och minus tunnelsug i fel situation.

Jerrys plus är att gungan gått mycket bättre, minus slalomingångar.

Links plus är följsamthet trots högre fart, minus är kontaktfälten. I helgen var det en mycket lägre balans vilket gjorde att han kom i otroligt hög fart och tog sista springsteget precis över kontaktfältet. Detta måste vi träna på, så nu blir det till att åka till andra klubbar! Skitjobbigt när det krånglar men j-vlar vilken känsla när de sitter!


Grattis till Sanna och Tijah som tog första SM-pinnen i hoppklass 3 och Malin/Vegas som tog första pinnen i hoppklass 1! Duktiga Ni!


Under helgen har jag fått se ett X antal jakko-svängar. En del väldigt snygga och användbara, andra lite onödiga och vissa som nog gjordes för att visa upp sina egna kunskaper snarare än att visa upp hundens kapacitet. Agilitysverige har helt enkelt fått pippi på jakko! Någon mer som upplevt detta?


Nu är det inte många tävlingar kvar men jag hoppas kunna flytta upp Jerry till agilityklass 3 och Link till agilityklass 2 innan årets slut.


Av Maja Fredriksson - 12 augusti 2010 10:24

Imorgon åker vi till Frövi för 2 dagars tävling. Känns bra att ha fått vara hemma och kunnat träna i några veckor nu! Måste få till ett mycket snabbare slalom, ska komma på någon bra träning för det.


Det är mycket jobb med Upplands Agility DM som går på vår klubb. Vi är ju bara 3-4 aktiva på klubben men några bruksrävar hjälper ju så snällt till! Har fått tag på massor av priser vilket är kul!


Håller även på att få till lydnadsklass 2 samt lägre momenten. Går riktigt bra måste jag säga. Får se vad vi startar i till hösten!



Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards