Great Black

Alla inlägg under november 2009

Av Maja Fredriksson - 30 november 2009 15:45

Canis

Finns i två storlekar. 1 lösrulle inkluderad i priset.

698 kr

 

Tajanis Läder

Egenproducerad sökrulle med säkerhetsutlösning. Sökrullen har ett snabbspänne så ni ska slippa trä den över huvudet på hunden. Görs efter din hunds mått. Levereras med en lösrulle
Kan även beställas med säkerhetsutlösning även på halsbandet (till t ex räddningshundar) 25kr extra.

375kr

  

Loboo

Denna sökrulle har ett snabbknäppe så att du inte behöver trä den över huvudet på hunden. Lösrullar köpes separat.

395kr

 

Jami

Vårt sökhalsband är tillverkat av vegetabiliskt garvat svart läder. Halsbandet är ställbart med påvisnings ring. Extra slangbit medföljer. Finns i fyra storlekar.

270kr


Transferprint

Sökrullen har ett snabbspänne så ni slipper trä den över huvudet på hunden.

385kr

 

Brukshundcenter

Sökrulle med säkerhetsutlösning. Sökrullen har ett snabbspänne så du slipper trä den över huvudet på hunden.

229kr

Av Maja Fredriksson - 30 november 2009 15:31

I söndags var vi iväg till Märsta för Räddningsträning i vanlig ordning. Jag har i veckan lagt om Links träning till flying med dirktbelöning ute hos figuranterna vilket redan visade sig ge mer fart och motivation ut i raka skick!


På förmiddagen var det orientering och på eftermiddagen hann vi bara med 4 lite kortare skick (15-30 m) med rullmarkering som huvudsyfte. Ett av skicken släppte/tappade/fumlade han med rullen på halva vägen annars kom han in i fotposition fint. En av figuranterna låg ner med dolt ansikte vilket han funderade över ett tag innan han hittade rullen nere vid fötterna.

Instruktören tyckte att vi ska träna vidare som vi gör. Hon hade inget att påpeka förutom att hon går och väntar på att vi ska få ett bakslag med tanke på deras ålder, de är ju yngst i gänget, Link och Vegas med sina 14 månader.


"Han är så härlig att titta på när han springer, som ett smidigt rådjur!"


Trötta, skitiga och blöta efter en lång dag i skogen åkte vi hem och myste i soffan hela kvällen!


Vill ju självklart säga GRATTIS till Malin och Vegas som tävlade Lkl1 i Nacka och slutade med 196poäng! De vann dessutom hela cupen! SNYGGT JOBBAT!

Av Maja Fredriksson - 24 november 2009 20:05

Precis vad jag behövde i höstmörkret! Idag kom "Sök i teori och praktik" med posten och jag har redan läst igenom den och börjat lägga upp Links kommande 12 träningspass (till att börja med)!


Link har börjat gå sämre i söket, sämre fart och inte tillräckligt djupa skick så boken var verkligen efterlängtad. Så himla insirerande att man vill gå ut nu på en gång och köra igång! Får väl lov att hålla mej till imorgon!


Mål 1:

Få till spontana starter och 15 skick mellan 2 figgar på 15 meters avstånd!

Av Maja Fredriksson - 17 november 2009 20:34

Satt och tittade på lite filmer från Gotlandsveckan och agilitytävlingarn i somras!

Man riktigt längtar till man sitter där vid sidan av banan i solen med goda vänner och fika i högst hugg!


Tillbaka till verkligheten med mörker, slask och lera. Den här veckan har jag dragit fram några slalompinnar och satt upp de bredvid grannarna i den lilla belysningen som finns på gården. Achilles får träna slalomsug och svåra ingångar. Link har fått prova på 2x2 metoden, så gott jag minns den. Förutom mycket spring i benen och svårt att hitta ingångarna tycker jag metoden verkar få Link att gilla slalom och det i hög fart från början, men behöver aldrig belöna ett långsamt tempo vilket är guld värt i agility!


Försökte filma i mörkret.  Det här är kanske 5 passet för Link med 2x2 metoden. Innan har han gått igenom 1-2 portar men aldrig riktigt förstått tjusningen med slalomet.


Av Maja Fredriksson - 15 november 2009 18:09

Idag var vi iväg på räddningsträning i vanlig ordning och idag stod Polishögskolan i Sollentuna på schemat.


Första passet var med Birgitta och det var ett ytsök med 5 figuranter i olika svåra legor. Bland annat så låg 2 figuranter i sandlådor, de valde jag att göra vanliga hitta-markeringar på, belöning direkt med andra ord.

En figurant hade han svårt att få vind men till slut, efter att ha markerat en snitsel vid en annan lega så om han fint in med rullen till mej.


På eftermiddagen var vi med Dorra ut i skogen och gjorde ett vanligt sökpass med 6 figuranter varav 3 låg i gropar. Han hade bara problem med figurant nr 2 som låg i medvind i en grop. Han jobbade fint men vi lade in en X figge som resulterade i att han sprang ut rakt och fint och tog rullen.  


Nu till diskusionen. Link har ju alltid haft problem att hålla kvar lösrullen ända in till mej. Vi har träna mycket på sidan av sökträningen på att hämta och hålla och bära olika saker och även tränat kortare markeringsövningar. Nu i veckan kom han för första gången in med rullen ända in i fotpositon då belönade jag med en liten korvbit men inte mycket mer tjo och tjim över det. Det har resulterat i att han de senaste 2 passen har kommit in med rullen som om han aldrig gjort annat, vilket jag har belönat. Han har inget problem med påviset utan vill snabbt ut och få sin stora belöning där ute. Detta är kanske inget jag kommer att fortsätta att göra i all framtid och min största tanke är att verkligen inte göra någon skillnad alls på lösrullen eller i framtiden sin egen rulle. 


Nu tycker dock inte instruktörerna att jag ska belöna detta, om jag måste så bara med rösten. De menar att även om hunden tappar rullen 1 meter efter att han hämtat den hos figgen så ska jag göra ett påvis när hunden kommer till mej (detta kräver då att man har radio givetvis) medan jag själv tycker att det är viktigt att hunden kommer in med rullen hela vägen för i skarpt läge finns det ingen radio och jag skulle aldrig veta om min hund hittat någon om han inte har någon rulle och därmed missa en människa som behöver hjälp.


Så vad tycker Ni? Ska man belöna att hunden kommer in med rullen? Observera att detta inte är något man kanske göra hela livet men nu i inlärningsfasen när hunden har lösrulle.

Av Maja Fredriksson - 12 november 2009 22:43

I måndags åkte jag och Mariah iväg till Malin i Vällingby för träningstävling.

Link och jag har ju börjat om med platsliggningen så den hoppade vi över. Klass 2 momenten är inte klara så vi provade att köra igenom ett klass ett program.


Är väl varken nöjd men min eller Links instats. Jag skulle nog ha kunnat belöna min lilla smurf lite mer i oväntade situationer men å andra sidan så var Link inte alls med! Han gick ur position och nosade och var disträ. När jag lämnade honom sittandes så passade han på att lukta. . . kanske har med åldern att göra! Vi hoppas det!


Något jag måste jobba med är alltså kravet på att arbete är arbete och inget annat! Kanske kortare pass dock. Måste även träna på att köra flera moment utan belöning eller rättare sagt bygga upp en förväntan, kanske genom baklängeskedjning? Även träna transportsträckor mellan moment! Tänka på att belöna i oväntade situationer!

Känns bra att vi har lite vila från tävling nu! Har vi tiden på oss att träna igenom ordentligt!



Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards