Great Black

Alla inlägg under oktober 2014

Av Maja Fredriksson - 31 oktober 2014 19:00

Denna vecka har det blivit några pass på korna. Snart dax för korna att stalla in så det är bäst att passa på. Det är inte alltid helt lätt då det är runt 20 helt oinvallade djur och två fjällkor vi har att jobba med, men rolig är det! Lilla hagen har varit toklerig så vi har varit ute i stora hagen, vilket är såklart är roligare men också svårare då det blir så mycket drag tillbaka till ladan.


Link är en riktig kroppsvallare och älskar sina pendlingar. Idag fick han jobba självständigt och driva djuren mot mig. Jag kan tycka att han pendlar för mycket ner på sidorna och har för lite tryck där bak men han är duktig och jag tror att han älskar sitt arbete! Önskan är att han kan pendla rak bakom djuren och visa sig längre ut på sidorna för att hålla ihop djuren, utan att sakta ner de liksom.


Av Maja Fredriksson - 26 oktober 2014 18:05

Idag åkte jag iväg till Bro-Håbo för att tävla lydnadsklass 2 med Jamie. Bella var med som sällskap vilket alltid är trevligt! Jag drog startnummer 9 (av 10 hundar) och skulle ligga i den andra platsliggningen.


Den första platsliggningen börjar med ett litet gruff (på några meter) mellan två hundar men sedan går platsen bra till förarna kopplar upp hundarna igen, ytterligare lite morrningar. När det sedan är dax för Jamies platsliggning sätter sig hunden bredvid Jamie (nr. 3) upp direkt. Den börjar fixa och greja. Hund nummer ett kör en egen liten fjärr på flanken och när halva tiden har gått går hund nummer två upp och fram till hunden bredvid Jamie. Blir lite stelt mellan de två stora svarta och vi alla får gå tillbaka. Domaren bestämmer att nummer 3,4 (Jamie) och 5 får göra om platsen när vi alla gjort klart våra lydnadsprogram. Jamie ligger som den drottning hon är, helt still, helt oberörd som om det är vilken vanlig dag som helst! Underbar stabilitet hon har!


Jag sätter in Jamie i bilen och går sedan för att titta på de andra tävlande. Ganska snart börjar två hundar göra utfall mot varandra och lite senare blir det ytterligare ett utfall mellan några andra. Härlig stämning på avbytarbänken!


Nästa insident som händer är att en lkl2 hund sticker från planen och hoppar på (inte arg men lite väl upphetsande och på) två hundar i publiken. Föraren står och ropar men eftersom hunden inte lyssnade på 1 meters håll var både jag och Bella skeptiska till att den skulle komma när den väl var framme och for runt bland de andra hundarna. Väl infångad så kunde lugnet lägga sig - i typ 3 sek.


Nu var det en av två hundarna som nyss blev påhoppad smiter i kopplet och springer in till elithunden som kör sitt program. Den hunden ligger stilla i rutan medan matten blir kommenderad runt. Skrik och gap och till sist kommer den lösspringande hunden tillbaka. Väldigt duktig elithund som fortsätter sitt program som om inget hänt!


Nu måste det väl ändå vara över, jo nästan. Jamies andra platsliggning med totalt tre hundar, Jamie i mitten. hund nummer ett sätter sig ganska snart och efter halva tiden går den upp och sedan går den lugnt till matte. Hunden på andra sidan Jamie börjar bli lite orolig och kikar på hunden och börjar sedan krypa....

Jamie är fan KUNG - full pott - en 10!


Väl inne på planen:


Fritt följ - 8 (Ojämn pos. Bra språng. Fina omhalter)

Duktig tjej. Hon ligger på en 8:a träningsmässigt och jag är mycket nöjd över kommentaren på sprången! Allt med attytd är bra för Jamie


Läggnade - 8,5 (Fin framför. Tempo lägg)
Det här är lite hårt tycker jag. 1,5 poäng för tempo i läggandet. Det var INTE långsamt! Skulle säga en 9,5 själv..MEN många fick neddrag på tempo där.


Inkallning - 8 (Bra tempo. Islag. Avslut)
Japp Jamie slår i vilket jag inte bryr mig om, här tänker vi fart fart fart. Avslutet tjuvar hon och går in i fot så jag säger fot (man måste eg. vänta 3 sek.)


Rutan - 9 (Tempot ut)

Hon tar inte riktigt min förberedande signal som hon brukar men hon STÅR i rutan!


Apport - 8 (Växlar tempo vid ingång)
Minns inte men tror att hon travar först och sen galopp in och sedan in i front.


Hopp - 6,5 (Sitter ej bakom hinder)

Jamie hoppar ut bra, kollar på rutan, kollar på publiken, ett litet skall, sen vänder hon sig. Lyssnar då såklart inte på mina två sitt. Sedan tillbaka fint men tjuvar in i fot - igen!


Fjärr - 7,5 (Står och går. DK sitt x2 Önskar mer distinkta skiften)

Helt klart Jamies svåraste moment - att göra något två gånger - utan att börja tänka! DK på första sitt. Lägger sig framåt på första ligg. Sedan två fina skiften i slutet.


Helhet - 7 (Håller i halsband vid ruta. Ej korrekta ingångar, ska vänta 3 sek innan plac.)

Som sagt halsbandet minns jag inte att jag gjorde, brukar inte ha det och ingångarna tjuvade hon på...hihi

Totalt 166,5 poäng - 1:a pris och uppflytt till lydnadsklass 3!!



På eftermiddagen hann vi med ett rapportpass med Nisse och Gucci. Grundsträcka på 200 meter och förlängning på ytterligare nästan 200 meter. Jamie var så himla duktig på 1:a och 2:a sträckan sedan stöter vi på problem.

Jag har ju länge misstänkt att det ska komma på 3:e skicket eftersom vi har mig på B stationen.


Idag löste vi detta genom att Bella fick komma och visa sig och sedan skickade jag Jamie när hon skrek som mest. 4:e skicket till mig, inget problem. På 5:e valde vi att mötas på B stationen och så fick Jamie springa ikapp när Bella kommit iväg en bit. Snyggt avslut.


Klassiskt problem har jag hört och sedan att när man får problem med tredje skicket visar det att hunden fattat rapporten...så vi ska väl ta oss igenom det här med!


Tanken är att fortsätta dra på frispår på Bella och få upp intresset i Bella och spänningen i frispår! Sedan byta plats igen så det är mig hon springer till på tredje skicket och om Bella är mottagare på tredje skicket kommer hon att visa sig.


Idag var hon dukigt ändå tycker jag. Första gången hon springer en sträcka på ca. 400 meter! Snart är vi uppe i appell-längd, coolt!


Av Maja Fredriksson - 25 oktober 2014 14:43

idag träffades Bella och jag i regnet för att träna. Jägare överallt men tillslut hittade vi en ok skog. Började med att lägga ut ett parallellspår på 1 km till Link och Wilja. Medan spåret låg åkte vi iväg och körde frispår med Jamie. Den här helgen börjar det hända grejer alltså. Efter att Bella gått iväg och sagt hej då står Jamie fokuserat och tittar efter Bella (det brukar hon göra) men sen, efter en liten stund, börjar hon SKRIKA efter henne! Jag vet att de ska vara tysta på sationerna men Jamie har ju varit så himla lugn att det varit svårt att veta om hon ens vet vad hon ska göra och om hon tycker det är kul och motiverande. Men nu så...


Första frispåret gick på en crosstig och sedan svängde det av in i skogen, totalt ca. 100 meter. Jamie följer i alla fall inte stigar och går inte på syn. Tog inte riktigt vinkeln men kom fram till Bella ändå.


Andra skicket gick rakt ut i skogen 100 meter innan en 90 graders vinkel och sedan 50 meter till. Bella kunde se Jamie jobba i vinkeln och hela vägen fram. Tog vinkeln supersnyggt och jobbade på spåret GENOM ett tätt, lågt gransnår utan att vika av! Duktig duktiga Jamie!

Sen kom en jägare gående så vi skyndade tillbaka. När det var dax för spåret kom hela jaktlaget och parkerade där vi var. Vi vet att vi inte är så uppskattade av jägarna men Bella gick fram och sa till jägarna att vi SKA ta våra spår MED hund. Lite muttrande sa de "ja vi ska ju inte jaga där nu".

Link blev lite paff när Wilja drog iväg men kom igång fint när han fattade att han hade ett eget spår. Efter 50 meter kommer en svampplockare, i Links spår. Han vill spåra förbi henne men hon börjer sig ner och säger "men heeeeej vad fiiiin du är" så Link stannar och blir superglad och hälsar. Sedan ber jag Link spåra vidare, inga problem. Link jobbar på bra hela spåret. Missar en pinne (konstigt) men jag väljer att bara haka på och plockar upp den själv. Vid 980 meter vindar Link för första gången och får vind på en snitsel men jobbar sedan fin fram till slutet på 1 km.


Han kanske kan spåra ändå min lilla smurf.  Igår 300 meter och 2 föremål idag 1km och 5 föremål. Nu blir det till att låta andra lägga spåren för JAG litar inte på Link.


Links första spår!

BFF

Av Maja Fredriksson - 24 oktober 2014 18:22

...alltså Bruks i Flera Former har det blivit idag. Vi började med sökhundarna, Tessla och Zion. Båda gick kanonfint och väldigt roligt med en nyfunnen ruta!


Sedan var det Jamies tur att köra rapport, eller frispår. Tyvärr låg vinden lite konstigt och hur vi än försökte så fick vi inte till det som vi ville. Tanken var frispår på ca. 100 meter med 90 graders vinkel och Bella som mottagare. Jamie tyckte dock att man kunde använda vinden och gena lite. Men lyssna på det här, Jamie SKREK och ville iväg till Bella - här börjar det hända saker! På tredje frispåret provade vi att skicka tillbaka Jamie till mig men när hon hade 40 meter kvar till mig villade hon bort sig....? Kanske att hon använde vinden och inte riktigt hittade spåret på tillbakavägen (min station var ju helt i medvind, från Jamies håll). Hon sprang tillbaka till Bella men jag valde att koppla upp henne där och sen fick de gå tillbaka till mig. Jamie har ju aldrig heller skickats flera gånger än 1 i vinkel. Fin attityd, bra fart och hon sprang till Bella alla gångerna!


Sist ut fick Vilja, Mixa och Links spåra! Link gick så grymt bra att jag blev tävlingssugen direkt! Synd att ett lägrespår inte är 300 meter bara. Noggrann, spårkärnan, mycket bra tempo och grym attityd utan några låtsas spårningar! Underbara smurfen!

Av Maja Fredriksson - 22 oktober 2014 19:50

Fast att jag inte jobbar heltid känns det ändå som om man bara är på jobbet, mörkt är det också och kallt! Den period är ingen favorit. Insirationen och motivationen är sådär, leriga och blöta hundar konstant och skitväder på det.


Jamie har hunnit med några vallpass denna vecka och idag fick hon ett peppigt lydnadspass på klubben. Platsliggning är hennes starka sida och idag 5 min med andra hundar, i mörker, utan problem. Fast att det är ett "säkert" moment så kan hon börja vakta/berätta att det kommer någon men inte idag!


Innan platsliggningen kommenderades vi in på planen bland massa hundar och jag belönade att hon startade i fria följet! Toppen!


Hon fick prova rutan med band för första gången och har fin attityd, hyfsad riktning men vi är inte riktigt hundra på att man måste stå när man ska stanna i rutan. Ibland blir det sitt men mest blir det ligg.

Av Maja Fredriksson - 13 oktober 2014 19:46

Idag har Link fått träna uppletande vilket gick bra och Jamie har fått valla igen. Var några veckor sedan sist. Tycker att hon vuxit på sig lite faktistk. Hon vill gärna styra tackorna längst fram och kommer därför både för nära, sprider ut flocken och tappar djur.


Av Maja Fredriksson - 12 oktober 2014 18:30

I helgen har jag, Jamie och hennes medförare Bella varit på rapporthelg i Enköping. För ett tag sedan frågade jag Petri och Emma om de inte kunde styra upp en träningshelg då jag vill lära mig mer för att komma vidare i vår träning. Det fantastiska med dessa två är att inget blir halvdant eller mesigt utan alltid väldigt bra och väldigt mycket, så även denna gång!

Träningsdagen blev till en rapporthelg med introduktion, rapportövningar, fysträning, föreläsning och massa skratt, fika och mat!

Vi träffades hemma hos Petri och Emma och startade dagen med en A-Ö genomgång med allt vad behöver veta för att komma igån gohc träna rapport. Efter genomgången fick alla 6 hundarna (3 schäfrar och 3 aussies) prova på en högrebana i miniformat, på äng. Då fick man chansen att se hur stationerna är uppbyggda, vad alla markeringar innebär och se hur en förlägning och framföring fungerar. Toppen bra!

Jamie var supertaggad och fokuserad. Tjuvstartade på alla 3 skicken och på första sprang hon i sån fart att hon gjorde en volt när hon for ner i ett dike. Hon sprang på fint efter och kommande skick.


Efter lunchen åkte vi ut i skogen där Jamie och Quick fick träna frispår. Jag och Jessica gick ut 100 meter till station B. 20-30 meter från station B hade vi vinklat 90 grader av stigen. Både Quick och Jamie löste uppgiften jättefint. Även detta skick kraschade Jamie och gjode en volt ner i en lerpöl. Vi gjorde ytterligare en frispårsövning där vi efter 50 meter gjorde en "station" / vallade av och fortsatte sedan 30 meter till. Även denna övning löste både hundarna fint.


Efter skogen blev det korvgrillning och fysträning i Skattmansö salalombacke. Jag valde att vila Jamie då hon jobbat på bra och det är en dag imorgon också, plus sina två rejala krascher! Istället körde vi Zion som suttit i bilen. Mycket bra träning!


Idag började vi med en föreläsning av Ingrid Bahlenberg, en mycket duktig och ruttinerad rapportförare som tävlat många många gånger! Glada och taggade efter både föreläsning och filmvisning åkte vi ut till Storskogen. Idag började Jamie och Quick med frispårsträning. Första sträckan gick vi ut 200 meter med en vinkel efter 100 meter. Quick gick först. När Jamie kom jobbade hon bra men hittade aldrig spåret efter vinkeln och vände med enast 50-60 meter från oss på station B. Vi valde att bryta och göra en lättare övning på ett annat ställe, istället för att lägga på hjälper som att ropa. Nästa sträcka gjorde vi då lättare, utan vinklar och 100 meter. Jamie fick springa först. Nu gick det bra!


När alla dagens 7 hundar frispårat klart var det dax för en "riktig" rapportövning med stationer. Grundsträckan var ca. 150 meter och förslägningen på 4:e skicket var 80 meter. Då vi blandade startordningen för varje skick blev liggtiden mellan 3-10 miuter. Jamie gick jättefint på alla fyra skicken och jag är supernöjd med hennes arbete denna helg. Det känns som att vi är på G och med en utsedd tävling våren 2015 har vi nu även ett mål!

Extra kul att vi hittat nya träningskompisar och att fler att taggaed att köra!


   Jamie och Quick på station A.

Av Maja Fredriksson - 6 oktober 2014 17:06

I helgen som var hade klubben anordnat en träningshelg för alla klubbens instruktörer som haft kurs på klubben. Iår var det två dagar med Frida Wallén.


Jag valde att gå med Jamie för att försöka få en annan synvinkel på våra "problem". Jag ska väl egentligen inte kalla det VÅRA problem då det är JAG som har svårt att lista ut och förstå min hund. Jamie är väldigt olika Link, både i vardagen och i träning, vilket har gett mig många tankeställare. Så pass att vi i våras la ner lydnadsträningen helt och hållet. Det som har ställt till det mest för oss är helt klart att Jamie tänker så det knakar men även svårigheten att dra upp henne i "stress" och jobba för belöningar.


Här är tankarna efter helgen:


Fortsätta jobba med lek och belöningar
Samma övning som hon fått göra sen hon var valp. Lek med bollen. Sno den när hon släpper, låt henne jaga efter den lite:

  • Belöna när hon följer efter mig och vill ha den!
  • Låt henne följa efter en bit men be henne sitta (eller annan uppgift) innan belöning kommer.
  • Gör ett helt moment innan belöning kommer.


Jamie har oftast två lägen. Hon väljer att FRYSA eller att hoppa/sudsa mot en. Nu ska jag istället få henne att vara aktiv fast i en passiv position. I leken ska jag hjälpa henne med ett triggande ord (klar -  fääääärdiga) för att få henne att skälla innan hon får belöningen. Nästa steg blir att hon ska ha alla fyra tassarna i marken samtidigt som hon skäller innan belöning kommer.



Ytterligare aktiva beteende är att lära henne snurra, belöna när hon viftar på svansen eller att hon får TA godis ur handen men måste jobba för det och trycka sig fram utan att frysa fast i en position.



Få henne att sluta tänka och börja springa

Jag kommer alltid att ha belöningen på mig själv för att ta bort ytterligare element som får Jamie att tänka.


Eftersom att Jamie tänker en hel del sänker hon också farten. Jag kommer att prova något nytt och belöna trots sämre tempo i t.ex inkallning eller apporten.


Jag kommer att belöna ett moment som är värt en 8 som om det vore en 12 poängare. Förhoppningsvis kommer hon i framtiden att ta i mer när hon vet att det hon gör är rätt och hon kan sluta tänka


Jag kommer aldrig upprepa samma moment efter varandra. Risken är att hon tänker att hon gjort något fel och börjar tänka vad som var fel och att hon då fryser. Det kan räcka med att köra något kort emellan bara!


Köra hela moment! Hon ska veta hur det ska se ut och att hon gör rätt.


Träna fartfyllt och lätt (med ev. hjälper) på klubben och tävlingsplatser. Träna och nöta detaljer och nya moment hemma.


Om Jamie fryser

Jag ska inte säga "ojoj" (det där var fel) och göra om utan istället lägga på ett nytt kommando som är mer glatt och triggande "bättre kan du". Om Jamie fryser har jag två alt. att prova:


  • Om hon fryser i t.ex linförigheten, dra fram leksaken, och få henne att röra sig (antagligen springer hon och försöker ta leksaken). Be om ett nytt beteende t.ex skall och sedan ställ upp fot och belöna när hon går med. Om hon fryser i t.ex inkallningen, samma sak men istället för skall kan man också be en medhjälpare hålla i henne medan jag går ut för en ny inkallning.
  • Eller så ska jag ha en tunt koppel och helt enkelt fiska med henne om hon fryser och belöna när hon tar upp sin position.

Lägga på kommando FOT i alla starter men tänka på betoningen så hon inte tror att det är stanna jag säger.


Om hon blir ofokuserad när t.ex medhjälparen håller i henne ska denna själv agera och fokusera på mig så att även Jamie blir intresserad. Om jag inte har någon medhjälpare kan jag själv trigga med ett staaana staaaan eller visa leksaken för att få upp hennes fokus igen.


Idag körde jag igenom alla moment i appellen/lkl2 (fick inte med apporten och framåts. på film) för att kunna se lite bättre vad vi behöver träna mer på men framförallt kunna se vad vi gör för framsteg till nästa utvärdering. Jag hittade också en film från vart vi var i våras, när vi la ner lydanden helt ett tag. Vi har kommit långt och Jamie har MÅNGA fina sidor också!


Fin platsliggning

Bra stadga

Inget tugg på apporten

Fin attityd i frontpositionen

Jättefint tempo och riktning i framåtsändandet
Känns jämn, inga överraskningar



Här är en film från Januari 2014. Det är extra svårt för Jamie här då jag kör med utlagd belöning, hon gillade nämligen inte att ta belöningar från mig förut, det var bättre att springa till en skål.


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards