Great Black

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2014

Utmanande IK1 i Heby

Av Maja Fredriksson - 23 augusti 2014 21:16

Idag har Link och jag startat vår 4:e IK1 tävlig i Heby. Visste i förväg att det handlade om oinvallade (flyttade i stor flock vid enstaka tillfällen) köttdjur som aldrig gått i mindre grupper men ville ändå, med lite övertalning, ge det ett försök. Tackar alla mina fina träningskompisar som peppar och tjatar och hjälper mig i träningen!


När första hunden försökt få ner djuren från upptaget bestämmer sig domaren för att göra om banan för att göra det lättare då det var extremt svåra förhållanden. Efter ytterligare 2 ekipage funderar man till och med på att byta fält men bestämmer sig ändå för att köra på. Domarens kommentar innan omstarten var att strunta i linjer och få runt djuren, få jobbet gjort helt enkelt.


Jag blir ju alltid nervös vid valltävlingar och när man dessutom ser den ena rutinerade föraren efter den andra kämpa sig igenom eller bryter så börjar man fundera. Valde att se det som en utmaning. Isi peppade och lovade att oavsett hur det skulle gå skulle jag inte vara arg eller besviken och att han skulle krama om mig när vi var klara. Jag måste säga att det är lite speciellt att tävla mot sina instruktörer som t.ex Isi och Shania, som man gillar och gått mycket kurser för, både lite nervöst men väldigt väldigt roligt och jag känner mig så välkommen och omhändertagen!


Vi startade som nummer 15 och Link gick ut riktigt riktigt fint, 18/20. I upptaget stoppade han lite kort men med facit i hand så var han perfekt. Jag tog tyvärr upp honom längre och vi fick ett snett upptag, 7/10. Framdrivningen blev ju väldigt sned, som för många andra, men vi fick ner djuren, 6/20. Fösning i starkt drag är inte vår starka sida så där blev det mer rädda än fösa, 8/20. Drivningen helt ok, 7/10. När vi kom till delningen ville djuren inte gå isär och man hade inte särskilt tryck på djuren heller. Jag blev lite mesig och Link blev frustrerad. Vi fick isär djuren efter många långa minutrar, 7/10. Tyvär tog tiden slut när jag öppnade grinden.


Tiden var väldigt stramt satt, bara 1 minut längre hade räddat många ekipage. Vi gick ut som start nummer 15 och gick in på en 3:e plats!! Bästa fina blåa hund!


När sista ekipaget var på banan öppnade sig himlen och vi valde att åka hem. Det har varit en lång kväll med väntan på resultatet men nu har det kommit.


Av 25 starter var det bara 4 som gick runt banan. 10 stycken bröt/diskades. Link kom på plats 10!!!!! Jag är så himla stolt att vi kom 10:a under en sån svår tävling! Jag är riktigt stolt över Links attityd och arbetsmoral idag! Han hade fina flanker och vi kändes som ett team idag! Imorgon är det dax igen!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards