Great Black

Alla inlägg under juli 2012

Av Maja Fredriksson - 24 juli 2012 21:00

I onsdags förra veckan åkte jag, Malin och Pia till Karlstad för att tävla agility. Vi tältade lite öde på Karlstad Brukshundklubb och spenderade dagarna på Skutberget. Målet för mig och Link är att ta oss ur agility tvåan där vi saknar två pinnar. Förra året blev det en hel del stolpe ut i form av 5-fels lopp. Trenden verkar tyvärr hålla i sig.


På torsdagen gjorde vi ett helt ok lopp MEN med en vägran. Skickade Link på back kommando men så snart jag tar ner handen och byter riktning gör Link det samma. . . hmm. . . vad var det nu Jenny Damm sa på kursen. Håll kvar armen!

På fredagen tittade faktiskt solen fram, dock var balanshindrena snorhala. Link som bara tar 4-5 språng på hela balansen halkade såklart av mitt uppe på!

På lördagen låg det ett hopphinder 3 meter från balansnedfarten, INTE bra för våra runnings. Fick chocka Link med ett stop och sedan gå över balansen för att sedan köra vidare. Äntligen ett nollat lopp men med en 8:e placering och 7 pinnar, så vi blev utan denna gång med.


Hopploppen har gått helt ok, vi behöver bli snabbare och mer samspelta.



I söndags var det ASCA i Kroksbo. Jag gjorde en liten chansning och anmälde till advanced nöt för att jaga vårt sista leg innan championatet. Tyvärr gick det inte alls. Jag vet sedan tidigare att djuren är svår där. Fick en grupp på tre djur och en av de ville absolut inte vara med. Han skulle bara hem och Link fick jobba på hårt. Nu i efterhand skulle jag ha låtit honom jobba på och hålla ett jämt tempo men planen var att trycka lagom för att sedan ge de tid att gå.


Igår och idag har jag och Erika varit i Halmstad/Laholm och tävlat VP på nöt! Faktiskt så var jag inte värst nervös och mycket berodde nog på att jag inte hade en aning om hur djuren skulle reagera på Link. Igår fick vi tyvärr inte visa upp mycket alls av vår kunskap vilket var riktigt synd då jag och Link faktiskt hade en liten publik på plats till vår stora förvåning, men det var trevligt.


Jag skickade Link på ett högerhämt. Han höll ut fint och kom upp fint bakom djuren. Jag stoppade honom och satte igång honom rakt och fint. När Link närmar sig djuren skäller han till för att vända de och alla 8 kor hoppar rakt upp i luften, tvärvänder och skenar rakt mot mig. Det hela tog nog inte mer än 40 sekunder. Herregud!!! Vi lyckas i alla fall att stoppa upp de hos mej relativt bra men djuren är helt klart stressade och minst sagt lättfotade vid det här laget. Vi fick i alla fall fortsätta och fösa men av någon konstig anledning vill domaren gärna säga åt mig hur jag ska skicka hunden vilket för oss blev helt fel tänk. Kort därefter bryter vi.


Domarens kommentar blev att han inte skulle ha skällt och att han för tillfället bara ligger på en 5a och en vallhund i Sverige måste ligga på 7-8 för att klara av ett arbete. . . men att han inte var utställningsavlad kunde han i alla fall se.

En stund senare kommer domaren fram till oss när vi står och pratar och säger "dessutom är han för tjock, han skulle behöva gå ner några kg". Jag ber honom känna på hunden igen men han står fast vid att han har får mycket hull. Det är farligt att jobba för både hjärta och leder. Blev faktiskt lite paff då Link just nu bara väger 18 kg och både revben, ryggrad känns vääääldigt tydligt.


Idag var en ny dag dock. När det var vår tur kom domaren fram och sa att om hunden skäller måste jag tyvärr bryta då djurägaren inte vill att han stressar upp djuren. Lättare sagt än gjort då han inte skäller på kommando utan använder det istället för ett bett vid vissa tillfällen. Planen var i alla fall att skicka honom vänster då han har ett sämre och tightare hämt där och förhoppningsvis skulle han då sätta igång korna genom att gå in för nära. Jag valde dessutom att inte stoppa honom uppe i balans då han vid igångsättnignen gärna skäller. Så långt gick det bra. Link började pendla istället men korna stod stilla. (30 grader varm, inte ett moln och kor som redan gått NN2 på förmiddagen) Link skäller såkart en gång och korna inte bara vänder utan delar sig även. Jag stoppar Link och låter honom ligga tills korna går ihop igen och sedan börjar vi vår framdrivning, lugnt och fint. Även försningen gick bra och sedan blir det tyvärr för mycket drag ner till fållan under drivningen och vi får en krokig väg och missar grind 3. Link hämtar upp korna sjukt fint och de går sedan i fållan superfint alla utom EN som får för sig att gå på utsidan. Jag skickar runt Link och stoppar honom och väntar på att kon ska ansluta till sina vänner. Såklart gör den inte det utan börjar springa åt ett helt annat håll! Hallåååå jävla ko! och där fick vi tappad flock. Så surt!


Domaren var i alla fall lite mer possitiv idag. Han såg en hund som balanserar fint och vill arbete, samarbete och hämta djur till mig. Dock behöver han träna mer drivning och att jobba utan stopp då en sån hund som Link då gärna trycker på för mycket. Bästa vore om jag kunde hitta en TIK som var mjukare att jobba med. Vad han menar med det vet jag inte, antagligen att Link är för hård för mig. . . ? Han såg ingen anledning till att vi inte skulle klara ett VP med lite mer rutin  och träning och avslutade med att kommentaren "han jobbar och balanserar djuren finare än några av de Border Collies han sett under dagen". 


Jag är sjukt nöjd med min hund och vi har absolut blivit en erfarenhet rikare. Nu är vi taggade att träna vidare för att gå upp på både VP och NN i framtiden. Tyvärr glömde Erika filma dagens VP. Kan kanske bjuda på gårdagens hämt när orken infinner sig. Nu är vi trötta efter 6 dagars tävlande och laddar upp och om inför Gagnefs tävlingar i helgen.   

Av Maja Fredriksson - 13 juli 2012 22:25

Hittade en kortfilm med ihopklipp från Links resa i Tyskland. Många filmer blev det med 4 dagars tävland och

jag är så glad att min uppfödare klippt ihop lite snuttar från det hela. Jag har själv inte hunnit se någonting och det ska bli spännande att analysera hela filmerna senare.


Första dagen filmade vi inte alls så tyvärr är det inga ankruns med på film utan bara får och nöt på E och B bana.

Av Maja Fredriksson - 12 juli 2012 12:27

Belöningar, grunder och samarbete
 

Oavsett om Ni vill aktivera Er hund genom att göra något tillsammans eller lägga en bra grund inför en kommande tävlingskarriär så är denna kurs ett första steg till en bra relation och ett gott samarbete mellan hund och förare.


Under kursen går vi igenom olika belöningssätt och inlärningsmetoder. Övningar som kontaktlekar, stadga och explosivitet samt olika grunder som "klossen" och "runda väskan" ingår. Här lägger vi grunden inför framtiden.


Inga förkunskaper krävs. Detta är en kurs för hundar i nästan ALLA åldrar, hunden måste vara minst 4 månader gammal.


Datum: 25 juli - 1 aug - 8 aug - 15 aug - 22 aug
Tid: 18.00 - 19.00


Kostnad: 750 kronor för 5 tillfällen

http://majashundskola.se/kurser_grunder.html


 

Av Maja Fredriksson - 8 juli 2012 18:59

Vi fortsätter med vallträningen och nu får nötterna ta mer plats. Link och Modja fick assistera när det var koflytt hos Larssons och efter arbetet hann vi med lite träning på ungdjuren.

Igår åka jag tillsammans med Sanna ut till Lillkyrka. Korna som tidigare varit ganska springiga, var det även nu. Innan har vi hjälpts åt att flyttat de sakta längst ett staket men nu fick Link placka ut de från staketet och hålla de till mig. Jag fick öva på att vara lugn och sansad då mina rop och rörelser även påverkade korna en del.

Vi tränade flankeringar, ur balans och framdrivning/drivning, vilket man/vi inte gör så ofta med korna annars. Ett kul och lyckat pass.




Av Maja Fredriksson - 8 juli 2012 00:40

Link har varit lite lös i magen. Inget farligt men inte helt ok. Han är pigg i övrigt och beter sig som vanligt. Tankar kring foderbyte. . . de säger att för mycket fett i fodret kan göra att de blir lösa i magen. Samtidigt är han en aktiv hund så jag vill ju behålla proteinhalten i alla fall. . .


Nu äter han Standardt Extra
Protein 29
Fett 21
Det innehåller ris - lamm, nöt och gris.


Funderade på om jag skulle gå ner till Standardt Mild - 495kr
Protein 19

Fett 16

Innehåller ris och lamm.
Men vet inte om detta räcker? Kan kanske tillsätta köttfärt och ägg etc. men blir jäkligt krångligt när man ska iväg (varje helg) och tävla och träna.


Standartd Orginal - 495kr
Protein 24

Fett 17

Innehåller ris - lamm, gris
Kanske är bettre proteinhalt i detta.


Acana Puppy - 575kr
Protein 33

Fett 15
Innehåller havregryn - kyckling, lax, ägg.
Kan han gå på valpfoder? De verkar ha  bra sammansättningar, fett/protein. Vet inte om jag gillar havre men kanske bättre än vete, majs etc. En hel del andra ingredienser.


Acana Grasslands - 699kr

Protein 35
Fett 18

Innehåller lamm, lax och sill.
Inget spannmål. En hel del andra ingredienser.


Tast of the Wild - 759kr

Protein 25

Fett 15

Innehåller ärtor, potatis - lamm
Finns lite olika produkter men denna skulle nog passa bäst. Lite lågt protein kanske.


Orijen - 799kr
Protein 38

Fett 17

Innehåller kyckling, kalkon, sill, sik.
Inga spannmål. Jäkligt dyrt. En hel del örter och sånt finns ju också.


Det är en hel djungel där ute. Skulle väl hellst vilja ha svensktillverkat men det verkar svårt att hitta. Färskfoder skulle kanske vara något men funkar ju inte när vi är iväg hela tiden.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards