Great Black

Direktlänk till inlägg 11 april 2013

Fokus och stadga

Av Maja Fredriksson - 11 april 2013 19:10

Jamies utmaning - fokus och stadga, något som Link har haft med sig från dag ett, Achilles har det inte än och Jamie är någonstans där emellen. Vid matskålen har hon haft hoppstå som beteende men nu har vi börjat med sitt (back). Hon behöver inte heller titta på mig utan ska behålla fokus på matskålen och istället lyssna på mina verbala signaler. I bakgrunden av filmen ser man Achilles som har det klassiska beteendet att när matskålen ställs ned så tittar man på matte.


Andra övningar är att fånga godisar och lekaker i luften och att fokuser på vår lek trots ströning av syskon runt omkring.



Miljömässigt har veckan varit lugn. Idag på promenaden träffade vi ett gäng 8-9 åringar som ville hälsa på alla hundarna. Bra träning som hon tog med ro. Hon är inte jätteglad och hoppar på de men känns bekväm med att de klappar och håller i henne. Även Link var med och minglade. Han gillar inte mindre barn och håller sig gärna på säkert avstånd med denna ålder var tydligen mysig.

   


Igår var Linda och Edith till oss och vallade. I stora hagen är det inte mycket snö kvar och det har torkat upp helt ok. Efter att ha försökt dela av fåren (utan hund) med hjälp av Bella fick jag känna mig besegrad. Linda fick valla på hela flocken och bittert fick jag sitta och titta på och sakna min arbetskompis Link än mer!

Vårat ända lamm, bagglammet Irmelin fick släppas ut bland de andra tackorna. Så söt är han!


   


Jamie fick vara utanför vilket hon INTE gillade! Gjorde allt för att försöka komma in och sprang runt hela ladan för att hitta en ingång. Mer sådan träning med andra ord. Innan vi skulle åka hem gick vi till den andra fårgruppen för att ge de mat och vatten och då fick jag för gammal ost. Jamie smet in och näää inkallning, vad är det. Ut efter i den lilla vinterhagen, när jag kom ut såg jag ändå en valp med en tanke, jag lät henne hållas och passade på att se vad det är för en filur jag har. Hade inte tänkt släppa henne på fåren än egentligen. En av tackorna vände sig tyvärr någon gång.



Link har varit till Redog 4 gånger och gått på laser behandling nu. Han har fortfarande koppelvila och går max 4x20 min per dag. När Bella var där med honom i måndags hade smärtan minskat men i onsdags var han lite sämre igen. De valde därför att även sätta in vibbplatta. 12-15-12Mhz totalt 3 min. Vi ska tillbaka nästa vecka två gånger till och efter det ska vi sätta in treadmile och/eller simning. Vi håller tummarna att han ska vara smärtfri men troligen kommer han inte vara det. Vi vill dock inte att han mister muskelmassa runt om i hela kroppen då han gått på vila länge nu.


 
 
Mia

Mia

12 april 2013 18:38

Hon ser så otroligt härlig ut Jamie :D! Så fin hos fåren också!

Hoppas Link blir hel och frisk snart igen!

http://www.lyxlirarens.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards