Great Black

Direktlänk till inlägg 24 juli 2012

Tävling i dagarna 6

Av Maja Fredriksson - 24 juli 2012 21:00

I onsdags förra veckan åkte jag, Malin och Pia till Karlstad för att tävla agility. Vi tältade lite öde på Karlstad Brukshundklubb och spenderade dagarna på Skutberget. Målet för mig och Link är att ta oss ur agility tvåan där vi saknar två pinnar. Förra året blev det en hel del stolpe ut i form av 5-fels lopp. Trenden verkar tyvärr hålla i sig.


På torsdagen gjorde vi ett helt ok lopp MEN med en vägran. Skickade Link på back kommando men så snart jag tar ner handen och byter riktning gör Link det samma. . . hmm. . . vad var det nu Jenny Damm sa på kursen. Håll kvar armen!

På fredagen tittade faktiskt solen fram, dock var balanshindrena snorhala. Link som bara tar 4-5 språng på hela balansen halkade såklart av mitt uppe på!

På lördagen låg det ett hopphinder 3 meter från balansnedfarten, INTE bra för våra runnings. Fick chocka Link med ett stop och sedan gå över balansen för att sedan köra vidare. Äntligen ett nollat lopp men med en 8:e placering och 7 pinnar, så vi blev utan denna gång med.


Hopploppen har gått helt ok, vi behöver bli snabbare och mer samspelta.



I söndags var det ASCA i Kroksbo. Jag gjorde en liten chansning och anmälde till advanced nöt för att jaga vårt sista leg innan championatet. Tyvärr gick det inte alls. Jag vet sedan tidigare att djuren är svår där. Fick en grupp på tre djur och en av de ville absolut inte vara med. Han skulle bara hem och Link fick jobba på hårt. Nu i efterhand skulle jag ha låtit honom jobba på och hålla ett jämt tempo men planen var att trycka lagom för att sedan ge de tid att gå.


Igår och idag har jag och Erika varit i Halmstad/Laholm och tävlat VP på nöt! Faktiskt så var jag inte värst nervös och mycket berodde nog på att jag inte hade en aning om hur djuren skulle reagera på Link. Igår fick vi tyvärr inte visa upp mycket alls av vår kunskap vilket var riktigt synd då jag och Link faktiskt hade en liten publik på plats till vår stora förvåning, men det var trevligt.


Jag skickade Link på ett högerhämt. Han höll ut fint och kom upp fint bakom djuren. Jag stoppade honom och satte igång honom rakt och fint. När Link närmar sig djuren skäller han till för att vända de och alla 8 kor hoppar rakt upp i luften, tvärvänder och skenar rakt mot mig. Det hela tog nog inte mer än 40 sekunder. Herregud!!! Vi lyckas i alla fall att stoppa upp de hos mej relativt bra men djuren är helt klart stressade och minst sagt lättfotade vid det här laget. Vi fick i alla fall fortsätta och fösa men av någon konstig anledning vill domaren gärna säga åt mig hur jag ska skicka hunden vilket för oss blev helt fel tänk. Kort därefter bryter vi.


Domarens kommentar blev att han inte skulle ha skällt och att han för tillfället bara ligger på en 5a och en vallhund i Sverige måste ligga på 7-8 för att klara av ett arbete. . . men att han inte var utställningsavlad kunde han i alla fall se.

En stund senare kommer domaren fram till oss när vi står och pratar och säger "dessutom är han för tjock, han skulle behöva gå ner några kg". Jag ber honom känna på hunden igen men han står fast vid att han har får mycket hull. Det är farligt att jobba för både hjärta och leder. Blev faktiskt lite paff då Link just nu bara väger 18 kg och både revben, ryggrad känns vääääldigt tydligt.


Idag var en ny dag dock. När det var vår tur kom domaren fram och sa att om hunden skäller måste jag tyvärr bryta då djurägaren inte vill att han stressar upp djuren. Lättare sagt än gjort då han inte skäller på kommando utan använder det istället för ett bett vid vissa tillfällen. Planen var i alla fall att skicka honom vänster då han har ett sämre och tightare hämt där och förhoppningsvis skulle han då sätta igång korna genom att gå in för nära. Jag valde dessutom att inte stoppa honom uppe i balans då han vid igångsättnignen gärna skäller. Så långt gick det bra. Link började pendla istället men korna stod stilla. (30 grader varm, inte ett moln och kor som redan gått NN2 på förmiddagen) Link skäller såkart en gång och korna inte bara vänder utan delar sig även. Jag stoppar Link och låter honom ligga tills korna går ihop igen och sedan börjar vi vår framdrivning, lugnt och fint. Även försningen gick bra och sedan blir det tyvärr för mycket drag ner till fållan under drivningen och vi får en krokig väg och missar grind 3. Link hämtar upp korna sjukt fint och de går sedan i fållan superfint alla utom EN som får för sig att gå på utsidan. Jag skickar runt Link och stoppar honom och väntar på att kon ska ansluta till sina vänner. Såklart gör den inte det utan börjar springa åt ett helt annat håll! Hallåååå jävla ko! och där fick vi tappad flock. Så surt!


Domaren var i alla fall lite mer possitiv idag. Han såg en hund som balanserar fint och vill arbete, samarbete och hämta djur till mig. Dock behöver han träna mer drivning och att jobba utan stopp då en sån hund som Link då gärna trycker på för mycket. Bästa vore om jag kunde hitta en TIK som var mjukare att jobba med. Vad han menar med det vet jag inte, antagligen att Link är för hård för mig. . . ? Han såg ingen anledning till att vi inte skulle klara ett VP med lite mer rutin  och träning och avslutade med att kommentaren "han jobbar och balanserar djuren finare än några av de Border Collies han sett under dagen". 


Jag är sjukt nöjd med min hund och vi har absolut blivit en erfarenhet rikare. Nu är vi taggade att träna vidare för att gå upp på både VP och NN i framtiden. Tyvärr glömde Erika filma dagens VP. Kan kanske bjuda på gårdagens hämt när orken infinner sig. Nu är vi trötta efter 6 dagars tävlande och laddar upp och om inför Gagnefs tävlingar i helgen.   

 
 
Sannna

Sannna

24 juli 2012 22:13

Ni är sjukt bra och bara att ni ger er ut och våga pröva!!! Inte så många vallande aussie som gör tyvärr. Vilka fina erfarenheter ni gör. Ja domaren gjorde allt bort sig som sa att Link är tjock??? Revben och kotorna står ju ut på honom... märkligt...

http://www.sugarwinds.se

 
Mikaela & Thing

Mikaela & Thing

24 juli 2012 22:14

Hahaha... Link för tjock. Skum kommentar och varför inte känna på hunden då?!!
Bra jobbat av Er, bästa Link! Nästa gång tar Ni det!

http://flox.bloggplatsen.se

 
Marie L

Marie L

25 juli 2012 00:51

Oj ni är duktiga o tuffa ni:-), och du: 18 kg på Link låter i underkant. Konstigt att domaren inte kan skilja på päls o fett (hade hon/han) sett en aussie tidigare?

http://www.123minsida.se/Minos

 
Ingen bild

Mackan

25 juli 2012 10:55

Bra gjort att våga ut!! Tja...domare med skumma kommentarer lär vi med "katter bland hermelinerna" få vänja oss vid. Men tjock?!?! haha
Klart att Linken och du fixar det längre fram. Det är inte många som klarar första försöket.
Gott med sista kommentaren om balanseringen. Det är något du får ta med dig och det lät ju riktigt bra andra dagen om bara den sista också gått in i fållan. :)

 
Ingen bild

Stina o Trolla

26 juli 2012 10:28

Ohh va svårt! Kor är lite läskiga. Ni är skittuffa. Håller med föregående, att bedöma hull utan att känna...hmm. Trolla väger 18! ;=))

 
Maja och Link

Maja och Link

31 juli 2012 10:35

Alltså domare kände på honom men drog två fingrar längst ryggraden.
Link väger för tillfället 18 kg han med. Några kg bort på det känns ohållbart!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards