Great Black

Alla inlägg under januari 2011

Av Maja Fredriksson - 7 januari 2011 14:10

Igår åkte jag till Kistamässan för att tävla agilityklass 2 med Jerry. Vi har en pinne kvar i klass 2 och hoppas att den trillar in innan sommaren då jag mer än gärna bara vill köra klass 3! Malin och jag brukar alltid hjälpa till att sitta som hinderfixare och kan därför ta med Link och Vegas för att träna ett pass inomhus i miljö. Båda skötte sig kanon. Iår var även Izabelle med och hejjade, kul!


Tyvärr blev det ingen pinne då vi fick en vägran. Är nöjd med råttan ändå. Han har aldrig tävlat inomhus och aldrig på matta. Tog det lugnt med tanke på det hala underlaget, därav gick det väldigt långsamt. Mer träning på kontaktfält (spec. A-hinder), slalomingångar och hindersug i stort.


Här kommer film från gårdagens lopp:



Har även filmat fortsättningen på Jerrys trix, del 5 ser Ni här. Nu har jag backat bort från soffan och Jerry får ställa sig på frambenen utan hjälp.




Av Maja Fredriksson - 5 januari 2011 16:41

Idag åkte Liza hem till Halmstad igen efter en vecka här i Enköping. Känns redan tomt. Vi har haft en otroligt härlig vecka med mycket aktiviteter. Middagar, bastubad, vallning, inomhussök, hundsim, promenader, nyårsfirande och mycket annat. . .


Igår var vi och vallade. Vi ändrade om lite och byggde en större fålla som blev ca. 20x10 meter. Fick skotta en hel del men det var det värt. Link fick sig några tillsägningar och fokuserade mycket bättre än i måndags. Däremot vill han väldigt gärna bestämma själv åt vilket håll hämten ska ske, det ska vi ta tag i på fredag!

Sedan kom vi på att vi nog kan bygga en 25:a (saknas bara 4 grindar). Ska även få den plogad, härligt!

Nu är det dax att göra sista rycket på höstens kurser innan jag börjar plugga i Uppsala igen vecka 3. Bild och Media C vilket innebär C-uppsats. Vi får se hur tiden för hundträning kan läggas upp inför våren.


Har i alla fall hittat den perfekta lydnadsplanen nu i vinter. 2 min gångavsånd ligger ju Enavallen med plogad och upplyst parkering (inga bilar då det bara är aktiviteter där på sommaren).  Idag träffade vi Bella och Wilja där för lite lydnadsträning. Link skötte sig utmärkt.


Nu till mitt kursberoende. Många har frågat hur många kurser jag gick under förra året. Jag ville väl inte veta själv hur många det var då jag vet att det blev en hel del. Största anledningen är väl att jag började valla. Utan kunskap själv och utan egna får blev det istället många kurser. Såhär mycket lyckades vi skrapa ihop 2010:


AktivitetInstruktörAntal dagarPris
VallningGunnar - Crofter Holding1500kr
SökFrida Sundberg1600kr
VallningBlomman1500kr
VallningBlomman1500kr
VallningBlomman51000kr
Vallning - förberedandeSven Sognevik - SVAK51000kr
Agility - tävlingRikard Isouloma51000kr
AgilityJenny Damm22200kr
SökAussieläger3 (helg)2200kr
VallningBjintze1450kr
VallningIsi & Ann Awes3 (helg)1500kr
Vallning - grundEva Karlsson - SVAK5

1250kr

   12 700kr
  • 8 vallning
  • 2 sök
  • 2 agility

Fick en liten chock när jag såg hur mycket det blivit. Förra året la jag alltså ca 1000kr i månaden på kurser. Det är ingen kurs jag är missnöjd med och många instruktörer som jag gärna skulle gå för igen. Detta år kommer däremot bli betydligt lugnare.


  • Jenny Damm är redan inbokad.
  • Sedan kommer jag vilja gå någon mer vallningskurs nu när vi kommit en bit och faktiskt kan träna på våra egna får.
  • Skulle även önska gå en lite längre sökkurs med träffar kanske varannan vecka så man hinner träna lite mellan tillfällena (Hoppas lite på Ozzy's husse, Erkki men det vet han inte om än. . . )
Av Maja Fredriksson - 3 januari 2011 18:49

Det nya året skulle börja med en privatlektion för Frida Sundberg men tyvärr fick vi ställa in den då det kom en del snö på nyårsaftonskvällen. Istället åkte vi till klubben för att träna lite agility och efter det till gården för att köra inomhussök! En lyckad dag då det gick bra för alla hundar!


Igår åkte vi till kungsör för att tävla agiliy. Två agilitylopp och ett hopplopp. Link kom 3:a i första loppet med noll fel. Disk i de andra två. Dock nöjd med balanshindrena och slalomet, mindre nöjd med att han var för långsam i början av loppen. Tyckte det var jobbigt i den trånga hallen med mycket folk nästan ända in på startlinjen. På kvällen bjöds det på Tacos, paj och bastu hemma hos mej för bästa tjejerna! Toppendag!


Idag har vi varit till Redog. Jag ville kolla igenom Link inför agilitysäsongen och vara säker på att han känns bra i kroppen! Han rörde sig mycket bra i alla gångarter, var väldigt fint och jämt musklad, perfekt hull och trevlig att undersök! Lite massage i tårna för att han skulle slappna av mer i de. Toppen med andra ord! Nu tutar vi och kör!


Efter Redog åkte vi ut till fåren där Mikaela, Sanna och Maria var och vallade. Körde något varv i fållan men Link kändes ofokuserad. Gick bättre när han fick flytta de till ladan och gå några varv där. När Malin och Mikaela kört klart lite bevakningsträning upptäckte vi att Lisas bil var låst . . .  med nycklarna på insidan. Link hade råkat trycka ner centrallåset! Ghaaaaaa! Efter en timme kom hjälpen och skönt nog kunde vi plocka ut Link, Lotus och Pax ur den kalla bilen.






Efter en heldag ute i kylan var i väl förtjänt av bastubad och cider! Även lilla Achilles väntade hamma efter att ha varit borta hos mina föräldrar på landet över nyår! Söta lilla Ache!     

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards