Great Black

Alla inlägg den 11 april 2011

Av Maja Fredriksson - 11 april 2011 18:19

Idag har jag varit ute i hagen på eftermiddagen. Ytterligare att fantastiskt pass med Link gör att vallningen just nu är roligast vad gäller hundträning. Vi längtar dock efter nya får och nya platser, vi vill ha mer utmaningar.


    


    


Det här med vallning är en helt ny värld för mej och man får höra både det ena och andra från olika håll, speciellt när man vallar med aussie. Det är många kurser och instruktörer som inte tar emot rasen utan bara BC och WK.


Det finns många och delade meningar om ASCA proven, även om de nya AKC proven som kanske ska bli officiella inom något år. Om VP har jag flera gånger hört "de är inte utformade efter kroppsvallare". Lika många gåner jag har jag hört att "min aussie passar bäst på nöt, där är hon/han oslagbar".


Hur ser det då ut med godkända vallhundar inom rasen? Tror att detta kan stämma?

El Merinos har 6 godkända vallhundar (varav en på både får och nöt).

Mr Binks 3 godkända

Windedos 2 godkända

Stjernborgen och Diamond Bluff en var sin.


Totalt finns det 13 godkända vallhundar inom rasen. Känns inte jättekonstigt att rasen inte blir tagen på allvar när det kommer till SVAK kurser och BC instruktörer, dessa kanske inte ha upplevt eller ens sett en vallande aussie?


Varför anser så många att ett VP inte utformade efter en Aussie (kroppsvallare)? Är inte vallhundens uppgift att hämta, samla och hålla? Varför skulle en aussie inte behöva genomföra dessa tre grundläggande vallbeteenden? Jag vet att många föredrar ASCA tävlingarna men även AKC tävlingarna. AKC har ju dessutom en klass som är utformad som ett VP, vad skiljer då dessa två?


Min nästa fundering är varför inte fler Aussies går upp på VP Nöt med tanke på alla dessa duktiga nötvallande hundar.


Som sagt, vallning är en helt ny värld för mig och därmed uppstår en hel del funderingar. Link har i alla fått ett Tracking nummer idag. Om vi ska starta ASCA eller ej är inte bestämt.


 

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards