Great Black

Alla inlägg den 19 februari 2015

Av Maja Fredriksson - 19 februari 2015 17:33

Sjukdom, snö och halt...efter lång vila kom vi igår äntligen ut i skogen. Jamie fick köra ett kort motivationrapportpass.


B-A 50 meter sylig
A-C 200 meter där Jamie ser Bella lämna station B.

Med lite snö och barmark här och var kunde jag inte låta bli att köra ett kort sökpass med Link.


1. Station 1 - direktbelöning + skallmarkering på Bella
2. Station 1 - direktbelöning

3. Station 2 - direktbelöning + skallmarkering på Bella
4. Station 1 - drektbelöning
5. Vindmarkering - direktbelöning


Första gången Link för markera i skogen (med hjälp). Link hade svårt och letade rulle på andra markeringern men Bella är duktig och hjälper min smurf att förstå vad han ska göra! Över förvänan!


På kvällen var det dax för ridhusvallning. Både Link och Jamie fick två 8 minuters pass var. Med Link fokuserar vi på visslan. Han tror och hoppas att alla signaler betyder att man får springa på flanken i full fart. Han är underbar att köra! Som vi älskar vallning, tillsammans han och jag!

Jamie fick träna på att gå vänster. Jag valde att lägga tryck genom att placeria mig i position 1 och vänta ut till hon själv valde vänster istället för höger, gick riktigt bra faktiskt. Andra passet ville jag se lite hur fösningen såg ut. Jag har en känsla av att Jamie inte vill flytta/driva djur. Ganska bekväm med att de är still och hon har kontroll. Djuren var tröga men Jamie har aldrig probelm att få de i rörelse, bara hon vill. Svårt att förklara.

Idag mötte vi upp Bella och Friberg i skogen. Deras hundar fick köra ett sökpass var och Jamie fick även idag ett motivationrapportpass.


B-A 50 meter synlig

A-C 150 meter där Jamie ser Bella lämna station B.


Tanken var att Bella skulle gå en längre sträcka men då hon stötte på en svårighet i form av en stig valde hon att se hur Jamie läste den istället. Jamie kom upp på stigen i full fart men tvärnitade 10 meter av spåret och tog HELT rätt väg till Bella! Grymt!

Efter lite matintag åkte vi till konstgräsplanen och körde igenom alla hundarna i respektive lydnadsklass, Link i högre, Zion i lägre och Jamie i appellen. Link var helt galen, vilket attityd och glädej!
Fokusmoment - framåtsändandet och platsliggning
Detaljer - position i fria följet, stadga vid kommendering
Helhet - härlig attityd, kolla av att det är samma utan belöningar

Link fick även träna skallmarkeringar och vi har nu börjat öka svåriheterna för honom. Han är duktig med att Bella både kan röra sig, ta fram leksak och godis utan att han släpper markering eller försöker sno åt sig belöningen. Idag provade vi för första gången att jag ska kunna röra mig runt honom. Han funderar en del och har lite blicksläpp och korta upphåll i markeringen men det här kommer bli hur bra som helst! Det är så kul och roligt att se Bella jobba med min hund på ett sånt fint och bra sätt!



Jamie fick köra igenom appellen. Hon har en hund som gör det hon ska utan krussiduller. Här handlar det om att få fram en attityd. Hon har egntligen alla moment men såklart finns det att jobba på!

Fokusmoment - linförighet och framförgående
Detaljer - hålla huvudet still vid apporten
Helhet - attityd

Något väldigt positivt idag var att hon inte frös fast en ända gång! Jag måste påminna mig de delar vi faktist kommit långt med och inte bara se att det är en bit kvar till målet!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards