Great Black

Alla inlägg under september 2012

Av Maja Fredriksson - 28 september 2012 15:12

Igår fyllde min Jack Russell hela 8 år! Herregud vad tiden går fort. Som liten var han helt galen, ja rent av rabiat! Redan vid valpkursen märkte vi att han var otroligt envis och självständig och vid 1 års ålder kunde jag knappt ta ut honom på en promenad utan att få stressexem. Den ända kursen som fanns för tillfället var en förberedande agilitykurs för valpar, kanske inte så passande MEN fick höra att Mariah Andersson var duktig som instruktör så jag ringde och berättade om mitt problem. Achilles ställde väl mest till problem under denna kurs men skam den som ger sig.




Achilles (nr 2 från vänster) och hans syskon, 5 veckor gamla



Achilles 5 veckor


Jag hoppade på grundkursen som startade året efter! Vid det här laget kunde jag inte ens ta ut hunden ur bilen så jag fick låna instruktörens hund Chili för att lära mig själv och fick istället åka upp och träna med Achilles när vi var ensamma på klubben. På sidan av tränade vi såklart stenhårt på vardagslydnaden och framför allt inkallning och hundmöten! Under fortsättningskursen hade vi långlina på och såg till att övriga hundar var på behörigt avstånd, vaktandes av sina hussar och mattar...


   


När jag tänker efter vilket jobb jag lagt ner så är det helt sjukt! Efter mycket slit vågade vi oss i alla fall ut på agilitybanorna och fram till förra året har vi tävlat i klass 3 i både hopp och agility med några SM pinnar. Dessvärre har han ont i knä/rygg och har nu fått sluta.


   


Den största vinsten är ändå hur bra han går ihop med andra hundar. På promenaderna bryr han sig inte över huvud taget om hundar vi möter. Inte heller på tävlingsplatser. Han springer lös på träningsplaner med andra hundar runt om och är ALLTID lös i skogen!


   

2008 flyttade Link in


Tyvärr så är han nog i slutändan ändå en ensamhund. Han tycker det är jobbigt med galna aussies och vill helst ha huset och bilburen för sig själv. Han är en riktig liten surgubbe som vill ha lugn och ro, utan stoj och lek. Men trots sina brister så älskar jag min terrier!





Av Maja Fredriksson - 24 september 2012 18:49

Trots frusen, feber och snuva åkte jag och Sanna till Malin i Sala för att valla. En jättefin hage med möjlighet till långa hämt men även vallnig på stor oinvallad flock. Just nu vallar jag med Links syster Thing och idag kom första lilla tecknet på att hon börjar förstå mitt sätt att valla. Hon har tidigare fått gå för tight och i höjd med djuren sugits in ännu mer. Tyvärr, som många andra, har hon fått valla på för tama djur som börjar springa till föraren innan hunden hunnit upp i balans men tror även att jag är ganska hård i vart och hur min hund får runda djuren. Den första veckan har mest blivit att bryta ner och ta bort gamla beteenden och Thing har varit gansk osäker då jag helt plötsligt sägar att allt hon tror är rätt, egentligen är fel! Men idag såg jag den där blicken när hon kommer upp i höjd med djuren - hon sneglar in mot fåren men väljer själv att fortsätta i fin båge runt! Nu är vi bara ute på en 60-70 meter och höger är bättre än vänster MEN jäklar vad glad man blir när förståelsen infinner sig och det blir bra!


Jag fick även se fina Tessla valla. Hon har utvecklats så otroligt mycket och och ett fokus och samarbetsvilja som jag verkligen gillar! Har en film från första gången jag såg henne och hon är MIL ifrån det! De är verkligen på rätt väg! Nästa år blir det VP, det kan jag lova!

Efter vallhagen tog vi en snabb lunch för att sedan valla av en sökruta. En 150 meter lång ruta med sidvind. Link tog hörnen fint vilket jag jobbat med ett tag men tycker fortfarande att han har konstiga framslag. Han springer ut rakt och fint på djupet, slår frammåt, letar sig tillbaka en bit mot stigen för att sedan vända tillbaka till utgången och ta den vägen till stigen igen, som ett päron liksom. Han jobbar annars fint och missar inga figgar. Nästa pass blir absolut systemträning.

Av Maja Fredriksson - 18 september 2012 11:00

Vi har haft en helt fantastisk helg i Laxå med massa vallning, trevliga människor och framförallt otroligt duktiga hundar! Det är så kul att verkligen få se hur fint aussies kan jobba, med fokus, samarbete och god djurhantering!

I fredags åkte vi till Laxå för att förbereda inför helgen. Fåren skulle flyttas och delas, uppsamlingsfållor fixas, banan byggas iordning, parkering och tältplats markeras ut etc. etc. Trots regn flöt dagen på bra och på kvällen blev det tacos för funktionärer och domare hemma hos Erika.


 


Tidigt på lördagen åkte vi till tävlingsplatsen. Veterinären började med att kolla igenom alla djur men även platsen för tävlingen för att sedan fortsätta att kika igenom alla hundar, både funktionärshundar och tävlingshundarna. En noggrann och ordentlig genomgång av hals, nos, ögon och tassar, lyssnade på hjärtat och sedan kikade på hundarna i rörelse.



Efter domaregenomgång av banan var det dax för de 10 ekipagen att starta. Link fick gå först som föråkare utan tävlan vilket var kul för jag ville gärna vara med och prova på! Sedan jobbade vi som utställningshund till de andra tävlandena. Många fina hundar visade upp sig och det blev väldigt jämt i toppen. Vinnaren, Tove Ekman med Stuff hade 91 poäng och 2:an och 3:an hamnade på 90 poäng där hämtpoängen fick avgöra. Efter varje ekipage hade kört klart hade domaren en öppen bedöming inför publiken. Detta var mycket uppskattat och det var väldigt intressant att höra. Vid prisutdelningen fick vi en stor eloge av domaren som verkligen gillade detta arrangemang, 5 stjärnor. Hon tyckte att djuren var bra invallade, lagom svår bana och trevliga hundar som visade upp sig. Även ett imponerande prisbord från våra sponsorer! Domare var Lena Karlsson, kennel Ty Nant (BC) som vi är väldigt glada att hon ställde upp med all sin kunskap om vallning.


Här är en film från dagen. Alla ekipage är inte med men det finns klipp med från samtliga moment i tävlingen.


Min fina utställningshund - LINK


Under söndagen hade vi kurs. Två instruktörer, Erika Mattsson och Lena Karlsson höll kurs parallellt i två hagar bredvid varandra, 6 ekipage i varje hage. Det var mycket intressant att lyssna och på och kul med ekipage på olika nivå. En kursdag som bjöd på en mängd tips, idéer, tankar och framförallt tid med instruktören.

Detta var en otroligt rolig helg att genomföra och vi har redan börjat spåna i nästa års GULDTACKA!


1:a Tove Ekman/Stuff - 2:a Malin Fahlén/Vegas - 3:a Susanna Skoglund/Tijah

 Samtliga deltagare vid Guldtackan 2012


Av Maja Fredriksson - 6 september 2012 15:24

Trots att det är fullt upp i skolan så hinner vi klämma in lite sökträning här och var. I tisdags körde vi en helt ny ruta och för Link blev det ett ganska kort pass. Han har fortfarande svårt med hörnfiggen i medvind men vi kämpar på! Vi ska även lägga in betydligt längre rutor samt lite bredare slag med belöning hos mig ett tag för att inte riskera att han gör "päronslag".


Skick 1 - Lösrulle

Skick 2 - Direktbelöning

Skick  3 - Tomt

Skick 4 - Tomt

Skick 5 - Direktbelöning

Skick 6 - Tomt

Skick 7 - Direktbelöning

Skick 8 - Direktbelöning


Det är ganska intressant att gå tillbaka i sökträningen och upptäcka problem som vi haft tidigare samt hur vi la om träningen för att få ordning på det. Kan ju visa två bilder på hur Links träningsbok ser ut. Tänkte trycka upp flera inför framtiden om någon är intresserad. Ena sidan är för anteckningar och den andra en karta över sökrutan.


  

 


Här kan jag fylla i vart figgarna ligger, om det varit några svårigheter som gropar, gransnår etc. samt vilken slagt belöning eller markering jag använt mig av.



Igår åkte jag till Solna Sundbyberg och tävlingstränade. Först var det platsliggning med skott och sedan fick man köra FF plus tre moment. Jag valde inkallning, skall och hopp. Skallet var väl en knapp 5 men övriga delar kändes bra. Skönt att kolla av lite på bortaplan.

Av Maja Fredriksson - 2 september 2012 19:41

Eva påpekade för ett tag sedan att man märker när det närmar sig tävling, för då tränar vi som galningar. Det ligger väl något i det. Då vi gärna håller på med alla möjliga och omöjliga grenar som agility, lydnad, spår, sök, vallning mm. så är det svårt att hinna med allt på en gång, än mindre fokusera för tävling på samtliga. Vi försöker därför dela upp träningen och såklart blir det hårdträning när en tävling är utsedd!


I vintras/våras satsade vi på lydnaden och söket. Vi hann knipa både ett lydnadschampionat och en uppflytt till högre.


Under sommaren har det blivit väldigt mycket vallning, både ASCA, VP nöt och IK1 får. Tyvärr kom vi aldrig till start i IK1 vi inte känt oss redo. Idag var vi till Bråfors och kikade på den tänkta debuten och jag fick både pos. och neg. vibbar. Tror vi med lite mer träning skulle kunna genomför det helt ok MEN det verkar svårt att få ett 1:a pris. Inga större missar där inte.

Agility har det inte blivit mycket alls av dessvärre. En sport som jag själv älskar men som enligt mig är en sommarsport! Det ska vara sol, gränt gräs och fikapauser med underhållning! Vallning har tagit mycket tid och det är föst nu som vi har lite tid över. Vi fokuserar på att träna in ett stopp på balansbommen och ska försöka oss på att få till två pinnar i agilityklass 2. Vore så kul att få tävla enbart klass 3 nästa år.


Nu under hösten har jag bestämt mig att återigen ta tag i söket! Det finns en del bitar i sökskogen att arbeta på. Vi måste få till säkrare framslag, köra längre rutor med fler tomslag och få till det där första jäkla hörnet! Igår fick Link en helt ny ruta ca. 100m med tre figgar utlagda.


Skick 1 - Träff, lösrulle, ingen belöning
Skick 2 - Direktbelöning

Skick 3 - Tomt

Skick 4 - Tomt

Skick 5 - Tomt

Skick 6 - Tomt

Skick 7 - Tomt

Skick 8 - Tomt

Skick 9 - Tomt

Skick 10 - Direktbelöning


Han jobbar fint MEN har svårt för andra hörnet som ligger i medvind. Det är inte första gången. Det måste vi ta tag i! Sedan tycker jag att han drar något framåt i rutan och går inte alls lika djupt på motvindssidan. Vi har analyserat passet och har en plan för nästa träningspass.


Efter skogen åkte vi till klubben för lydnadsträning. Nu börjar jag känna mig trygg i samtliga moment UTOM frammåtsändandet. Det är en bit kvar där kan man säga, men vi jobbar på!


Kan det börja osa tävling? Kanske. . . .



Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards