Great Black

Direktlänk till inlägg 15 november 2009

Belöna lösrulle eller ej

Av Maja Fredriksson - 15 november 2009 18:09

Idag var vi iväg på räddningsträning i vanlig ordning och idag stod Polishögskolan i Sollentuna på schemat.


Första passet var med Birgitta och det var ett ytsök med 5 figuranter i olika svåra legor. Bland annat så låg 2 figuranter i sandlådor, de valde jag att göra vanliga hitta-markeringar på, belöning direkt med andra ord.

En figurant hade han svårt att få vind men till slut, efter att ha markerat en snitsel vid en annan lega så om han fint in med rullen till mej.


På eftermiddagen var vi med Dorra ut i skogen och gjorde ett vanligt sökpass med 6 figuranter varav 3 låg i gropar. Han hade bara problem med figurant nr 2 som låg i medvind i en grop. Han jobbade fint men vi lade in en X figge som resulterade i att han sprang ut rakt och fint och tog rullen.  


Nu till diskusionen. Link har ju alltid haft problem att hålla kvar lösrullen ända in till mej. Vi har träna mycket på sidan av sökträningen på att hämta och hålla och bära olika saker och även tränat kortare markeringsövningar. Nu i veckan kom han för första gången in med rullen ända in i fotpositon då belönade jag med en liten korvbit men inte mycket mer tjo och tjim över det. Det har resulterat i att han de senaste 2 passen har kommit in med rullen som om han aldrig gjort annat, vilket jag har belönat. Han har inget problem med påviset utan vill snabbt ut och få sin stora belöning där ute. Detta är kanske inget jag kommer att fortsätta att göra i all framtid och min största tanke är att verkligen inte göra någon skillnad alls på lösrullen eller i framtiden sin egen rulle. 


Nu tycker dock inte instruktörerna att jag ska belöna detta, om jag måste så bara med rösten. De menar att även om hunden tappar rullen 1 meter efter att han hämtat den hos figgen så ska jag göra ett påvis när hunden kommer till mej (detta kräver då att man har radio givetvis) medan jag själv tycker att det är viktigt att hunden kommer in med rullen hela vägen för i skarpt läge finns det ingen radio och jag skulle aldrig veta om min hund hittat någon om han inte har någon rulle och därmed missa en människa som behöver hjälp.


Så vad tycker Ni? Ska man belöna att hunden kommer in med rullen? Observera att detta inte är något man kanske göra hela livet men nu i inlärningsfasen när hunden har lösrulle.

 
 
Pia o. Dexter

Pia o. Dexter

15 november 2009 23:01

Jadu, känner igen tankarna, mina går ganska så lika måste jag säga. Dexter fumlar gärna med rullen och tycker oftast att figgen är intressantare. Vilket är ju bra, men det hjälper ju inte om figgen ligger där och dör...

Förut har jag låtit Dexter ta upp rullen om han tappat den och belönat när han kommit in med den till mig, men det tänker jag sluta med. Jag tror det leder till blindmarkeringar i förlängningen. Om Dexter är nära mig så tänker jag skicka honom på påvis som Birgitta sagt, men om han tappar nära figgen så är planen att skicka om honom (vilket gör att figgen bör ha reservrulle, många rullar bli´re....)

Men att belöna med godis när han kommer in med rullen tycker jag man kan göra under en övergångsperiod. Jag tror det måste pendla mellan föraren och figgen, vem som är mest intressant, beroende på var hunden är i inlärningen. Nu ett tag kanske du som förare måste vara "intressantare" än figgen, för att ge honom suget att lämna rullen.

Ja, en tanke. Nu blev det här en roman. Aj då :-)

Ha det gott!

http://raddningshunden.blogspot.com

 
Ingen bild

Stina Trolla

16 november 2009 18:06

Tanke ett: Varför släpper han rullen och när? För att lägga in en åtgärd är det viktigt att veta varför. Är det "bara"gripandet kan han få kämpa till sig rullen hos figgen(figge håller emot lite)
Är det lite obekvämt vid dig så är lite godis bra (bara övergående och som en bekräftelse på rätt). Han måste förstå att för att få springa till figgen måste han ha ett "meddelande" till dig att han funnit fig.(rullen ska vara som en del av fig) Stora festen och belöningen är naturligtvis hos figgen. Men du verkar tänka rätt och man måste nästan se det hela, lita du på instruktören och modellera lite själv. HETT TIPS...Gör INTE för stor affär av rullen, då kommer blindningarna som ett brev på posten och ha inte för bråttom...tänk på oss ...;=))

 
Maja och Link

Maja och Link

16 november 2009 18:20

Anledningen är dels dåligt gripande, det tränar vi ju givetvis på sidan av. Sen är det som med allt annat att han inte vill ta något ifrån mej, vilket leder till att han släpper för tidigt för att visa att jag får rullen/leksaken/apporten. . . Nu har jag även tränat detta på sidan av och vid 2 träningspass belönat med en liten godis när han kommit ändå in. Detta var inget jag planerat att göra men ville visa honom att han äntligen gjorde rätt. Vid det här laget hoppas jag att han vet vad som gäller och all belöning kommer ligga ute hos figgen. Jag vill INTE ha några blindmarkeringar, och för att förstärka detta kommer jag att köra med lösrulle LÄNGE! När sedan den egna rullen kommer in i bilden kommer jag absolut INTE göra någon skillnad i vår träning! Stina/Trolla, jag behöver nog lite förspång från en sån gammal räv som du är i brukset!!

http://www.warriors.nu

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

16 november 2009 22:04

Hehe ja men klass ett är ju så kort, därför blev fokus på typ allt... Ja vi får väl ta tag i slalom träningen också.,, Det är mycket nu=) japp vi ses i helgen!

http://truefriend.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards