Great Black

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

Vallning och lydnad

Av Maja Fredriksson - 26 december 2013 18:44

Idag var vi ut i fårhagen igen. Linda, Veronika, Eva och Sanna var på plats även idag. Link har ungefär 50% fina igångsättningar i dagsläget och 50% lite för högt tempo. Han börjar lite smått balansera/kontrollera djuren i fösningen men ännu lite halvhjärtat. Jag ser ingen egen vilja att hålla igen när han lyfter djuren så det hjälper jag honom med. Men framförallt är det så jäkla kul att jobba med den där smurfen! Han är så samarbetsvillig, han har en otroligt arbetsvilja och glädje i allt han gör.


Jamie fick ett pass med fösning längst staketet, vilket går sakta framåt. Nu klara hon att stoppa upp djuren något längre innan hon blir stressad och vill flankera. I det andra passet fick hon balansera djuren mot mig. Vet dock inte om hon ansåg att jag behövdes då hon även i denna övning tog staketet till hjälp för att stoppa upp djuren. Jag fokuserade på att inte låta djuren rinna förbi mig och hoppas att hon känner att hon kan lita på mig där framme. Vid några tillfällen svängde jag in mot mitten och visst kan hon!


Efter vallningen åkte vi en sväng till klubben för att fixa låset på agilityboden. Om jag nu ska köra agility med Jamie behöver vi återigen fixa till agilityhindrena. Bella skulle träna lydnad med Zion så jag passade på att prova Jamie. Det är några veckor sedan vi senast tränade. Vi har istället fokuserat på att motivera upp belöningen, mest inne men även lite på tomten hemma. Då hon inte gillar överdrivna belöningar och inget påtvingad lek är istället belöningen att få springa, i detta fall till en matskål.


Idag provade jag för första gången i samband med lite högre krav/lydnadsträning och på ny plats. Jäklar vad fint hon gick! Fin attityd, vilja att hålla kontakten och tryck i utförandena! Vi körde inga kedjor utan korta moment bara, fritt följ, inkallning, läggande och ställande. Provade för första gången klass2/appell apporten, en 10 i mina ögon, vilken liten loppa jag har!!


Nu ligger vi utslagna i soffan!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards