Great Black

Direktlänk till inlägg 29 april 2011

AKC valltävling

Av Maja Fredriksson - 29 april 2011 11:28

Igår åkte Sanna och jag iväg till Almunge, Mårtensby för vår allra första vallningstävling. Det pågår just nu domarutbildningar i Sverige för tävlingsformen AKC, vallning som eventuellt blir en officiell tävlingsform från och med nästa år. Detta var alltså en träningstävling kan man säga.


För kvällen var det

2 kelpie

4 aussie

1 pumi

1 briard

1 cattle dog


Det var faktiskt lite nervöst att gå ut på banan men otroligt nyttigt med ny plats, nya får och tävlingssituation.  Det märktes att man inte hade tävlingstänk och det finns mycket taktik att gå på. Men detta var ju får första gång och vi var här för att lära. Banan är uppdelad i 6 moment.


Hämt/framdrivning (20) - Link gjorde ett fint hämt men jag stod tydligen utanför markeringen (gjorde ett för långt hämt) så det blev nerdrag.


Y grind (15) - Här fick vi inte in fåren i grinden då jag själv placerade mig helt fel. Blev mycket krångel och olydig hund som inte följer kommandon gjorde att vi tappade 12 poäng här. Hade jag däremot efter första försöket bara fortsatt hade jag bara förlorat 4 poäng.


Z grind (15) - Inga neddrag


Rak grind (15) - När fåren kommer ut ur Z hade de väldig dragning ner i banan och Link klarade inte av att stoppa de. Tog tillbaka och skickade på hämt. Förlorade 5 poäng.


Mittgrind (20) - Även här tappar vi flocken, minus 2 poäng.


Fålla in (15) - Link cirkulerar runt flocken, minus 2 poäng.


Totalt fick vi alltså 77 poäng och en godkänd runda. I mina ögon en icke godkänd runda, oj vilken olydig hund. Lyssnade inte på några kommandon, ville bara fixa själv. Måste träna mycket på stanna och definitivt få till hans time-kommando (sakta ner), avstånd samt höger och vänster måste vi jobba vidare på!


Sanna och Tijah gick mycket bättre! De gjorde en fin runda och kom på delad andra plats. Kul! Jag passade på att stå som skrivare för domaren Leif Johansson och fick massa tips! Då får man verkligen se och höra vad som gick fel och hur han bedömer det.


Det var också kul att se Links halvsyster Peace köra. Hon är bara 1.5 år men man såg att hon hade bra avstånd, dock lite högt tempo än.


Ska försöka ladda upp filmer under dagen!




 
 
Mikaela & Thing

Mikaela & Thing

29 april 2011 19:53

Oj vad spännande med träningstävling i vallning! :) Jag ser fram emot vallkursen den 18:e!

http://www.flox.webgain.se

 
Sussie o Peace

Sussie o Peace

30 april 2011 15:11

Hej!
Jätteroligt att träffas! Duktiga du och Link var.

Bro-Håbo är jag inte ofta på, har varit där och tävlat samt varit där en gång i vår då det var skott-träning.

http://www.nissepeace.cybersite.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Fredriksson - 22 december 2017 19:47

Tycker det blir svårare och svårare att sätta mål. Tror mycket beror på att jag inte vet om jag får all tid jag vill och behöver... Men vi gör ett försök!   Link's mål: Nose Work NW1   Jamie's mål: Agility Uppflyttad till agility...

Av Maja Fredriksson - 21 december 2017 21:54

Det har inte blivit många inlägg här i bloggen men jag känner ändå att det är kul att spara målsättningar och utvärdera tävlingsåret. Det har inte blivit många tävlingar under året och egenligen inte många mål uppfyllda...   Links mål: Bruks ...

Av Maja Fredriksson - 12 juni 2017 20:15

Carroll's Rei 4 Sugarwind     Ras: Australian Shepherd Född: 2017-06-12 Vikt:  Höjd:  Färg: Blue merle vit och tanÖgonfärg: Bruna Svans: Kuperad Ögon: Bruna HD: ED: Övrigt:   SKK reg: SE14164/2018 ASCA reg:   Mor: Car...

Av Maja Fredriksson - 1 januari 2017 12:54

Då var det dax att planera och sätta upp lite mål för 2017 års tävlingssäsong. Ibland känns det lite deppigt att inte kunna sätta de mål vi önskar, samtidigt som det skapar det nya utmaningar.    Links mål: Bruks Uppflyttad till elitspår ...

Av Maja Fredriksson - 27 december 2016 22:43

Idag har vi hunnit med både ett skyddspass för Jonas och sedan träffat alla amerikanska aussies i vallhagen. En underbar hunddag från 10-16!    Började med att möta upp Emma och Petri för att köra skydd med Jamie och Nisse för Jonas. Det var läng...

Presentation


Maja Fredriksson
Achilles - Link - Jamie - Rei

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards