Great Black

Alla inlägg under april 2015

Av Maja Fredriksson - 17 april 2015 10:22

För att få till extra träning och fler pass kör vi ganska ofta sökpass på 2 personer. Enklast då är att göra korridorer och sen fokusera på t.ex markeringar.

Igår fick Link och Zion ett sådant pass.


1. Station 2 -  skallmarkering
2. Station 1 (halvdold) - skallmarkering
3. Station 3 - skallmarkering


Link hade lite väl mycket spring i benen. Jag kan nog kanske inte ta ut honom ur bilen och bara värma för att sedan köra...hihi! han sprang ut 30-40meter, slog fram i rutan 40 meter, tillbaka och ut på ljupet och då mear jag djupet, 80 meter säkert. Över en bäck och sen framslag och tillbaka och tog figgen fint. 20-25 skall och sedan belöning. Ingen hjälp att komma igång och höll avstånd själv!

Andra skicket slog han lite bakåt i rutan, ut på 80 meter och sedan fram och tog figgen. Lika fin skallmarkering här!

Tredje skicket gick han ut lite långsammare (kändes som att han hade vind från figgen). Vände på 50 meter och slog ganska rakt tillbaka igen. Jag ropade in men 5 metetr från stigen så drog han på figgen på station 3. Började markera bra men tror det är belöning så fort jag närmar mig. Blir lite fundersam på vad han ska göra när jag kommer, letar rulle men fortsätter sedan att skälla. När jag avlägsnar mig igen så markerar han som vanligt och tar avstånd själv.

Vi ska träna station 2 och markeringar när jag kommer fram.

Av Maja Fredriksson - 13 april 2015 20:52

Älskade rapportligan, vilket gäng! Jag är så otroligt glad att jag fått chansen att vara med i denna grupp och lära mig allt om bruksgrenen rapport! Förutom all kunskap de delar med sig får man otroligt mycket peppning, skratt och GOD MAT/FIKA!

Förutom att träna rapport ihop så hittar vi på diverse upptåg som lydnadsdagar, träningsläger och nu senast riggade jag och Bella upp en hel träningstävling för appellhundarna (plus Taylor som ska starta lägre snart).


Samling med lottdragning klockan 10.00 och sedan gemensam promenad till station A där vi snitslat upp både hundarnas liggplatser, framföringssträcka och stationsområde. Bella och jag agarade både domare och tävlingsledare (tidtagning). Sedan var vi såklart också med och tävlade med Jamie och då byttes vi av och hjälpte varandra såklart!


   


Skogsarbetet flöt på och alla hundar sprang båda stäckorna, ÄVEN JAMIE!! Det är första gången hon springer helt utan hjälp till Bella. Ingen hund att gå på rull på, ingen Bella som visade sig eller stöd i form av ljud. Att hon dessutom gjorde det med lång liggtid (ca. 30 minuter) är ju helt fantastiskt! Till mig var inga som helst problem! När jag skickade tillbaka till Bella på B-stationen så sprang hon ut i lite lägre tempo än hon brukar, stannade på 50 meter, travade tillbaka mot mig 20 meter, stannade och valde sedan att vända och springa till Bella. Jag var helt tyst och fokuserade framåt hela tiden! Inte ett klockrent skick MEN hon sprang! BÄSTA BÄSTA Jamie!


Efter rapporten väntade mat och fika där tiderna räknades samman och vi kunde konstatera att alla hundar fått en 10 i betyg då alla även skötte uppbindning, framföring etc.


Klockan 14.00 samlades vi på klubben och körde igenom lydnad, platsliggning och budföring. Självklart med två domare och tävlingsledare på plats! Jamie låste några gånger under lydnadsprogrammet men skötte sig helt ok. Platsliggningen inget problem och budföringen gjorde hon jättefint. Ville inte lämna mottagaren på första kommandot men sprang på andra!


När alla ekipage var klara var det då dags för prisutdelning. STort grattis till Team Linna som tog hem segern! Nu är vi alla anmälda till appelldebut i maj (förutom Taylor som startar lite tidigare i lägre). Spännande!



Vi har nu lagt upp träningen följande 4 veckor som är kvar till tävling:

Första veckan ska vi gå tillbaka och köra på motivation på Bella - frispår som Jamie älskar.


Andra och tredje veckan blir det tre övningar:

Dels kommer vi köra en grundsträcka på ca. 100 meter. Tanken är att Jamie ska komma över sin tanke att stanna och fundera direkt vid skicket från A. Hon ska inte tycka att grundsträckan är så långt bort att hon tvekar. Sedan ska vi förlänga till C med frispår för att öka motivationen att springa till Bella.


1. B-A 100 meter
2. B-C 100-500 meter (beroende på hur lång förlängning vi gör)

3. C-A (ev.)


Det andra vi ska göra är att träna längre liggtider. Vi tänker att vi ska göra det dels på frispår där Jamie får se Bella gå iväg och sedan ligga och vänta för att få jaga efter. Bella kommer inte gå så långt men minst 100 meter. Eller så kommer Bella gå ut med Jamie till B - liggtid och sedan göra en kort förlängning medan Jamie är på A - liggtid.

1. B-A 100 meter - liggtid 20-40 minuter
2. A-C 120-150 meter - liggtid 20-40 minuter
osv.


Det tredje vi ska träna på är att köra med andra hundar. Springa till mig är inga problem om hon är första, sist eller i mitten men vi vill kolla av hur hon är när hon ska springa till Bella...


Fjärde och sista veckan innan tävling blir det nog roliga motiverande pass följt av två dagars vila inför tävlingen.


Av Maja Fredriksson - 10 april 2015 17:51

Lite då och då får jag frågan om tips till personer som vill börja valla med sin aussie. Jag har funderat och funderat vad det är för tips jag kan bidra med och skicka med in i vallnigsvärlden. Eftersom jag sällan sett hundarna eller är någon instruktör själv så känns det svårt att ge konkreta tips kring just inlärningen eller vallningsträningen i sig.


Istället har jag funderat på hur det kommer sig att jag alltid känt mig så välkommen och vad som gjort att jag själv fått möjligheten att utvecklas tillsammans med min hund.


Tips 1 - ta det inte personligt

De allra flesta som vallar i Sverige idag har BC och det betyder då såklart att de allra flesta hundar som arbetar, tränar, tävlar, går kurser etc. är just av rasen BC. Det finns många års erfarenhet bakom och många är väldigt duktiga på det de gör.


En del instruktörer och djurägare tar inte emot alla raser, av olika anledningar. Kanske ser de inget intresse i att se/träna andra raser, kanske känner de sig okunniga på hur de kan hjälpa hunden i fråga eller så har man fördomar av olika slag. Ytterligare en faktor som många instruktörer påpekar är att man måste ha egna djur eller kunna träna mellan kurstillfällena. (Oavsett om det är vallning eller någon annan gren så tycker jag också att det är så mycket roligare om kursdeltagarna kan träna hemma mellan kurstillfällena och på så sätt utvecklas och komma längre i sin träning). Oavsett anledning så tycker jag att det måste vara ett beslut som instruktören/djurägaren har rätt att göra. Det jag absolut inte gör är att slänga ur mig kommentarer som ”jag hade fel ras” eller “de tycker aussies bara biter och jagar djur”, det skapar bara större sprickor mellan “grupperna” som redan finns. Jag vet inte hur många gånger jag ser sådana kommentarer på sociala medier som t.ex Facebook och jag vet faktiskt inte vad dessa uttalanden ska leda till, även om jag förstår att man kanske känner sig utesluten eller orättvist behandlad.


Jag försöker istället att se det som bra information som hjälper mig att redan från början veta vart jag kan få hjälp och inte, vart jag kan utvecklas tillsammans med min hund och vilka instruktörer som kan inspirera och hjälpa mig nå mitt mål. Av alla de olika ställen jag varit runt på, det har blivit en hel del faktiskt, så har jag bara blivit nekad att träna på ett ställe, som just inte tog emot andra raser än BC. Har jag tjurat ner mig för det? Har jag slutat valla för det? Nej. Sedan har det varit instruktörer som direkt sagt att de inte sett någon kroppsvallare förut men att vi får hjälpas åt att diskutera och hitta en träningsmetod som hjälper oss framåt - toppen med öppenhet!


Tips 2 - respektera önskemål

Nästa tips är, att när man väl har hittat en instruktör eller kanske en djurägare som man får träna hos, att följa deras regler/önskemål. Då menar jag inte tankar och träningsmetoder som innebär dålig djurhantering av vare sig boskap eller hund, utan deras rätt att skydda sina djur från dålig djurhantering. Två sådana önskemål som jag själv stöter på ganska ofta är att man vill ha lina på hunden till en början och att hunden inte ska stressa djuren genom att vara för nära eller springa för fort utan att ge djuren en tydlig riktning. Jag försöker att inte ta det personligt att de ber mig sätta lina på min hund vid första passet utan ser det istället som en bra instruktör/djurägare som tar sitt ansvar gentemot djuren som vallas. De känner inte mig eller min hund. Alla har vi olika mått av god djurhantering och är det då hela världen att sätta på en lina på hunden? Nej. När man åker runt mycket upptäcker man snabbt att djuren inte är så vana vid olika typer av hundar, de flesta är vallade av BC med mer eller mindre eye. Det är inte konstigt att djuren då lätt kan bli stressade av ett annat rörelsemönster eller nötdjur som blir rädda om de aldrig tidigare har hört ett skall. En del djur springer för livet och andra blir nyfikna och vill kolla upp hunden. (Vi har samma fast omvänt hos våra djur som sällan träffar en stark eyehund). Respektera önskemålet om att sakta ner hunden, stoppa den eller kall in den. Låt djuren vänja sig långsamt. Ibland måste man kanske planera om sitt träningspass och vänja djuren vid hunden, men kom ihåg att det är djuren som ska må bra. God djurhantering är A och O.


Tips 3 - visa intresse

För att kunna utvecklas och komma någonstans i utbildningen av sin hund måste man ha möjlighet att valla flera gånger i veckan. Kanske har man inte egna djur och måste då söka sig till andra djurägare. Ta det då inte förgivet att du ska vara välkommen hos djurägare bara sådär! Jag förstår faktiskt inte varför alla som har djur helt plötsligt ska ta emot hundägare med öppna armar. Oftast har man egna hundar som tar hand om djuren och dessutom måste ju djurens bästa hämna främst och är det verkligen att träffa nya oerfarna hundar och förare hela tiden?


Visa istället intresse genom att fråga om man får komma och hjälpa till och se och lära. Det kan vara att man hjälper till att stängslar hagar, klipper får, hjälper till vid lammning, utfodrar när ägaren ska iväg etc. Visa att du är intresserad av vallnigsvärlden och allt vad det innebär, inte bara betala för att hunden ska få aktivera sig!


Av Maja Fredriksson - 9 april 2015 11:48

Tiden bara flyger iväg. Mycket på jobbet med utvecklingsamtal, bedömningar och planering samtidigt som magen växer och jag känner att jag inte är lika rörlig längre.


De senaste två veckorna har vi lagt om Jamies rapportträning lite. Vi har byggt mycket på frispår på Bella och hunnit med en 1-7 pass där vi ökat sträckan upp till 300 meter och även svårighetsgraden med jobbig terräng, mycket stigar som ska följas för att sedan lämnas. Alla skick har varit klockrena utan tvekan!

Nu ska vi ta tag i liggtiderna!


Hennes gräns verkar ligga runt 300-400 meter men nu känner vi att vi kan pressa oss över den gränsen! På lördag har vi träningstävling för rapportgänget och en heldag med appellrapport, lydnad, platsliggning och budföring väntar.


Förutom rapporten har vi hunnit valla en hel del, både på hemmaplan och borta. Jamie går från klarhet till klarhet även här. Både skogsarbetet och vallningen är något som passar Jamie utmärkt! Vilken hund jag har, vilka fina egenskaper! I vallningen är vi nu ute på öppna ytor, hon får hjälpa till med den dagliga skötseln och flytta djuren mellan stall och hagar. Hämten har vi utökat till 70-80 meter. Älskar hennes attityd, lugn och fokus,  det flyter på! 


Link har också fått träna på, både sök och vallning. Han har även fått träffa en tik, Pepsi och om några månader hoppas vi att det blir valpar på kennel Peak n' Stuff.


I tisdags var vi tillbaka till kiropraktorn och vi fick med oss positiva kommentarer. Link har ju ökat sin träning men mår bättre i kroppen. Jag ska fortsätta att massera höger bak och vänster fram men annars är det inte mycket att klaga på. Han rör sig fint och har inga större låsningar eller knutar i musklerna! Tänk vad bra min hund mår av att få vara i rörelse! Vi ska tillbaka igen men tidigast om 2 månader, mest för att jag vill ha en extra koll när sommaren och mer träning väntar!


Jamie hämtar djuren.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards