Great Black

Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Maja Fredriksson - 6 februari 2011 18:13

07.00 kom Camilla och hämtade upp mig och Linda. Dagen skulle spenderas hos Peter Nillson i Skinnskatteberg. Fyra tackor i en minder lada samt många tankar och idéer bidrog till att både hundar och förare var bra trötta när vi åter åkte hem vid 16.00 Med var också två kullsyskon till Camillas Choice.


Första passet, av tre, var Link alldeles för speedad och ofokuserad. Nytt ställe, nya (mer flyttbara) får och en otydlig och domderande matte resulterade i ett dåligt första pass.


Andra och tredje passet jobbade vi med lite olika saker då jag som förare ska få med mej verktyg till egen träning hemma. Links attityd blev bättre med dagen men även min egen känsla för hur mycket press jag behöver lägga på honom. Väldigt nyttigt var även att få gå in och köra utan vallstav.


Med mig från dagen har jag en hel del saker att träna på.


Grundpossition 1, jag står mellan hund och får för att lägga lagom med press på Link som då vänder bort huvudet och släpper fåren vilket jag "belönar" genom att pyscha runt honom (valfritt håll). Detta är något jag redan tränar hemma men jag har gjort lite fel då Link gärna väljer att gå på min press och inte på mitt kommando. I början i denna träning ska jag inte bry mig så mycket om hur han hanterar situationen efteråt, fart, avstånd etc.


Nästa övning är att träna fösning vilket jag med fördel kan göra ihop med första övningen genom att stoppa hunden i balans, gå upp till hunden, lägga MITT fokus på fåren och ta ett steg mot de för att sedan smacka igång Link. För att få honom att gå rakt mot fåren kan jag med fördel använda koppel/lina. Lägga honom efter något steg osv. Viktigt är att jag håller fokus med fåren och att även Link ska ha det trots att han ska ligga/stanna.


Link vill gärna gå upp runt fåren i balans. Jag ska därför träna fösning på samma sätt som ovan, med koppel/lina. I början använda kopplet för att hjälpa honom balansera rakt på för att senare när han förstått tjusningen gå in på korrigeringar om han söker sig runt fåren.


Link och Elsa sommaren 2010!

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards