Great Black

Direktlänk till inlägg 16 juni 2014

Träningstävling i Strängnäs

Av Maja Fredriksson - 16 juni 2014 22:42

Idag var det Jamies tur att åka på träningstävling och med det hennes debut i agilityvärlden. Vi passade på att anmäla oss till samtliga lopp, Blåbärsklass (hopp och tunnlar), agilityklass och hoppklass (klass 2 nivå).


Jamie var ungefär som jag kunde förvänta mig. Hon är ganska lätt att köra då hennes svaghet är hennes långsamma tempo och hennes styrkor är att inte stressa upp sig, allt ska göras på rätt sätt (kontaktfält etc.) och bra koncentration. Hon kanske har asperger...


Första och andra loppet gick väldigt bra medans det kändes som om hon tröttnat lite vid lopp tre. Träna mer uthållighet, tempo och hindersug.


Bella och Zion (våra vapendragare) var såklart med! Duktiga var de också och vann Blåbärsklassen med över 2 sek. Lite mer säkerhet från Bellas handling så kommer det andra lösa sig, det blir bli sååååå BRA!



Vidare träning:


  • Försöka få till lekbelöningar istället för godis (som hon gillar mest) och bara avsluta med en godisbelöninge vid bilen.
  • Inte bara belöna från mig utan placera ut belöningar på linjen eller be träningskompis kasta belöningen.
  • Fortsätta träna handling och svängar och inte fastna i raksträckor och klass 1 banor.
  • Alltid belöna min hund - om jag gör fel - om hunden gör fel be om nytt beteende (runda/nosdutt) och sedan belöna.
  • Träna korta pass, max 30 sek. sedan vila innan nästa pass.
  • Träna in verbala ord som höjer aktiviteten hos Jamie.
  • Använda klicker vid träning.
  • Hoppteknik
 
 
Ingen bild

Åsah

17 juni 2014 07:53

Känner igen det där hos rusa..... Hon är en riktig tänkare! Grejen med henne är att hon måste förstå precis vad man vill för att kunna få upp farten... Ju mer säker hon blir desto snabbare blir hon (har ju dock inte kör agility).... Det som var grymt bra för oss var att "hetsa" henne med 1-2-3 varje gång vi leker.... Hon gillar bäst bollar och jakt vid lekbelöning och att kampa är bara en kul sidogrej.... Rusa och karma är verkligen motpoler och allt har sina fördelar!

 
Maja Fredriksson

Maja Fredriksson

17 juni 2014 17:25

Jag förstår vad du menar Åsah, tänker så det knakar var ordet! Jag har Klara - färdiga - kör som jag använder mycket och sen är det jaktlek som gäller. Det är dock svårt att använda leken för att dra upp henne, hon är stresstålig så det heter duga kan man säga!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards