Great Black

Direktlänk till inlägg 21 december 2009

Heldag med räddning

Av Maja Fredriksson - 21 december 2009 11:25

Igårmorse klockan 08.00 åkte jag och Malin med hundar iväg till Rosersberg för en heldag med räddning. Avslutning för höstens träning i 30 cm snö med stigande mängd då det mestandels snöade hela dagen. Vi hade i alla fall turen med oss att slippa de allt kalla minusgradenra, endast -6 grader hade vi.


Jag och Malin hamnade i samma grupp, vilket är bra eftersom vi tränar ihop och man då får både se och höra av instruktörerna vad man behöver träna på. Med under dagen hade vi hen höglöpande tik vilket inte märktes alls på Link. Hon gick inte i vår grupp men vi arbetade på samma områden.


Vi började med ett miniytsök som var upplagt precis som delprov ett. Vi fick själva besämma hur vi ville söka av området och hur vi tänkte. Jag missade att skicka Link runt en container men annars jobbade vi fint och hittade båda våra figgar! Inget att klaga på sa instruktören.


Sedan var det dax för ytterligare ett ruinsök men den här gången med skott under arbete. Link reagerade inte alls, var fullt fokuserade i sitt arbete.


Tredje momentet var platsliggning med skott. 4 skott och han tittade på det första annars hade han full fokus på mej. Nu stod jag kvar på en meters avstånd då jag ju börjat om i vår platsliggningsträning och inte ville förstöra något där men skott är inga problem alls!


Sedan tränade vi lite markeringar två och två. Link fick hämta rulle på liggandes figge. Gick kanon!


Vidare så var det dax för 4 mörkerskick. In i kolsvarta containrar med div. olika hinder och underlag. Link arbetade väldigt metodiskt och använde nosen och hittade figgarna snabbt!


Sist ut på dagen var det oåtkomliga figgar i koppelsök. Den första hade jag lösrulle på, som de stack ut när de såg hans nos. Han tog den fint men tyckte det var lite konstigt att jag redan stod bredvid men det löste sig. Den andra figgen låg i en trumma som inte gav någon vittrning från ingången uten 1.5m högre upp. Han markerade den fint och sedan gick jag ner till öppningen och där fick han vittring den här gången och sin belöning. Vidare upp i huset ca. 5m fick han vittrning igen på figgen i trumman och belönades av mej med klappar och uppmuntran (röret slutade där). Som sista figgen för övningen och dagen hade jag placerat ut favoriten Malin med direktbelöningen, kampleksak. Släppte honom så han fick söka av våningen på frisök och det blev en kanonavslutning!!!


Efter 7.5 timme var vi ganska trötta men väldigt nöjda med dagen!

Nu har vi jullov i 3 veckor sen blir det hårdträning inför delprov 1 i februari.


På onsdag åker jag till Portugal för att fira jul. Achilles ska bo hos mina föräldrar och få ha det lite mysigt utan Link, han älskar att vara själv och pysslas om. Link ska bo hos min syster och min kompis Tessan. Så de får verkligen ledigt från allt vad träning heter och jag antar att de kommer att skämmas bort med både det ena och andra.


GOD JUL!



 
 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

21 december 2009 22:14

Ja det var en bra dag! Vi hade jättekul, speciellt på ytsöket, det var bra träning.Nu har jag skrivit våra mål, vi är inte blygsamma... men men siktar man mot stjärnorna så når man trädtopparna=)
Hoppas NI får det bra i portugal, men vi kommer sakna er! Vi får se till att träna mycket sen när ni är hemma igen!
Kram på er!!

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
Sanna Tijah Älva

Sanna Tijah Älva

22 december 2009 17:09

Det låter ju jätte kul! Och vad bra att ni fick pröva på lite grann från delprovet så ni kan börja förstå va det handlar om.

http://www.sugarwinds.se

 
Ingen bild

stina

23 december 2009 08:38

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
önskar Trolla-Bolla och Stina

 
marre

marre

23 december 2009 18:35

God jul till er! Hopas det blir bra i Portugal!

Kramar från hela flocken!

http://www.marrenaas.blogg.se

 
Malin m. Vegas

Malin m. Vegas

28 december 2009 16:47

åhh kommer ni aldrig hem??? Vi väntar på er, i morgon ska det bli jättekallt och idag regnar det... Konstigt väder va?Hoppas vi ska träna i morgon, Vegas jag och River är redo!

http://truefriend.bloggplatsen.se

 
marre

marre

30 december 2009 15:54

Halloj!

Jag är på Kistamässan nästa vecka söndag- onsdag...
Torsdag jobbar jag igen,,
Vi hörs!

marre

http://www.marrenaas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards