Great Black

Alla inlägg den 30 mars 2012

Av Maja Fredriksson - 30 mars 2012 19:46

Idag åkte vi till skjutbanan för att träna sök. Finns en riktigt bra ruta där med bra sikt men ändock kuperad med bra gömmor. Då vi bara var tre personer gäller det att planera sitt pass ordentligt. Men med bra figuranter som vet vad de ska göra blir det väldigt effektiv och bra träning. På två timmar hinner vi både valla ruta och köra igenom tre hundar. Många tycker att söket tar lång tid men ett längre spår tar inte så mycket kortare tid, med spårläggning, liggtid och spårning och jag tror att båda grenarna kväver sina träningskompisar.


Vilket fall, eftersom min sökbok för tillfället är ur funktion (slut på färg i skrivaren) får jag lov att skriva upp passen här i bloggen. Dagens utmaning låg i utebliven belöning samt uthållighet i rutan.


Skick 1 - lösrulle, utan belöning

Skick 2 - direktbelöning

Skick 3 - lösrulle

Skick 4 - lösrulle

Skick 5 - tomt

Skick 6 - tomt

Skick 7 - tomt

Skick 8 - tomt

Skick 9 - tomt

Skick 10 - träff på tillbaka gång, dock släppte han figgen så det körde vi som tomt

Skick 11 - tomt

Skick 12 - direktbelöning


På skick 10 såg man tydligt att han fick figgen i näsan när han var på väg in. Figgen låg bara 10 meter från stigen. Vet inte om han var trött, lydig att komma in (när jag ropade och stod så nära) eller ofukuserad. Nästa pass ska jag bygga upp med figgar på tillbakagången samt figgar som ligger nära varandra, även träna olydighet när jag ser att han har figge i näsan.


Efter söket åkte vi och åt mat i Skolsta och efter det en kort pass i vallhagen. Vi släppte även ut våra lamm till de övriga fåren.

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards