Great Black

Alla inlägg den 15 december 2013

Av Maja Fredriksson - 15 december 2013 17:04

I helgen åkte jag iväg med både Jamie och Link på vallkurs hos Peter Nilsson. Under fredagen var vi 4 stycken och idag var vi bara 3 så det blev mycket tid för båda hundarna.


Önskan med Link var att hitta balansen/kontrollen i fösningen och ett lugnare tempo, vilket även Peter höll med om. Link lyfter djuren för fort, ökar tempot när han kommer nära och har även hög fart i flanker/hämt. Vi började såklart från början och tränade mycket på ett lugnt igångsättande. Svart eller vitt, ta tillbaka och börja om. Även tänka på att bryta övningen innan vi kom för nära djuren för att inte behöva gå på om nästa problem.


Jag ska också komma ihåg att lägga Link precis innan han lyfter djuren för att senare testa om han själv kan sakta in och fokusera innan han börjar fösa. Jag måste säga ett mjukt och vänligt ligg och inte för hårt som jag göra nu. Då måste Link ha lite koll på mig för att vara säker på att jag inte är missnöjd/arg. Nu kan han istället fokusera på sitt arbete. Om han inte lägger sig ska jag "klicka" och gå rakt mot hunden, inte platsen, och sedan lägga honom lugnt igen.


Vi ska också jobba en hel del med flankeringar/styrning. Jag får inte omedvetet hjälpa honom genom att luta kroppen bakåt utan ska ta ett kliv frammåt samtidigt som jag skickar honom. Jag ska också hela tiden jobba med min placering. Om Link gör fel eller flankar dåligt ska jag lägga honom lugnt och gå tillbaka i svårighet position 1 eller 2, beroende på vad som krävs.


Det kommer ta ett tag att träna om Link och vi ska köra på det här nu i några månader. Vi har en bra relation och jag tror han kommer köpa det snabbt även om han kommer testa att falla tillbaka i sitt höga tempo.



Till skillnad från Link är Jamie ett oskrivet kort som jag bara ska fylla med massa fina målbilder! Hon har en fin attityd mot djuren och med övningen vi fått med oss behöver vi inte hamna i någon större frustration. Jamie har fint fokus mot djuren men blir orolig/oskäker när hon närmar sig djur som står stilla. Här måste jag vara tydlig och hjälpa henne förstå. Hon ska stå stilla och hitta ett lugn i det, men även känna att det är ok att släppa djuren och putta iväg de en bit utan att få panik. Här ska jag hjälpa henne att hitta flanken och berömma när hon återigen stoppar upp djuren.


I torsdags fick Link 6 stycken härliga valpar på kennel Snowtime i Finland. Två bluemerle hanar och fyra svarta tikar, precis som mamma och pappa! Det ska bli så spännande att följa de små!


Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards